***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
بررسی علمی انطباق محرم امسال با سال 61 قمری

بررسی علمی انطباق محرم امسال با سال 61 قمری
يكشنبه 18 مهر 1395 - 23:13 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 12512 بازدید | 5 دیدگاه
بررسی علمی انطباق محرم امسال با سال 61 قمری

با تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان آقا اباعبداله الحسین (ع) ویاران با وفای ایشان؛ طی سالیان گذشته از انطباق تاسوعا و عاشورای سال 61 قمری و رویدادهای نجومی در زمان وقوع فاجعه کربلا مواردی را بیان داشتیم، امسال که این واقعه از حیث روز و هفته در سال جاری، با سال 61 هجری انطباق دارد، تحلیل جامع آنرا به اطلاع عموم علاقمندان میرساند:

با بررسی کامل گاهشماری خورشیدی و میلادی و تطابق آن با تقویم قمری و همچنین استخراج شرایط رویت پذیری هلال محرم در سال 61 هجری با چشم، در می یابیم که عاشواری سال 61 هجری قمری که زمان شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان بوده است، با شرایط روز و هفته قرار گیری این مناسبت در سال جاری(1395) به احتمال قریب به یقین انطباق دارد.

هنگام شبیه سازی با استفاده از نرم افزارهای قابل استناد نجومی،گاهشماری و رویت هلال می توان گفت:

از آنجا که لحظه ماه نو ان سال در عصر جمعه نهم مهر 59 ساعت 14:11 ، 28 سپتامبر سال 680 میلادی به وقت جهانی بوده است(تقریبا همزمان با غروب خورشید در عراق)، بنا براین هلال محرم آن سال می توانسته نه در آن روز بلکه در شامگاه روز شنبه 29 سپتامبر برابر با  10 مهر سال 59 خورشیدی باچشم غیر مسلح ( تنها ابزار مورد استفاده در آن زمان) در منطقه عراق قابل رویت بوده باشد و به همین دلیل چه بسا محرم سال مورد اشاره در روز یکشنبه 11 مهر سال 59 هجری خورشیدی آغاز شده و با این قاعده، عاشورای آن سال در روز سه شنبه 20 مهر سال 59 شمسی بوده است؛ اما  نباید از نظر دور داشت که در غروب روز شنبه 10 مهر آن سال، هلال تنها 8 درجه از افق فاصله داشته( نسبتا نزدیک افق) و با فاز 12/1% روشنایی و جدایی بیش از 11 درجه از خورشید،  با احتمالی، مردم آن زمان که بسیار کمتر از دانش و تجارب امروزی برخوردار بوده اند، نمی توانسته اند هلال مذکور را در افق بیابند، بویژه آنکه از یک سو در آن زمان مشاهده هلال می بایست عمومیت داشته و همگان قادر به رویت آن باشند و از سوی دیگر غبار در افق که از شرایط طبیعی آن منطقه است، بر رویت پذیری  تاثیر گذار بوده؛ با این استدلال هلال در شامگاه روز بعد یعنی یکشنبه 11 مهر سال 59 شمسی توسط عامه مردم عراق رویت گردیده و دوشنبه 12 مهر سال 59 خورشیدی، ماه محرم سال 61 قمری آغاز شده است. با این محاسبه در می یابیم، روز تاسوعا و عاشورای سال 61 قمری(مصادف با واقعه کربلا) برابر سه شنبه و چهار شنبه 20 و 21 مهر سال 59 خورشیدی و دقیقا منطبق با آغاز محرم امسال و مناسبتهای تاسوعا و عاشورا در سال 95 خورشیدی بوده است.

رخدادهای آسمانی در آن زمان که چه بسا مورد توجه علاقمندان باشد عبارتند از :

ماه در ساعت 12 ظهر روز اول محرم سال 61 هجری قمری وارد برج فلکی کژدم ‎شده(قمر در عقرب) و ساعت 18 روز سوم محرم با ورود ماه به صورت فلکی کمان(قوس)، از صورت فلکی کژدم خارج ‎شده است.

لازم به ذکر است که در روز اول محرم سال 61 فاصله زمین تا مهر تابان(خورشید)، تقریبا برابر با یک واحد نجومی بوده ( نزدیک به 149 میلیون کیلومتر) و  ماه نزدیک به وضعیت اوج  زمینی خود یعنی 403000 کیلومتری از زمین بوده است.

در ساعت 15:10 روز 6 محرم سال 61 قمری، ماه با جدایی حدود 2 درجه، جنوب سیاره برجیس قرار داشته و در آن شبانگاه، ماه و مشتری همنشین هم بوده اندکه اصطلاحا به آن  قران مه و مشتری می گویند. با عنایت به اینکه از این روز، بزرگان دینی به نام روز داماد کربلا یعنی حضرت قاسم فرزند امام حسن مجتبی(ع)، یاد کرده اند، تقارن قران مه و مشتری و این نامگذار ی، انسان را به یاد این تعبیر لسان الغیب می اندازد که  فرمود:

گفتم که خواجه کی به سر حجله می رود
گفت آن زمان که مشتری و مه قران کنند

ماه از غروب هشتم محرم تا عصر روز عاشورای حسینی سال 61 قمری، در صورت فلکی سطل آب! (دلو) ، قرار داشته که با وجود دریغ نمودن آب توسط لشکر یزید، یک تعبیر خاص میتواند بحساب آید.

ساعت 47 :15 عصر تاسوعا سال 61 هجری، ماه از سمت 112 درجه در کربلا با 77% روشنایی طلوع می‎کند( از حدود موقعیت اردوگاه عمر بن سعد درحوالی شط فرات) و 02:25  بامداد روز عاشورای آن سال، با فاز 81% ، در سمت 249 درجه(جنوب غربی آن منطقه) غروب کرده است و آسمان کربلا در شب عاشورا تا صبح کاملا تاریک‎بوده است.

سیارات تیر و ناهید هر دو در آن زمان صبحگاهی و طلوع سیاره ناهید(زهره) در برج دوشیزه(سنبله) در روز عاشورای آن سال، ساعت 03:39( حدود 3 ساعت قبل از طلوع خورشید) و سیاره تیر ساعت 05:37 ؛ بامداد اتفاق افتاده است.

ستاره سهیل در ساعت 5 بامداد عاشورای آن سال، دقیقا در جنوب صحرای نینوا و نزدیک به 5 درجه بالاتر از افق بوده است.

مهر تابان ساعت 06:41 صبح عاشورای 61 قمری، از سمت 99 درجه (از جانب لشگر عمر سعد ملعون در جنوب شرق دشت کربلا) طلوع کرده بوده و در ساعت 18 در سمت 260 درجه (جنوب غرب کربلا) در پشت خیمه‎های سوخته اباعبداله(ع) غروب نموده است.

ماه نزدیک به حضیض زمینی(کمترین فاصله با زمین)، در فاصله 366 هزار کیلومتری زمین در ساعت 16:26 عصر عاشورای آن سال طلوع نموده و همراه با خورشید سوزان، شاهد منظره دلخراش عصر عاشورای سال 61 قمری بوده است.

همچنین این مقاله را در خبرگزاری ایسنا می توانید دنبال نمایید...

منبع :خبرگزاری ایسنا

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

آرین
(مهمان)
دوشنبه 19 مهر 1395 - 19:20

جناب مهندس عتیقی
ممنون از بررسی پدیده های آن تاریخ و احوال ماه و صورتهای فلکی
پاینده باشید استاد گرامی
مسعود عتیقی
(دیدگاه‌ها: 25)
يكشنبه 25 مهر 1395 - 21:00

از اظهار لطف شما دوست آسمانی متشکرم.
فرشید عاملی
(مهمان)
دوشنبه 3 آبان 1395 - 20:16

در خصوص انطباق ماه محرم امسال با ماه محرم سال 59 هجری شمسی
مطلب بسیار زیبایی بود ممنون که وقت گذاشتین و توضیح دادین
Ebrahim Z
(مهمان)
سه شنبه 26 بهمن 1395 - 13:23

با سپاس از این تحقیق جالب و کاربردی
در تکمیل شرایط واقعه کربلا (که گاهی به اشتباه گفته میشود چون در پاییز رخداده از گرما و خشکی هوا خبری نیوده)

میزان دمای هوا و مقدار بارش تقریبی کربلا در این فصل سال را از پیوست زیر میتوان بدست آورد (تغییرات زمین شناسی و اکولوژیک را در 1500 سال اخیر میتوان چشم پوشی کرد)
بیشترین دما در ظهر 40 درجه (و معمولا 31 درجه)
میزان بارنگی در ماه 3 روز (جزو 6 ماهه خشکتر سال)

Average High Temperature= 31 C
Average Number of Days With Precipitation = 3 days

با سپاس از محفل علمی شما

http://www.weatherbase.com/weather/weather.php3?s=65604&cityname=Karbala-Iraq

روابط عمومی
(مهمان)
چهارشنبه 27 بهمن 1395 - 19:41

با سلام

از توجه شما به مطالب علمی وبگاه این مرکز کشوری سپاسگزاریم.

روابط عمومی

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون