»
»
»
رویدادهای آسمانی ماه مهر

رویدادهای آسمانی ماه مهر
دوشنبه 5 مهر 1395 - 15:30 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 9731 بازدید | 0 دیدگاه
رویدادهای آسمانی ماه مهر

مهندس مسعود عتیقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به اینکه پاییز 95 ساعت 17:51 روز پنج شنبه اول مهرماه آغاز شده است، گفت: در این زمان طول روز و شب برای ساکنان کره زمین برابر است.

وی ادامه داد: امروز دوشنبه پنجم مهر، برجیس، سیاره غول منظومه خورشیدی در ساعت 09:30 دقیقه صبح به وضعیت مقارنه رسید؛ در این زمان، خورشید میان زمین و سیاره مذکور است و به همین دلیل شرایط رصد سیاره مشتری وجود ندارد.
عتیقی گفت: سه شنبه ششم مهر ساعت02:02 دقیقه بامداد ستاره دل شیر(قلب الاسد) 1.7 درجه شمال ماه قرار می گیرد. لازم به ذکر است این اجرام بعد از ساعت 4 صبح در کشور طلوع خواهند کرد.
به گفته وی در روز چهارشنبه هفتم مهر ساعت 18:30 سیاره تیز پای تیر به حضیض خورشیدی (کمترین فاصله با خورشید) می رسد و در این زمان سیاره مورد اشاره صبحگاهی است.در ضمن ساعت01:36 بامداد ماه به گره صعودی می رسد.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: پنجشنبه هشتم مهرماه ساعت 04:30 بامداد سیاره تیز پای تیر به حداکثر کشیدگی غربی خود در شرق آسمان(صبحگاهی) می رسد. در این هنگام جدایی تیر و مهر تابان 17.9 درجه است.
عتیقی ادامه داد: همچنین در ساعت 14:11 همین روز (هلال صبحگاهی است) با 2٪ روشنایی، سیاره تیر را در پشت خود پنهان می کند(اختفا). منطقه امریکای جنوبی محل مناسبی برای رصد این پدیده است.
وی افزود: جمعه نهم مهر ساکنان کانادا در ساعت 19:41 این تاریخ(به وقت ایران)، فرصت مناسبی برای مشاهده اختفای سیاره غول پیکر برجیس در پشت هلال صبحگاهی ماه با 1٪ روشنایی دارند و در روز شنبه 10 مهر ساعت 03:41 بامداد لحظه مقارنه و ماه به وضعیت نو خواهد رسید.
به گفته عتیقی یکشنبه 11 مهر با توجه به شرایط بحرانی ضوابط علمی رویت ماه و عدم رویت پذیری هلال محرم امسال در شامگاه شنبه 10 مهر(اولین غروب پس از مقارنه)؛ ماه ذیحجه 30 روزه تمام خواهد شد و هلال قد خمیده شامگاهی محرم 1438 ، با چشم غیر مسلح در سراسر کشور بویژه مناطق جنوب غربی، قابل مشاهده و سال نو قمری آغاز خواهد شد.
وی افزود: جمعه 16 مهر در این شب بارش شهابی اژدهایی با بارش 10 شهاب در ساعت قابل مشاهده است. دنباله دار جیاکوبینی زینر21P عامل این بارش شهابی است و کانون بارش در صورت فلکی اژدها قرار دارد. از امتداد شهابهای این بارش در خلاف جهت حرکت، کانون بارش را می توان یافت.
مدیر نجوم آماتوری ایران گفت: سه شنبه 20 مهر سیاره کوچک تیر ساعت 12:30 تنها 51 دقیقه (کمتر از 1 درجه) با غول منظومه، برجیس جدایی دارد. بنابراین در بامداد این تاریخ، شاهد همنشینی این دو جرم زیبا در آسمان صبحگاهی خواهیم بود.
عتیقی افزود: شنبه 24 مهر سیاره سبز آبی اورانوس ساعت 13:30 به وضعیت مقابله می رسد و زمین بین این سیاره و مهر تابان خواهد بود.
وی ادامه داد: یکشنبه 25 مهر اولین ماه غول پیکر (ابرماه) از 3 ماه بزرگ امسال را 19 ساعت پس از وضعیت بدر در ساعت 03:07 دقیقه بامداد این تاریخ در کمترین فاصله با زمین(حضیض زمینی) مشاهده می کنید. بومیان آمریکا ، ماه بدر شکارچی و برخی نامهای دیگر را به این ماه کامل اطلاق می کردند.
به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، چهارشنبه 28 مهر ماه با 83٪ روشنایی ستاره دبران(چشم گاو) را در ساعت 10:20 می پوشاند. هر چند که در این زمان، با توجه به درخشندگی مناسب ماه و ستاره مذکور، به روش رصد در روز شاید بتوان متوقع رصد این پدیده در وضعیت روز هم بود اما در این ساعت این اجرام در کشورمان غروب کرده اند. بخشهایی از امریکا بهترین وضعیت را برای رصد این اختفا دارد.
عتیقی گفت: جمعه 30 مهر و بامداد شنبه اول آبان 95 بارش شهابی جباری از شامگاه جمعه آغاز و در ساعت 05:30 صبح شنبه اول آبان به اوج خود می رسد.
وی خاطر نشان کرد که این بارش با بارش 25 شهاب در ساعت قابل مشاهده است و اروپا وافریقا شرایط بهتری برای رصد شهاب های این بارش دارند.
به گفته عتیقی، نور ماه در وضعیت نزدیک به تربیع آخر(کوژ ماه کاهنده) می تواند مزاحم رصد برخی از شهاب های این بارش باشد. این شهاب ها ذرات بجا مانده از دنباله دار مشهور هالی هستند. نام هر بارش شهابی از نام صورت فلکی محل قرار گرفتن کانون بارش در آن گرفته می شود.

 

اطلاعیه:

دوره های آموزش ستاره شناسی ویژه ترم پاییز 95؛ از مقدماتی تا پیشرفته، با همکاری انجمن در خانه ستاره شناسی تهران در دو گروه نوجوانان و بزرگسالان ثبت نام می گردد. تلفن : 66037338

منبع :خبرگزاری ایرنا

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون