»
»
»
ماه سیاه یک پدیده نجومی قابل مشاهده نیست

ماه سیاه یک پدیده نجومی قابل مشاهده نیست
چهارشنبه 7 مهر 1395 - 19:58 | شاخه : | منبع : خبرگزاری ایرنا | 11237 بازدید | 0 دیدگاه
ماه سیاه یک پدیده نجومی قابل مشاهده نیست

تهران- ایرنا- مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به انتشار خبری در برخی رسانه های خارجی مبنی بر ظهور پدیده نادر 'ماه سیاه' در شبانگاه جمعه، گفت: 'بلک مون' یا 'ماه سیاه' یک پدیده نجومی قابل مشاهده نیست.

مهندس 'مسعود عتیقی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، گفت: در حقیقت 'ماه سیاه' اصطلاحی است که به دومین ماه نو در یک ماه میلادی اطلاق می شود و به عبارت دیگر، یک پدیده نجومی به حساب نیامده و صرفا یک نام گذاری است.
وی افزود: از منظر دانش ستاره شناسی به لحظه مقارنه و یا همان تولد ماه، ماه نو گفته می شود و بر این اساس در ماه قمری جاری به این معنی است که ماه ذی الحجه رو به پایان است.
عتیقی با اشاره به این که در خبرهای منتشر شده در رسانه های خارجی گفته شده است که هر 19سال یکبار دو ماه نو در یک ماه میلادی ایجاد می شود، گفت: باید دقت داشته باشیم در حالی که ماه نو برای ساکنان غربی نسبت به ایران در شبانگاه جمعه مصادف با 30 سپتامبر (9 مهر) است، اما در ایران بامداد شنبه و یا همان اول اکتبر (10 مهر) صورت می گیرد به همین دلیل است که در برخی خبرها به نیمکره غربی برای مشاهده این پدیده اشاره شده است و این در شرایطی است که ماه نو هرگز قابل مشاهده نیست.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران همچنین اصطلاحاتی مانند 'بلو مون' یا 'ماه آبی' و 'رد مون' یا 'ماه خون' را از دیگر اصطلاحاتی عنوان کرد که غربی ها به وضعیت های مختلف ماه از جمله ماه کامل (بدر) اطلاق میکنند.

منبع :خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون