»
»
»
عکاسی از تصویرگری اجرام آسمانی را از دست ندهید

عکاسی از تصویرگری اجرام آسمانی را از دست ندهید
سه شنبه 12 امرداد 1395 - 22:23 | شاخه : | منبع : خبرگزاری ایرنا | 9833 بازدید | 0 دیدگاه
عکاسی از تصویرگری اجرام آسمانی را از دست ندهید

مهندس مسعود عتیقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: هم نشینی ماه و برجیس، بارش شهابی پرساووشی، هم نشینی کیوان ماه و هم نشینی تیر و برجیس از رویدادهای نجومی مرداد هستند.

عتیقی گفت: چهارشنبه 13 مرداد ساعت 1:15 بامداد وضعیت ماه نو خواهیم داشت و جمعه 15 مرداد، ماه ساعت 12:18 ظهر در گره صعودی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: در همین شامگاه، سیاره ناهید 1 درجه شمال ستاره دل شیر(قلب الاسد) با همراهی هلال ماه قرار می گیرد و این اجرام به هم بسیار نزدیک می شوند به نحوی که چه بسا تداعی کننده نشانه پرچم برخی کشورها باشند و بهتر است علاقمندان به عکاسی نجومی عکاسی از این پدیده را از دست ندهند.
رییس انجمن نجوم آماتوری ایران ضمن تاکید بر از دست ندادن رویدادی نجومی در شنبه 16 مرداد گفت: از هم اکنون برای رصد یک همنشینی و عبور خراشان برنامه ریزی کنید زیرا در ساعت 07:58 صبح این روز ماه و برجیس، تنها 0.2 درجه با هم جدایی زاویه ای دارند.
عتیقی ادامه داد: شامگاه دوشنبه 18 مرداد 95، ستاره سماک اعزل (آلفای صورت فلکی خوشه ویا همان سنبله) حدود 6 درجه جنوب ماه و نزدیک به وضعیت تربیع اول خواهد بود.
وی افزود: چهارشنبه 20 مرداد، ساعت 4:35 دقیقه بامداد کره ماه به اوج زمینی خود و به فاصله 404 هزار و 266 کیلومتری از زمین می رسد و ساعت 22:51 چهارشنبه شب ماه در وضعیت تربیع اول خواهد بود.
عتقیق خاطرنشان کرد: بارش شهابی پرساووشی با مشاهده 60 شهاب در ساعت در روزهای پنجشنبه و جمعه 21 و 22 مرداد قابل مشاهده است. 
وی ادامه داد: آذر گوی های این بارش بسیار شاخص هستند که معمولا همه ساله با نزدیک شدن به این رویداد، به اشتباه تحت عنوان سقوط شهاب سنگ از آنها یاد می شود! در حالیکه ذرات بسیار ریزی هستند که صرفا با جو زمین برخورد کرده و به صورت گوی هایی از آتش به نظر می رسند. 
رییس انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: دنباله دار 'سوئیف تاتل' که سال 1862 میلادی کشف شد، عامل این بارش است. کانون بارش در شمال و شمال شرق آسمان و در صورت فلکی به همین نام (پرساووش) قرار دارد. 
وی خاطرنشان کرد که ساعت 16:56 عصر جمعه 22 مرداد، به وقت ایران، در کشورهایی که در موقعیت تاریکی صبحگاهی هستند، می توان 100 شهاب در ساعت را مشاهده کرد. 
عتیقی گفت: انجمن نجوم آماتوری ایران مطابق روال همه ساله، برنامه شب رصدی ویژه عکاسی و مطالعه و ثبت این رویداد جذاب علمی را در تاریخ مذکور، در کنار قله سر به فلک کشیده دماوند با حضور کارشناسان و رصدگران دانش پژوه، به اجرا در خواهد آورد.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: جمعه شب 22 مرداد، سیاره حلقه بر گردن کیوان بیش از 4 درجه جنوب ماه قرار دارد و ساعت 20:30 دوشنبه 25 مرداد، سیاره تیز پای تیر در اوج خورشیدی قرار می گیرد.
عتیقی افزود: سه شنبه 26 مرداد سیاره تیر به حداکثر کشیدگی خود در افق غربی آسمان شامگاهی می رسد و جدایی سیاره مذکور با مهر تابان در این زمان 27.4 درجه است.
وی ادامه داد: پنجشنبه 28 مرداد، ساعت 13:57 ماه به وضعیت بدر (ماه کامل ) می رسد و ساعت 18:44 جمعه 29 مرداد، کره ماه در گره نزولی خواهد بود.
به گفته رییس انجمن نجوم آماتوری ایران، شامگاه شنبه 30 مرداد نیز سیاره کوچک منظومه خورشیدی یعنی سیاره تیزپای تیر، کمترین فاصله زاویه ای را با غول منظومه یعنی برجیس(مشتری) دارد.

منبع :خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون