»
»
»
رویدادهای آسمان آذرماه95

رویدادهای آسمان آذرماه95
دوشنبه 1 آذر 1395 - 17:39 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 19748 بازدید | 0 دیدگاه
رویدادهای آسمان آذرماه95

با اظهار امیدواری از اینکه اخبار پیش رو برای علاقمندان به دانش کهن و جذاب ستاره شناسی همچون همیشه مفید واقع شود، به بیان رخدادهای آسمان آذر امسال می پردازیم.

دوشنبه اول آذر95: ماه در ساعت 12:03 این روز به وضعیت تربیع آخر  رسید.

پنجشنبه 4 آذر: سیاره تیز پای تیر ساعت 17:39 با قدر 1.7- ؛ سیاره کیوان با قدر 0.4 در ساعت 17:49، ملکه آسمان شامگاهی سیاره ناهید 19:37 و  سیاره سرخ بهرام 21:50 ، این تاریخ غروب خواهند کرد و از لحظه غروب مهر تابان تا ساعات ذکر شده، فرصت رصد این اجرام را در نیمه غربی آسمان اوایل آذرماه 95 خواهید داشت.

با توجه به ساعات ذکر شده در بالا، متوجه  خواهید شد که سیاره تیر و کیوان در شامگاه این روز در جدایی زاویه ای کمی با یکدیگر قرار خواهند داشت و ساعت 04:10 همین شب(بامداد جمعه) در وضعیت مقارنه هستند( هر چند که در این زمان، اجرام مذکور در آسمان نیستند)  با هم 3 درجه 28 دقیقه کمان جدایی دارند.

یکشنبه 7 آذر: در ساعت 23:39 این شب ، ماه که در صورت فلکی میزان(تراوز) قرار دارد؛ به دورترین فاصله با زمین می رسد.(بیش از 405 هزار کیلومتر) در بامداد این روز به راحتی و با چشم غیر مسلح امکان وداع با هلال صفر 1438 وجود دارد.

دوشنبه 8 آذر: بامداد این روز و قبل از روشنی هوا تلاش کنید تا هلال صبحگاهی صفر 1438 را در افق شرق- جنوب شرقی آسمان محل سکونت خود شکار نمایید و شاید این رصد ویژگی کمترین وداع تا دیدار با هلال را برایتان فراهم نماید.

سه شنبه9 آذر: ساعت 15:48 این روز ماه نو خواهد شد ویک دوره هلالی29.53  شبانه روزی را پشت سر گذاشته است. بدیهی است در شامگاه این روز نمی توان متوقع رویت هلال شامگاهی ربیع الاول بود.  شب قبل و بعد از ساعت تولد ماه نو(مقارنه)، بهترین زمانها برای رصد کهکشانها و اجرام کم نور آسمان با چشم و تجهیزات رصدی است که قدر مسلم باید بدور از آلودگی نور و هوای شهرها صورت پذیرد؛ گروه آموزش کاربردی انجمن نجوم اماتوری ایران معمولا چنین زمانهایی را برای شبهای رصدی بدور از پایتخت جهت اجرای برنامه های آموزشی رصدی، برنامه ریزی می نماید.

چهارشنبه 10 آذر: شامگاه این روز فرصت مغتنمی است تا هلال شامگاهی ربیع الاول 1438 قمری را در سراسر کشور جستجو نمایید. کافی است در لحظه غروب آفتاب این روز (متناسب با محل سکونت خود) به افق غرب- جنوب غربی آسمان رصدگاه، نگاه کنید. 10 درجه بالاتر از افق این هلال زیبا را می توانید در برج فلکی عقرب مشاهده نمایید. اگر از تلسکوپ برای رویت این هلال بهره می گیرید، 3 درجه بالاتر(و کمی به طرف راست) سیاره کیوان، هلال را می توان یافت. عرضهای جنوبی تر کشور شانس بیشتری برای رویت این هلال دارند. استفاده از ابزارهای رصدی برای رصد هلال ربیع الاول جهت نیمه شمالی کشور توصیه می گردد. از این شب به مدت 2.5 شبانه روز ماه در صورت فلکی کژدم قرار دارد. ( قمر در عقرب)

چهارشنبه 17 آذر: در ساعت 12:33 به وقت کشورمان، ماه در وضعیت تربیع اول خواهد بود.

جمعه 19 آذر: در ساعت 37 دقیقه بامداد(پس از نیمه این شب) ماه در کمترین فاصله با سیاره سبز آبی اورانوس که در قدر روشنایی5.8 است، قرار می گیرد و حدود 2 بامداد شنبه نیز این اجرام غروب می کنند.

یکشنبه 21 آذر: سیاره تیزپای تیر در ساعت 07:30 صبح این روز،  به حداکثر کشیدگی شرقی خود می رسد. (جدایی از خورشید 20.8 درجه). در این زمان بهترین شرایط رصدی برای مشاهده و مطالعه این نزدیکترین سیاره به مهر تابان فراهم است. کافی است پس از غروب خورشید به سمت غرب محل سکونت خود نگاه کنید، جرم کم نور نزدیک افق غربی همان سیاره تیر و یا عُطارد مشهور است.

سه شنبه 23 آذر95: بارش شهابی سالیانه دوپیکری(جوزایی) در این زمان از راه می رسد. تعداد بالای ZHR این بارش، آنرا در راس بارشهای سال 95 خورشیدی قرار داده است. پش بینی می شود در زمان اوج این بارش یعنی ساعت 03:30 بامداد چهارشنبه 24 آذر؛ 120 شهاب در ساعت با جو زمین برخورد داشته باشند که این بدان معنا است که اگر خوش شانس باشید، در هر دقیقه دو شهاب را می توانید مشاهده نمایید اما هر چند کشورمان در شرایط زمانی مناسب برای رصد این بارش است ولی متاسفانه نور زیاد ماه ربیع الاول 1438،  مزاحم رصد شهابهای این بارش است! سیارک فیتون 3200 عامل غیر عادی این بارش زیباست که در سال 1982 میلادی کشف گردید و کانون بارش همانگونه که از نام آن مشخص است در صورت فلکی دو پیکر قرار دارد.

جالب است بدانید در ساعت 08:07 صبح پس از  این شب ستاره چشم گاو(دبران) از پشت مهتاب عبور می کند،  بر این اساس ساعت 3 بامداد چهارشنبه 24 آذر در کشورمان، ماه عبوری خراشان را از کنار خوشه قلائص تجربه میکند، اما اختفا ماه ودبران ، فرصتی است که ساکنان ایالات متحده بتوانند شاهد آن باشند.

همچنین در ساعت 3 بعد از نیمه شب این شب، ماه به کمترین فاصله با زمین می رسد.(حدود 363 هزار کیلومتر)

چهارشنبه 24 آذر: سومین اَبَرماه سال جاری، در این شب قابل مشاهده است. پدیده بزرگترین ماه کامل زمانی رخ می دهد که در کمترین فاصله ماه از زمین، این جرم زیبا به وضعیت بدر برسد. ساعت 03:36 بامداد این تاریخ، ماه کامل خواهد شد.  بومیان امریکا با توجه به  نزدیک شدن به فصل زمستان و سرما، آنرا "ماه کامل سرد" نامگذاری کرده اند. این ابرماه پس از 24 ساعت  از رسیدن ماه به حضیض زمینی به بدر می رسد.

همچنین در ساعت 30 دقیقه بعد ازنیمه شب این تاریخ (بامداد پنجشنبه 25 آذر)؛ ماه به حداکثر میل شمالی خود در سال جاری می رسد.(18.9 درجه)

یکشنبه 28 آذر95: در ساعت 22:08 این شب، ستاره شیر دل شیر( قلب الاسد ) ستاره آلفای صورت فلکی شیر( نماد این مرکز کشوری)؛ 1.5 درجه شمال کره ماه، قرار دارد.

 

 

تا درودی دیگر بدرود

لینک بخشی از این اخبار در خبرگزاری صدا وسیما


منبع :همچنین این رخدادها را می توانید در خبرگزاری ایرنا دنبال نمایید...

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون