»
»
»
خداحافظ روزتا !؟

خداحافظ روزتا !؟
شنبه 10 مهر 1395 - 15:24 | شاخه : | مترجم : نگار قاسمی | 48503 بازدید | 0 دیدگاه
خداحافظ  روزتا !؟
فضاپیمای روزتا که طی دو سال اخیر در اطراف دنباله دار P67 در گردش بود، عصر جمعه 30 سپتامبر برابر با نهم مهر ماه جاری بر سطح یخی هسته دنباله دار مذکور فرود آمد و آخرین سیگنال خود را ارسال کرد.

با فرود پروب" روزتا " توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) این ماموریت تاریخی که با هدف شناسایی سطح هسته دنباله دار 67P  و یا همان" کوریوموف / گراسیمنکو " برنامه ریزی شده بود، عصر روز جمعه نهم مهر95 (30 سپتامبر) به پایان رسید. دانشمندان در مرکز عملیات فضایی اروپا (ESOC) ؛ تایید فرود فضاپیما را در ساعت 14:49 روز جمعه نهم مهرماه (به وقت کشورمان) دریافت کردند.

دنباله دار ها اجرام کیهانی ابتدایی هستند که پیش از زمان تشکیل منظومه خورشیدی و در 4.6 میلیارد سال پیش، شروع به شکل گرفتن کرده اند.  بررسی ساختار، ترکیبات و فعالیت این اجرام یخی می تواند ما را با نحوه تکامل منظومه شمسی آشنا نماید و به دانشمندان کمک کند تا بصورت جامع تر، در مورد شکل گیری ساختار زندگی اولیه بر روی زمین بحث و بررسی نمایند.

ربات اعزامی قبلی جهت برخورد نزدیک با یک دنباله دار، ماموریت "استارداست" ناسا بود که گرد و غبار را از دنباله دار wild 2  جمع آوری و نمونه مذکور را  در سال 2006 به زمین بازگرداند، اما روزتا اولین دست ساخته بشر بود که درون مداری در اطراف یک دنباله دار‌، شروع به گردش کرد و اولین فضاپیمایی است که در اطراف یک دنباله دار، همزمان به دور خورشید نیز گردید و اولین کاوشگری بود که یک  پروب به سطح هسته دنباله دار ارسال نمود.

تصویر( OSIRIS)ازیریس دوربین زاویه روزتا این تصویر از دنباله دار  67P  کوریوموف / گراسیمنکو را در ساعت 11:48 روز جمعه نهم مهر 95 از ارتفاع حدود 5.8 کیلومتری سطح دنباله دار،  در زمان فرود فضاپیما گرفته است.


فرود روز جمعه 9 مهر، نشانه پایان یک ماموریت بلندپروازانه 1.3 میلیارد یورویی (1.46 میلیارد دلاری) بود که بیش از یک دهه! بدرازا کشید. فضاپیمای رزتا مارس 2004 پرتاب شد، و پس از یک دوره 10 ساله، سفر 4 میلیارد مایلی(6.5 میلیارد کیلومتر) خود را درون منظومه خورشیدی به انجام رسانید و در اوت سال 2014 مجددا دنباله دار 67P  را  ملاقات کرد. سه ماه بعد، روزتا پروب "فیله" را در سطح آن مستقرکرد. اما به جای مهار در سطح دنباله دار که از قبل برنامه ریزی شده بود، فیله دو بار قبل از متوقف شدن در برابر صخره ای در منطقه "ابیدوس" بالا و پایین شد. اوایل این ماه، روزتا استراحت نهایی را به "فیله" داد.

دنباله دار 67P ، برای اولین بار در سال 1969 میلادی کشف شده، 2.5 مایل قطر(4 کیلومتر) هسته این جرم و بین مدار زمین و برجیس(مشتری) هر 6.5 سال یکبار.بدور خورشید می گردد. در حال حاضر این دنباله دار  در مسیر بازگشت به سمت مدار سیاره برجیس بود و روزتا انرژی خورشیدی کافی برای نگه داری ارتباط خود را با زمین نداشت، بنابراین این ماموریت باید هر چه زودتر به پایان میرسید.  روزتا به زودی هسته دنباله دار را لمس، اما دانشمندان این ماموریت نمی دانستند اگر روزتا بر روی هسته بلغزد و یا پس از آن دچار پرش(بالا و پایین پریدن مانند پروب فیله ) شود، آیا " شیرجه مرگ "  بر روی دنباله دار 67P  خواهد داشت.

هم اکنون، ESA  تصاویر نهایی فضاپیمای رزتا که در مسیر خود به سطح دنباله دار جمع آوری کرده را  منتشر کرده است.

هولگر سیرکز محقق اصلی دوربین ازیریس روزتا(OSIRIS)  در مورد این ماموریت گفت: " این واقعا عالی است" و در برخی از دیگر دیدگاه هایش که در این مورد ارائه شده گفته: "این '' هیجان انگیز است. این کار مانند یک افسون است."

دنباله دار 67P بسیار متخلخل و با گرانش پایین است، بنابراین فرود روزتا بیشتر احتمال دارد مثل یک برخورد با حرکت آهسته نسبت به یک برخورد خشن باشد.

حدود نیمه شب جمعه، ساعت 01:30 بامداد 9 مهر،  مانور نهایی فضاپیما به وقت کشورمان انجام شد و مراحل فرود با طی کردن 20 کیلومتر تا سطح دنباله دار در عرض 14 ساعت، انجام گرفت. بر اساس محاسبات ESA ، سرعت فرود به اندازه سرعت راه رفتن، (3.2 کیلومتر / ساعت) بوده است.
شیرجه مرگ همچنین فرصتی برای مجموعه ابزارهای اندازه گیری روزتا بود تا از این طریق با عبور از لایه ها، تغییر فاز بین یخ و گاز بررسی شود.

آرامگاه ابدی "روزتا" موقعیتی صاف که اصطلاحا منطقه "ماآت" نامیده شده، در بخش اردک شکل دنباله دار 67P است.

 

منبع: وبگاه Space.com



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون