»
»
»
رویدادهای نجومی مهم شهریورماه 95

رویدادهای نجومی مهم شهریورماه 95
چهارشنبه 10 شهریور 1395 - 17:38 | شاخه : | منبع : خبرگزاری ایرنا | 8969 بازدید | 0 دیدگاه
رویدادهای نجومی مهم شهریورماه 95

تهران- ایرنا- هر چند همنشینی ناهید و برجیس در روز ششم شهریور 95 را که جزء 10 رویداد بسیار مهم سال 95 بود، پشت سرگذاشتیم، اما آسمان همواره رویدادهای مهمی دارد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در خصوص رویدادهای نجومی مهم در شهریور ماه گفت: پنج شنبه 11 شهریور95، ساعت 13:33 این روز ماه نو خواهد شد و طی دو شب (دیشب و امشب) ساکنان زمین، ماه را در آسمان مشاهده نخواهند کرد.
مسعود عتیقی بیان کرد: ساعت 19:57 پنجشنبه، ماه به گره صعودی می رسد و به بالای مدار زمین می رود.
وی اظهارکرد: با توجه به سن و سایر ضوابط علمی رویت، هلال ذیحجه در شامگاه روز پنجشنبه قابل رصد نبوده؛ بنابراین ذیقعده امسال 30 روزه تمام خواهد شد عتیقی ادامه داد: در این روز خورشید گرفتگی حلقوی رخ خواهد داد که در سواحل شرقی تا مرکز افریقا قابل مشاهده است، هیچیک از مراحل این کسوف در کشورمان قابل مشاهده نخواهد بود، کشورهای گابن، کنگو، تانزانیا، ماداگاسکار شاهد این گرفت هستند. 
وی گفت: خورشید گرفتگی این روز، در اقیانوس هند پایان می پذیرد، کسوف جزیی در بیشتر مناطق افریقا و در اقیانوس هند قابل مشاهده است.
عتیقی بیان کرد: خورشیدگرفتگی حلقوی زمانی رخ می دهد که ماه از زمین دور بوده(اوج زمینی) و نمی تواند در لحظه خورشید گرفتگی تمام سطح خورشید را بپوشاند، براین اساس حلقه ای از نور خورشید در اطراف سیاهی قرص ماه قابل رصد بوده و تاج خورشیدی در این نوع گرفت نمایان نمی شود.

*** رویت هلال ذیحجه 1437 در شامگاه جمعه 
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: در شامگاه جمعه 12 شهریور هلال شامگاهی ذیحجه 1437در سراسر کشور در مناطق با افق غربی باز و عاری از غبار و آلودگی، با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود.
وی ادامه داد: سن هلال در شامگاه این روز حدود 30 ساعت خواهد بود و با وجود ارتفاع کم هلال، اما درخشندگی ماه (فاز آن) شرایط بسیار مطلوبی دارد که این شرایط، در مناطق جنوب غربی کشور به مراتب بهتر است،در ضمن، سیاره آبی نپتون ساعت 20:30 امشب به وضعیت مقابله(Opposition) می رسد و بهترین شرایط را برای رصد با تلسکوپ از روی زمین دارد.
وی گفت: همچنین ساکنان امریکای مرکزی، پس از نیمه شب این شب(2:25 بامداد شنبه به وقت کشورمان)، اختفای سیاره برجیس را در پشت ماه با درخشش 1% شاهد خواهند بود.

*** سالروز بزرگداشت ابوریحان بیرونی و روز ملی ستاره شناسی 
وی افزود: روز شنبه 13 شهریور 1395 از جمله تاریخ های مهم در تقویم ایرانی است چرا که سالروز بزرگداشت اخترشناس نامدار کشورمان، ابوریحان بیرونی است، ستاره ای زمینی که در آسمان علم جهان در همیشه تاریخ علم می درخشد.
وی ادامه داد: انجمن نجوم آماتوری ایران این روز را به عنوان 'روز ملی ستاره شناسی' پیشنهاد کرده است، برگزاری همایش های علمی برای شناساندن مفاخر علمی این سرزمین عالم پرور، اجرای شامگاه رصدی در بوستان ها و مراکز عمومی و دیگر برنامه های ترویج علم در این مناسبت توصیه شده است تا با انعکاس آنها، اخبار این فعالیت ها قبل و بعد از اجرا به اطلاع عموم علاقمندان برسد. 
عتیقی گفت: بدیهی است انجمن نجوم آماتوری ایران در روز مذکور برنامه هایی را در خانه ستاره شناسی تهران به اجرا در خواهد آورد و از برنامه های گروه های فعال و شاخص نجومی کشور استقبال و پشتیبانی خواهد کرد.
عتیقی بیان کرد: در این روز همچنین در ساعت 15:01 سیاره ناهید 1.1 درجه جنوب ماه با 5درصد روشنایی قرار می گیرد و در نقاط شمالی کره زمین، ماه سیاره ناهید را در پشت خود پنهان می کند، به این پدیده در اصطلاح نجومی، اختفا می گویند و زمانی رخ می دهد که یک جرم دورتر هر چند بزرگ، پشت جرم آسمانی نزدیکتر(مثلا ماه) مخفی شود. آب های شمالگان، بهترین نقطه برای رصد این اختفا خواهد بود.
وی اظهارکرد: در روز یکشنبه 14 شهریور، در این شب و ساعت 00:26 بامداد دوشنبه ستاره آلفای صورت فلکی خوشه(سنبله) و یا همان سماک اعزل 5.8 درجه جنوب ماه خواهد بود(این اجرام در این ساعت غروب کرده اند اما در شامگاه یکشنبه، نزدیک یکدیگر دیده می شوند) همچنین در ساعت 00:35 این شب؛ سیاره کیوان، 5.9 درجه شمال ستاره دل کژدم (قلب العقرب) قرار می گیرد.
وی اظهارکرد: در سه شنبه 16 شهریور در ساعت 23:14 ماه به اوج زمینی خود و در فاصله 405059 km از زمین قرار خواهد گرفت.
وی گفت: جمعه 19 شهریور، ساعت 01:53 بامداد این تاریخ، سیاره زرد رنگ کیوان 3.8 درجه جنوب کره ماه است، همچنین ماه در ساعت 16:19 روز جمعه به وضعیت تربیع اول می رسد.
عتیقی یادآور شد: سه شنبه 23 شهریور، ساعت 04:30 بامداد این شب(صبح چهارشنبه) سیاره تیر به مقارنه داخلی خواهد رسید، بنابراین در رزوهای قبل و بعد این تاریخ نباید متوقع مشاهده این جرم ستاره مانند در آسمان شامگاهی و یا صبحگاهی بود، همچنین در پنجشنبه 25 شهریور، در این شب و در حقیقت در ساعت 04:25 بامداد جمعه ماه به گره نزولی می رسد وبه زیر مدار زمین می خزد.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: جمعه 26 شهریور، باز هم خسوف غیرمرئی و یا همان ماه گرفتگی نیم سایه در امسال را داریم که تیرگی ماه در این نوع گرفت برای چشم انسان قابل احساس نیست، این گرفت ساعت 18:55 به وقت جهانی آغاز می گردد، پوشش گرفت مذکور در بیشتر مناطق شرق اروپا، شرق افریقا، آسیا و غرب استرالیا خواهد بود.
وی گفت: ساعت 23:35 این شب ماه کامل( وضعیت بدر) خواهد شد، از آنجا که این ماه بدر، نزدیکترین ماه کامل به اعتدال پاییزی است به آن 'ماه درو (برداشت محصول)' می گویند.
عتیقی افزود: در روز یکشنبه 28 شهریور، ساعت 19:45 ملکه آسمان شامگاهی ناهید؛ 2.2 درجه شمال ستاره سمک اعزل(آلفای صورت فلکی خوشه و یا همان سنبله) خواهد بود، همچنین ماه در ساعت 21:30 این شب به حضیض زمینی(کمترین فاصله با زمین) و به فاصله 361894 km از زمین می رسد.
وی یادآور شد: چهارشنبه 31 شهریور 95، در این شب و در حقیقت ساعت 03:07 بامداد پنجشنبه اول مهر، ماه با 70 درصد درخشندگی، ستاره چشم گاو(دبران) را می پوشاند( اختفا )، جنوب غرب آسیا شرایط مطلوبتری برای رصد این اختفا دارد، در برخی نقاط یک عبور خراشان دیده می شود و در ساعت 02:43 بامداد این شب، دبران تنها 0.2 درجه این ستاره با ماه جدایی زاویه ای داشته و جنوب ماه است.

منبع :خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون