***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
آیا نیوتن به تنهایی قوانین خود را نوشت؟

آیا نیوتن به تنهایی قوانین خود را نوشت؟
چهارشنبه 8 دی 1395 - 09:28 | شاخه : | گردآورنده : صبا عاصمی | 19571 بازدید | 0 دیدگاه
آیا نیوتن به تنهایی قوانین خود را نوشت؟
شاید در رابطه با فیزیک کلاسیک و فیزیک مدرن مطالبی را شنیده‌باشید و یا حتی با مکانیک کلاسیک و مکانیک کوانتومی آشنایی دارید. اما آیا تا به حال به ذهنتان خطور کرده که سنگ بنای مکانیک کلاسیک چه بوده؟ ریشه‌ی این علم از کجاست؟! تقریبا تمام افرادی که مکانیک را می‌شناسند، نام نیوتن و سه قانون معروف آن را نیز شنیده‌اند. اما آیا به راستی نیوتن به تنهایی می‌توانست به چنین قوانینی که پایه‌ای‌ترین قوانین علم مکانیک است، دست یابد؟!

در سال‌های دور که بشر هیچ چیز از ستاره‌ها نمی‌دانست و آن‌ها را به مثابه خدایی می‌پنداشت و برای آن‌ها داستان سُرایی می‌کرد، عده‌ای پیدا شدند و با رصد ستارگان دریافتند که این ستاره‌ها هر شب جا به جا می‌شوند. از آن‌ها برای جهت یابی استفاده کردند. تلاش کردند حرکت این اجرام در آسمان را توجیه کنند و مدلی برای آن‌ها دریابند. که مدل زمین مرکزی بطلمیوس از معروف‌ترین این مدل‌هاست.

از عظمت این دوران و سختی‌هایی که انسان‌ها کشیده‌اند با کمال احترام گذر می‌کنیم تا به تیکوبراهه رصدگر برسیم. تیکوبراهه در سال 1546 در یک خانواده اشرافی دانمارکی به دنیا آمد. وی در جوانی در کپنهاک به تحصیل فلسفه مشغول شد. در آنجا یک خورشیدگرفتگی را که از قبل پیش‌بینی شده بود مشاهده کرد. رویدادهای آسمانی در نظر وی معجزه می‌آمد و پس از آن به مطالعه علم نجوم ترغیب شد. ذهن براهه مشغول ترسیم نقشه‌ِ‌ی آسمان گردید و برای این منظور ابزار بزرگ‌تر و دقیق‌تری طراحی کرد. براهه نیز مانند هم عصران خویش معتقد بود که زمین مرکز زمین است اما فکر او کمی با دیگران متفاوت بود. وی معتقد بود که خورشید دور زمین می‌گردد و سیاره‌ها به دور خورشید! با این فرض کیهان‌شناسی دیرینه بطلمیوس را دگرگون کرد. همچنین وی نخستین کسی بود که با رصد دقیق خود نواختر یا ستاره‌ی جدید را کشف کرد.

در این زمان یوهان کپلر خلاق به تیکوبراهه پیوست و در کار رصد کردن به کمک وی شتافت. کپلر که جوانی جویای نام بود، بعد از مرگ تیکوبراهه کارهای وی را دنبال کرده و به سه قانون مهم رسید. سه قانون مهم کپلر از این قرار بود:

1-     هر سیاره در مداری خورشید را دور می‌زند که شکل آن بیضی است و خورشید در یکی از کانون‌های آن جای دارد.

2-     خط مستقیم واصل سیاره و خورشید، در فواصل زمانی مساوی مساحت‌های مساوی را در فضا جاروب می‌کند.

3-     نسبت مجذور زمان تناوب گردش هر دو سیاره برابر است با نسبت مکعب نیم قطر اطول آن‌ها

بعد از کارهای دانشمندان بزرگی همچون تیکوبراهه، یوهان کپلر، گالیلئو گالیله‌ئی (گالیله)، نیکلا کوپرنیک و دیگر دانشمندانی که در تکمیل یا انتقال این مطالب مهم نقش داشتند، دانشمند جوانی به نام نیوتن توانست سه قانون معروف خود را بیان کرده و گرانش را دریابد. به تعبیری نیوتن بر دوش غول‌های بزرگی ایستاده بود. امروزه هم‌ی ما می‌دانیم که داستان افتادن سیب از درخت کاملا داستانی تخیلی بوده و اولین بار نویسنده این مطلب را برای اسطوره کردن نیوتن نوشته است.

هیچ کس به تنهایی نمی‌تواند کاری به این بزرگی انجام دهد، حتی اگر دانشمند باشد. ما همه به یکدیگر نیاز داشتیم، داریم و خواهیم داشت.

 

به مرور مطالبی در مورد دانش اخترشناسی و تاریخچه‌ی آن به عزیزان علاقمند ارایه میکنیم. از مدل‌های کیهان شناسی بیشتر صحبت خواهیم کرد و شما را با تک تک این دانشمندان و کارهایی که انجام داده‌اند، بیشتر آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید...

 

منبع: خوابگردها اثر آرتور کوستلر، نجوم دینامیکی اثر رابرت تی. دیکسون

گردآورنده : صبا عاصمی
دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک نجومی


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون