***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
سه‌شنبه 28 فروردین 1403 | 6 شوال 1445 | 16 آوریل 2024
»
»
»
بارش زیبای پرساووشی امسال از راه رسید!

بارش زیبای پرساووشی امسال از راه رسید!
يكشنبه 3 امرداد 1395 - 12:50 | شاخه : | نويسنده : گروه آموزش کاربردی | 14180 بازدید | 3 دیدگاه
بارش زیبای پرساووشی امسال از راه رسید!
شب های 21 و 22 اَمرداد 95 زمان اوج بارش شهابی" پِرساووشی" است که عموما به غلط با حذف 'پ' در زبان فارسی! با تلفظ نام عربی ، از آن  با نام " بَرساووشی" از آن یاد می کنند.
دنباله دار سویفت تاتل عامل این بارش شهابی است که هر 133 سال یکبار خورشید را دور می زند و این جرم از سری دنباله دارهای میان دوره محسوب می شود، سرعت شهاب های این بارش 225 هزار کیلومتر در ساعت است!
آذر گوی های این بارش تماشایی و مثال زدنی است.
ZHR (میزان بارش ساعتی سمت الراسی) این بارش را 100 شهاب در ساعت است. البته باید توجه داشت که این تعداد از درون شهرها و به ویژه شهرهای بزرگ به مراتب کمتر است زیرا آلودگی هوا و آلودگی نور شدید شهرها، مزاحم مشاهده شهاب های یک بارش خواهند بود و چه بسا در شهرها بین 3 تا 10 شهاب بسته به آلودگی نوری هر شهر قابل مشاهده باشد.

[ بر اساس جدیدترین پیش بینی ها، گمان می رود حتی امسال بین 150 تا نزدیک به 200 شهاب در ساعت در بارش پرساووشی 95مشاهده گردد؛ چرا که بر اثر تاثیر گرانشی سیارات غول پیکر، حجم زیادی از ذرات در مدار دنباله دار قرار خواهند گرفت]

ارتفاع کانون بارش نیز در تعداد شهاب های قابل مشاهده موثر است،  کانون این بارش صورت فلکی مشهور پرساووش است که در در پنجشنبه شب 21 اَمرداد، بعد از نیمه شب و همزمان با غروب ماه در افق غربی؛ از افق شمال شرق آسمان بطور کامل طلوع می کند و در پایین صورت فلکی زن به زنجیر کشیده یا همان آندرومدا قرار دارد.
بدیهی است شهاب ها از اطراف این صورت فلکی نورانی و در آسمان دیده می شود و نباید متوقع بود که از درون کانون بارش که همان صورت پرساووش است، قابل مشاهده گردد.
علاقمندان می توانند از امتداد شهاب ها در هر کجای آسمان که مشاهده کنند، با ترسیم خطی خلاف حرکت شهاب به کانون بارش برسند.
پس از نیمه شب 21 و بامداد 22 اَمرداد بهترین زمان برای مشاهده این شهاب ها خواهد بود و همانگونه که اشاره شد، از جمله ویژگی این بارش مشاهده آذرگوی ها و یا همان شهاب های بسیار پر نور است که حتی تا مدتی رد نور آنها پس از عبور در آسمان دیده می شود.
میزان درجه جابجایی هر شهاب در آسمان ، تعیین حد قدری شهاب ها، صورت فلکی مورد مشاهده در مسیر شهاب، تعداد آذرگوی ها و شمارش تعداد شهاب ها را از جمله کارهای علمی عنوان کرد که علاقمندان برای تهیه گزارش از این بارش و اساسا هر بارش شهابی انجام می دهند.
عکاسی از بارش شهابی ترجیحا با لنز زاویه باز و با مدت زمان نوردهی تا لحظه عبور یک شهاب از جلوی لنز دوربین از دیگر کارها برای ثبت بارش های شهابی است.
تهیه اسکیس و یا همان ترسیم با دست آزاد از شهاب های مشاهده شده را از دیگر کارهای آماتورهای ستاره شناسی در اقصی نقاط جهان است.
مشاهده شهاب ها برای چشم انسان هیچگونه خطری ندارد و در حقیقت ذرات میلی متری و میکرومتری هستند که در فاصله 100 تا 150 کیلومتری از سطح زمین در برخورد با جو ، اتم های جو را برانگیخته نموده و نور فلورسانی از خود ایجاد می کند که هرگز به زمین نمی رسند.
رصد بارش های شهابی نیاز به تلسکوپ و ابزار رصدی ندارد و علاقمندان می توانند صرفا با چشم غیر مسلح، این زیبایی خلقت را به دور از نور شهرها و در دل کوهستان ها مشاهده کنند.
انجمن نجوم آماتوری ایران در کنار قله سرفراز دماوند به عنوان سمبل ایران عزیز،  این بارش زیبا را با گروه پژوهشی خود مورد رصد و مطالعه قرار خواهد داد.
بارش های شهابی بعدی بارش جباری در مهر و بارش مهمتر از آن بارش شهابی اسدی در اواخر آبان خواهند بود.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

مریم
(مهمان)
چهارشنبه 6 امرداد 1395 - 09:12

با سلام و خسته نباشید

من عضو انجمن نیستم اما علاقمندم در برنامه بارش شهابی شرکت کنم. آیا امکان ثبت نام برای ما هم وجود داره؟ اگر نه، میشه لطفا مراکزی رو به من معرفی کنید که بشه تو برنامه رصدیشون ثبت نام کرد؟

ممنون و سپاسگزار
گروه آموزش کاربردی انجمن نجوم آماتوری ایران
(مهمان)
يكشنبه 10 امرداد 1395 - 12:44

با درود

انجمن نجوم آماتوری ایران با این مبنا بنیان گذاشته شده تا علاقمندان به آسمان گرد هم جمع شوند و اختصاص به گروه خاص سنی و تحصیلی و یا افراد عضو و غیر عضو ندارد، ضمن آنکه در سالیان اخیر پذیرش عضویت در انجمن صورت نمی پذیرد.
شما و کلیه علافمندان می توانید در شب رصدی ویژه بارش شهابی پرساووشی و همچنین کلیه همایشها، رصدها وبرنامه های علمی ترویجی این مرکز کشوری که طی سالیان متمادی با خصیصه استمرار و اجرای طرحهای نو؛ همواره در زمینه توسعه دانش اخترشناسی پیشتاز بوده است؛ حضور فعال داشته باشید.
با ما تماس بگیرید: 02166922627
فرزانه
(مهمان)
پنجشنبه 21 امرداد 1395 - 19:56

با سلام
من استان آذربايجان شرقي زندگي ميكنم ، ميشه از نظر جغرافيايي بگين كدوم سمت آسمان رو بايد ببينم ؟
ممنون ميشم

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون