***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
هلال محرم 1438 امشب قابل مشاهده نیست

هلال محرم 1438 امشب قابل مشاهده نیست
شنبه 10 مهر 1395 - 16:47 | شاخه : | منبع : خبرگزاری ایرنا | 24458 بازدید | 0 دیدگاه
هلال محرم 1438 امشب قابل مشاهده نیست

هلال محرم 1438 امشب در کشور قابل مشاهده نیست

تهران- ایرنا- مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: مشاهده هلال محرم 1438 که در حقیقت آغازگر سال نو قمری است، شامگاه امشب شنبه 10 مهر برابر با 29 ذی الحجه در هیچ نقطه کشور امکان ندارد.

مهندس 'مسعود عتیقی' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به این که ساعت 3:41 دقیقه بامداد امروز شنبه لحظه مقارنه یا تولد ماه نو بود، گفت: مشخصات رویت هلال ماه برای تهران حکایت از آن دارد که هلال محرم 1438 شامگاه امشب 10 مهر قابل رویت نیست.
وی افزود: لحظه غروب آفتاب ساعت 17:48 دقیقه است و در این لحظه هلال حدود چهار درجه با افق جدایی (ارتقاع هلال) دارد. سن هلال در لحظه غروب آفتاب در روز جاری 14 ساعت است و جدایی ماه از خورشید شش درجه و 22 دقیقه کمان است.
عتیقی ادامه داد: فاز بسیار پایین هلال (بخش روشن ماه) و از همه مهمتر تشکیل نشدن هلال با طول کمان مناسب، باعث می شوند که هلال قابل رویت نباشد و بنابراین فردا یکشنبه 11 مهر برابر با 30 ذی الحجه خواهد بود.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: بدیهی است در شامگاه روز یکشنبه از آنجا که با یک هلال ماه 30 روزه مواجه هستیم، هلال ماه حدود یک ساعت بعد از غروب خورشید در افق با چشم غیر مسلح در سراسر ایران قابل مشاهده است و با توجه به سن بالای هلال، از فاز، درخشندگی و جدایی زاویه ای بالایی از خورشید برخوردار خواهد بود.
به گفته عتیقی، طول کمان زیاد و ارتفاع 10 درجه ای هلال از افق امکان مشاهده آن را برای علاقمندان و رصد گران به ویژه در مناطقی که از افق غربی باز و عاری از غبار برخوردار هستند، فراهم می نماید.
وی افزود: بر این اساس و طبق تقویم رسمی کشور روز دوشنبه 12 مهر برابر با اول محرم 1438 و آغاز سال جدید قمری است.
منبع :خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون