***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
چشم درچشم زمستانی دگر

چشم درچشم زمستانی دگر
دوشنبه 29 آذر 1395 - 14:08 | شاخه : | منبع : سرویس علمی خبرگزاری ایرنا | 10730 بازدید | 0 دیدگاه
چشم درچشم زمستانی دگر

 

اطلاعیه مهم:
** بدنبال مطرح شدن شایعاتی در فضای مجازی و اداعای برخی افراد اعلام میدارد که شب اول دیماه(یلدای ایرانی) طولانی ترین شب سال بوده و امکان مساوی بودن طول دو شب متوالی در طی یکسال وجود ندارد! بدین منظور کافی است برای محاسبه تفاوت طول دو شب، به ثانیه ها توجه گردد؛ بر این اساس، چهارشنبه شب اول دیماه 95، به اندازه 20 ثانیه کمتر از شب قبل(یلدا) می باشد و به همین اندازه این دو شب با هم تفاوت دارند.
به نظر می رسد که بدنبال تصاحب نام اندیشمندان تاریخ علم ایران عزیز توسط برخی کشورها در گذشته، این بار با قصد نابود کردن میراث معنوی این مرز پر گهر، یلدای ایرانی نشانه رفته و چنین شایعاتی در فضای مجازی مطرح می گردد که بی اساس است و عموما افراد، سایتها و یا کانالهایی برای مطرح نمودن متفاوت خود و با هدف ازدیاد بازدید از فضای مجازی اختصاصی خودشان؛ بدان دامن میزنند!؟**

یلدا واژه ای سریانی به معنای تولد که به زایش مهر تابان پس از شبی طولانی اشاره دارد که با مدت زمان 14 ساعت و 15 دقیقه در سال 1395 رقم می خورد.

 

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: شامگاه سه شنبه 30 آذر 1395 ، لحظه غروب خورشید ساعت 16:55 دقیقه و طلوع خورشید در بامداد چهارشنبه اول دی ماه، ساعت 7:10 دقیقه خواهد بود که با این حساب طولانی ترین شب سال با مدت زمان 14 ساعت 15 دقیقه رقم می خورد.
مهندس مسعود عتیقی افزود: ایرانیان از گذشته های دور از این تفاوت کوتاه شب یلدا با شب های قبل و بعد از آن آگاهی داشتند و این در حالی است که شب یلدا فقط به اندازه یک دقیقه و گاهی کمتر با شب های قبل و بعد از خود تفاوت دارد.
وی ادامه داد: روز چهارشنبه اول دی ماه ساعت 14:14 دقیقه زمستان در نیم کره شمالی آغاز می شود و به دنبال طولانی ترین شب سال، اول دی ماه کوتاه ترین روز خواهد بود.
عتیقی افزود: این در شرایطی است که ساکنان نیمکره جنوبی زمین کوتاه ترین شب و بلندترین روز را در این زمان تجربه خواهند کرد و آغاز فصل تابستان در نیمکره جنوبی زمین رقم می خورد.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطرنشان کرد: این در شرایطی است که 12 روز قبل از این تاریخ زودترین غروب ساعت 16:50 دقیقه خواهد بود و 12 روز بعد از یلدای ایرانی دیرترین طلوع خورشید ساعت 7:14 دقیقه می باشد.
عتیقی تاکید کرد: اما این نکته بدان معنی نیست که یلدا بلندترین شب سال نباشد، زیرا از کم کردن طول روز از 24 ساعت شبانه روز ، طول شب به دست می آید که در حقیقت همان فاصله میان زمان غروب خورشید تا لحظه طلوع در بامداد روز بعد است و در شب یلدا این فاصله بیشترین زمان خواهد بود.
وی ادامه داد: ایرانیان از گذشته های دور یلدا را با شب زنده داری، شاهنامه خوانی، کتاب خوانی، دیدار بزرگترهای خانواده، قصه خوانی و بیان تجربیات بزرگتر ها به کوچکترها سپری می کردند.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: پر واضح است برای ایجاد ارتقای فرهنگی در میان جوانان و نوجوانان عصر رایانه، می توان با استفاده از چنین مناسبت های خاصی نسبت به ترویج فرهنگ و همراهی و هم کلامی چهره به چهره خانواده ها کمک گرفت.
عتیقی افزود: به همین دلیل به نوجوانان و جوانان توصیه می شود که دست کم در شب یلدا با توجه ویژه به بزرگترها مخصوصا پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها، برای ساعاتی خود را از فضای مجازی دور کرده و به سخنان و داستان های کهن این مرز عالم پرور از زبان بزرگترها توجه کنند تا راهی برای زندگی بهتر در ایران فردا باشد.



**
انقلاب زمستانی امسال چه ساعتی رخ می دهد؟
با پشت سر گذاشتن اول مهر که برابری شب و روز در کل کره زمین اتفاق می افتد، به مرور در نیمکره شمالی به طول شب ها اضافه و از طول روزها کاسته می شود، به نحوی که در شب اول زمستان طولانی ترین شب سال یا همان یلدای ایرانی حادث می شود.
به گفته عتیقی، از نظر دانش ستاره شناسی این گونه می توان شرح داد که با گردش ظاهری خورشید روی کره آسمان و رسیدن نقطه انقلاب زمستانی، این اتفاق می افتد.
وی ادامه داد: دایره بزرگ دایره البروج و یا همان مسیر حرکت ظاهری خورشید بر کره آسمان با استوای آسمان که آن هم یک دایره بزرگ محسوب می شود، زاویه 23.5 درجه می سازد.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: نقاط تقاطع این دو دایره را اعتدالین می نامند که یکی اعتدال بهاری و دیگری اعتدال پاییزی است اما طرفین نقاط اعتدال انقلابین نامیده می شوند که یکی انقلاب زمستانی و دیگری تابستانی است.
به گفته عتیقی، در هنگام انقلاب زمستانی خورشید از جنوبی ترین افق شرقی طلوع کرده و در جنوبی ترین نقطه غرب آسمان غروب خواهد کرد بنابراین کمان کوتاهی را در آسمان طی کرده و طول روز کوتاه خواهد بود که با کسر طول روز از 24 ساعت شبانه روز شب بلند «یلدا» ایجاد می شود.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: ساعت 14:14 دقیقه روز چهارشنبه دی ماه 1395 خورشید به نقطه انقلاب زمستانی می رسد و زمستان در نیمکره شمالی آغاز می شود.

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون