»
»
»
رویدادهای آسمان آبان ماه 95

رویدادهای آسمان آبان ماه 95
دوشنبه 3 آبان 1395 - 16:08 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 13529 بازدید | 0 دیدگاه
رویدادهای آسمان آبان ماه 95

سالیان زیادی است که فرهنگ سازی نشر رویدادهای آسمان را با انتشار ویژه نامه اعضا را از اواخر دهه 70 خورشیدی آغاز نموده ایم و با پیگیریهای انجمن نجوم آماتوری ایران و تخصیص صفحه ای بدین منظور در مجله علمی دانشمند، از ابتدای دهه 80 این اقدام را رسانه ای نموده و طی نزدیک به 20 سال اخیر، با وجود فراز و نشیبهای بسیار هر چند آهسته اما پیوسته از طریق این وبگاه و نشریات همگانی از جمله روزنامه همشهری، روزنامه قدس و...  و همچنین خبرگزاریها به نشر این دانش، در جهت آشنایی همگانی با مرزهای علم و شبه علم ، قدم برداشته ایم.
بدیهی است که برگزاری دوره های متنوع آموزش ستاره شناسی از مقدماتی تا پیشرفته، که از سوی انجمن در
"خانه ستاره شناسی تهران" برگزار می شود، به یادگیری تئوری و کاربردی بیش از پیش علاقمندان کمک خواهد نمود. تلفن ثبت نام: 66037338


شنبه اول آبان95:
ساعت 22:44 شبانگاه این تاریخ، ماه به وضعیت تربیع آخر  رسید.

یکشنبه 2 آبان: در بامداد این تاریخ، ستاره دل شیر کمترین جدایی زاویه ای را با ماه  داشت و ساعت 07:31 صبح(وضعیت روز در کشور) تنها به جدایی 1.6 درجه از ماه رسید.

چهارشنبه 5 آبان: ساعت 05:14 بامداد این تاریخ، ماه به گره صعودی می رسد.

همچنین کمترین جدایی سیاره ناهید و ستاره دل کژدم(قلب العقرب)، در این تاریخ رخ خواهد داد.

پنجشنبه 6 آبان: ساعت19:30 مورخ مذکور، سیاره تیز پای تیر به مقارنه بیرونی می رسد و قابل مشاهده طی این شبها نخواهد بود.. مقارنه درونی و بیرونی ویژه سیارات تیر و ناهید است که از زمین به خورشید نزدیکترند. در مقارنه بیرونی یا خارجی، مهر تابان(خورشید) بین زمین و تیر خواهد بود. بنا براین سیاره تیر تحت الشعاع نور خورشید و غیر قابل مشاهده است.

جمعه 7 آبان: ساعت 13:03(وضعیت روز) 1.4 درجه جنوب ماه و کمترین فاصله ماه و  سیاره برجیس غول پیکر است و در بامدادان، همنشین هلال صبحگاهی محرم خواهد بود.

شنبه 8 آبان: سیاره سرخ بهرام که این روزها هدف مریخ نشین ExoMars است در ساعت 15:30 عصر این روز در کمترین فاصله با خورشید خواهد بود(حضیض خورشیدی)

یکشنبه 9 آبان: ساعت 21:08 شب به وقت کشورمان، ماه نو خواهد شد. بنا براین برای رویت هلال صفر 1438  به وضعیت رویت پذیری هلال در لحظه غروب آفتاب روز بعد توجه می کنیم.

دوشنبه  10 آبان: هلال شامگاهی صفر 1438 با توجه به شرایط رویت پذیری آن، در این شامگاه که برابر با 29 محرم است، در سراسر کشور قابل رویت می باشد.

همچنین ماه در ساعت 23:09 به اوج زمینی خود و به فاصله 406660 کیلومتر از زمین می رسد.

چهارشنبه 12 آبان: در شامگاه این روز هلال صفر 1438، کمترین جدایی را با سیاره زرد رنگ کیوان دارد و در ساعت 23:08 سیاره حلقه بر گردن کیوان، 3.7 درجه جنوب ماه است. ( هر چند در این ساعت، اجرام مذکور در کشور غروب کرده اند! )

شنبه 15 آبان: شبانگاه جمعه 14 آبان و بامداد شنبه بارش شهابی ثوری، با ZHR نسبتا پایین 5 تا 10 شهاب در ساعت در بامداد این زمان قابل مشاهده است. کمتر بودن نور ماه و غروب آن پس از نیمه شب، فرصتی ایجاد می کند تا بدور از نور و آلودگی هوای شهرهای بزرگ قادر به مشاهده این تعداد شهاب باشید. عوامل این بارش تا حدود زیادی غیر معمول و دو توده بجا مانده از دنباله در 2P انکه و سیارک 2004 TG10، عامل این بارش هستند.

یکشنبه 16 آبان: در این شب، سیاره بهرام خون ریز( سیاره سرخ مریخ) بیش از 5 درجه در جنوب ماه قرار دارد.

دوشنبه 17 آبان: ساعت 23:21 این شب، ماه به وضعیت تربیع اول می رسد.

چهارشنبه 19 آبان: در ساعت 19:27 این شامگاه، ماه به گره نزولی می رسد.

رویدادهای زمینی نیز در زمینه آشنایی با پدیده های آسمانی وجود دارند و در این تاریخ، "جشنواره نجوم مهرگان" به همت اداره آموزش و پرورش استان مرکزی و با همکاری انجمن نجوم آماتوری ایران برگزار خواهد شد. دبیران و دانش‌آموزان استان عالم پرور مذکور مخاطبان این برنامه خواهند بود و با آخرین دستاوردهای این دانش در حوزه های مختلف از سیاره شناسی گرفته تا رویت هلال و عکاسی نجومی آشنا و دیدگاههای خود را از ریشه های دانش کهن و جذاب اخترشناسی در ادبیات این مرز و بوم تا فعالیتهای کارگاهی در این زمینه، ارایه خواهند کرد. لازم به ذکر است که در روز اول این جشنواره، کارگاه رصدی و در روز دوم برنامه گردهمایی علمی یکروزه به اجرا در خواهد آمد.

دوشنبه 24 آبان : ماه کامل این شب، دومین ابر ماه سال جاری است که در ساعت 02:54 بعد از ظهر این تاریخ به وضعیت ماه بدر می رسد. نام این ابر ماه؛ "ماه سرد" است که با توجه به این موقع از سال که شبهای طولانی  و سردی دارد، این نام را  بر آن نهاده اند. این ماه را "ماه شبهای طولانی"  و ماه قبل از  میلاد حضرت مسیح(ع) نیز نامیده اند. ابرماه، با قرار گیری ماه در نزدیکترین فاصله با زمین درست در زمانی که وضعیت ماه کامل است؛ رخ می دهد. فاصله ماه در کمترین فاصله در این شب، 356512 کیلومتر از زمین است.

سه شنبه 25 آبان: ماه پس از بدر با 98% روشنایی، در ساعت 20:42 این شب، ستاره چشم گاو(دبران) را در صورت فلکی گاو، می پوشاند(اختفا) . هرچند این پدیده با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است اما با توجه به نور زیاد ماه از یک سو و از سوی دیگر برای بالا بردن دقت مطالعات علمی بر روی پدیده اختفا، استفاده از تجهیزات رصدی را برای مشاهده این رویداد زیبا به علاقمندان توصیه می نماییم. کشورمان از شرایط مناسبی برای مشاهده این اختفا برخوردار است.

پنجشنبه و جمعه 27 و 28 آبان95: هر چند مشهورترین بارش شهابی سال، بارش شیری( اسدی) است که در این زمان رخ خواهد داد؛ اما متاسفانه کوژ ماه با وضعیت نور زیادی که دارد, امکان مشاهده شهابهای کم نور این بارش را از رصدگران سلب می نماید و بدیهی است دور شدن از نور شهرها نیز تاثیر چندانی برای مشاهده این تعداد شهاب نخواهد داشت!  از سوی دیگر با دور شدن از زمانی که دنباله دار منشا این بارش (تمپل – تاتل55 پی) به نزدیکی خورشید رسیده بود(سال 1376 خورشیدی) رفته رفته از تعداد  شهابهای آن کاسته می شود . تعداد شهابهای بارش امسال در هر ساعت 15 شهاب پیش بینی میگردد. بر این اساس برنامه رصدی از سوی انجمن نجوم آماتوری ایران برای رصد شهابهای این بارش برگزار نمی شود و علاقمندان باید منتظر برنامه رصدی ویژه ای جهت ماه پایانی پاییز 95 باشند.  لازم به ذکر است این دنباله دار هر 33 سال یکبار به ملاقات خورشید می آید و در سال 1380 از خورشید به مرور فاصله گرفته است. دنباله دار مذکور در سال 1865 میلادی کشف شد. با توجه به کانون این بارش که صورت فلکی شیر(سمبل انجمن نجوم آماتوری ایران) است آنرا "اسدی" نامیده اند.  شبانگاه پنجشنبه و بخصوص بامداد جمعه قبل از روشنی آسمان بهترین زمان برای مشاهده بیشترین شهابها از این بارش می باشد.

شنبه 29 آبان: ساعت 21:21 این شب، خوشه زیبای کندوی عسل 4.3 درجه شمال کره ماه خواهد بود.

 

آسمانتان صاف

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون