»
»
»
ستاره دور، گردترین جسم طبیعی تا کنون دیده شده!

ستاره دور، گردترین جسم طبیعی تا کنون دیده شده!
يكشنبه 30 آبان 1395 - 19:11 | شاخه : | مترجم : آرشام عابدی | 37670 بازدید | 2 دیدگاه
ستاره دور، گردترین جسم طبیعی تا کنون دیده شده!

ستاره کپلر 11145123 گردترین جسم طبیعی است که تا کنون در جهان اندازه گیری شده است.  نوسانات این ستاره دلالت بر تفاوت کم شعاع بین استوا و قطب های آن دارد و گردی ستاره مذکور به طور قابل توجهی بیش از خورشید است!

طی گزارشی در یک مطالعه جدید، این ستاره در فاصله 5000 سال نوری از زمین، نزدیکترین جرم به یک کره کامل است که تا کنون در طبیعت مشاهده شده است.
ستارگان، سیارات و دیگر اجرام آسمانی به دلیل نیروی گریز از مرکز، حتی به مقدار کم در استوای خود متورم هستند و به طور کلی، این اشیاء در صورت چرخش سریع تر و نیروی بیشتر ، دارای برآمدگی بزرگتری خواهند بود.
به عنوان مثال، خورشید  هر 27 روز یک بار بدور خود می چرخد و یک خط فرضی از مرکز تا استوای آن، حدود 20 کیلومتر نسبت به خط فرضی از مرکز تا قطب خورشید، کشیده تر است.  قطر استوایی زمین، که در هر 24 ساعت یک چرخش کامل را بدور خود انجام می دهد، 42 کیلومترطولانی تر از قطر قطبی زمین است؛ هر چند که قطر زمین بسیار کمتر از خورشید می باشد.

اعضای این تیم مطالعاتی گفت: اما ستاره دور که تحت نام کپلر 11145123 شناخته شده است، نسبت به کره زمین، خورشید و هر شی دیگری که تا کنون از نظر گردی اندازه گیری شده، گرد تر است.
محققان نوسانات طبیعی کپلر 11145123،  را طی یک دوره 51 ماهه از سال 2009 میلادی تا سال 2013 توسط تلسکوپ فضایی کپلر ناسا مورد مطالعه  قرار دادند. ( کپلر برای شناسایی سیارات فراخورشیدی با اشاره به نرخهای پایین روشنایی کوچک که ناشی از زمان عبور آنها از جلوی ستاره خود طراحی شده است ، به طوری که این فضاپیما به نوسانات نور بسیار حساس است)
این تیم، به رهبری Laurent Gizon  از بخش تحقیقات منظومه خورشیدی موسسه ماکس پلانک و دانشگاه گوتینگن آلمان، برای تعیین اندازه ستارگان، مطالعات خود را انجام می دهند. این روش که به عنوان اخترلرزه شناسی شناخته می شود، به اخترشناسان اجازه می دهد تا برای بررسی درون ستارگان به همان شیوه که زمین شناسان با استفاده از زمین لرزه به مطالعه داخل سیاره ما می پردازند، عمل کنند.
محققان دریافتند که تفاوت قطر استوایی و قطبی کپلر 11145123 ؛ تنها 6 کیلومتر است، در شرایطی که این ستاره 3 میلیون کیلومتر قطر دارد(حدود دو برابر قطرخورشید)
گیزون در بیانیه ای گفت:"این باعث می شود کپلر 11145123 گردترین جسم طبیعی تا کنون اندازه گیری شده باشد "  
این ستاره حدود سه برابر آهسته تر از خورشید می چرخد ، اما این احتمالا تمام داستان نیست. ستاره شناسان گفته اند: همچنین میدان های مغناطیسی می توانند به پهن شدن یک ستاره کمک کنند، بنابراین بخشی از پاسخ ممکن است در میدان مغناطیسی کپلر 11145123 نهفته باشد.
البته هیچ تضمینی وجود ندارد که کپلر 11145123 رکورد گرد ترین جرم را برای همیشه حفظ کند؛ گیزون و همکارانش قصد دارند به مطالعه ستارگان دیگر با استفاده از تکنیک asteroseismological  که به گفته آنها دقت بی سابقه ای دارد را  بر روی دیگر اجرام بپردازند.

گیزون گفت: " به خصوص جالب خواهد بود تا ببینیم که چگونه چرخش سریع تر و یک میدان مغناطیسی قوی تر می تواند شکل یک ستاره را تغییر دهد؟ "



منبع :خبرنامه ارسالی از سایت Space.com



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

مهیار
(مهمان)
سه شنبه 9 آذر 1395 - 22:30

چرا هیچ وقت عکسی واقعی از عکس های گرفته شده از کپلر و سیارات رد شده از جلوی ستاره مربوطه تو اینترنت نیست و فقط موقع عکس ستاره یا سیاره ای فرامنظومه ای فقط عکس های خیالیشو پخش میکنن
گروه آموزش کاربردی
(مهمان)
جمعه 12 آذر 1395 - 20:13

دوست گرامی
با سلام، در انعکاس تصاویر اخبار علمی منتشر شده در وبگاه انجمن (موارد ترجمه)، از منبع خبر استفاده می شود و در صورت در اختیارداشتن تصاویر واقعی، مخاطبان گرامی از آن عکسها نیز بهره مند می شوند.
در پاسخ به ابهام شما نیز میتوان اینگونه نتیجه گیری کرد که چه بسا درک برخی از تصاویر اصلی ارسالی از کاوشگر کپلر و سایر ملزومات مطالعاتی اعماق آسمان، برای عموم علاقمندان مشکل و تصاویر اصلی نیازمند به پردازش و تحلیل دارند و برای همین از آنها در هنگام انتشار اخبار مربوطه استفاده نمی شود.

موفق باشید

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون