***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
رویت هلال شوال 1437 شامگاه سه شنبه با چشم غیر مسلح

رویت هلال شوال 1437 شامگاه سه شنبه با چشم غیر مسلح
يكشنبه 13 تیر 1395 - 13:51 | شاخه : | نويسنده : خبرگزاری ایرنا | 24119 بازدید | 0 دیدگاه
رویت هلال شوال 1437 شامگاه سه شنبه با چشم غیر مسلح

مهندس 'مسعود عتیقی' روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به اینکه لحظه مقارنه ماه ساعت 15:31 دقیقه عصر دوشنبه 14 تیر برابر با 28 رمضان 1437 خواهد بود، گفت: در لحظه غروب خورشید در روز دوشنبه 14 تیر امکان مشاهده هلال هرگز وجود نخواهد داشت؛ زیرا سن هلال کمتر از 5 ساعت است و با معیارهای جهانی رویت هلال و رکوردهای موجود همخوانی ندارد از طرف دیگر اساسا کمان هلال شکل نگرفته و حتی ماه زودتر از خورشید در شامگاه روز مذکور غروب خواهد کرد و این شرایط در سراسر کشور وجود دارد.

وی افزود: بدیهی است در شامگاه روز بعد با توجه به سن هلال که حدود 29 ساعت در لحظه غروب خورشید خواهد بود با هلالی مواجه هستیم که از پارامترهای بالاتر از رکوردها و معیارهای جهانی برخوردار بوده و به سادگی توسط افراد باتجربه در رویت هلال ماه در سراسر ایران و حتی دیگر نقاط جهان با چشم غیرمسلح و بدون نیاز به هیچ گونه ابزارهای رصدی مشاهده خواهد شد چه بسا این هلال در روز نیز با ابزارهای رصدی مناسب در مناطق عاری از آلایندگی هوا قابل شکار کردن باشد.
عتیقی در توضیح برخی از پارمترهای رویت هلال شوال 1437 در شامگاه سه شنبه 15 تیر برابر با 29 رمضان در تهران گفت: زمان غروب آفتاب ساعت 20:23 دقیقه و 30 ثانیه، ارتفاع ماه در لحظه غروب خورشید در این روز شش درجه 27 دقیقه و 37 ثانیه کمان است که البته با توجه به این ارتفاع باید هلال را در مناطقی که دارای افق کاملا باز غربی هستند و غبار انباشته در افق ندارند و به ویژه در ارتفاعات جستجو کرد.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، فاز یا روشنایی ماه در این شامگاه را 1.95 درصد و سمت ماه در لحظه غروب خورشید را 285 درجه 17 دقیقه و 13 ثانیه کمان و سمت خورشید در لحظه غروب خورشید 299 درجه و دو دقیقه و 20 ثانیه کمان عنوان کرد.
عتیقی افزود: بنابراین اختلاف سمت ماه و خورشید در لحظه غروب خورشید 13 درجه 45 دقیقه و هفت ثانیه کمان خواهد بود و مدت مکث این هلال در افق پس از غروب خورشید نزدیک به 39 دقیقه است و زمان غروب ماه ساعت 21:2 دقیقه و 28 ثانیه کمان خواهد بود. 
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: جدایی زاویه ای ماه و خورشید در این زمان 15 درجه و 32 دقیقه و 42 ثانیه کمان است طبیعتا این هلال از ضخامت میانی و طول کمان نسبتا بالا برخوردار خواهد بود.
عتیقی افزود: شرایط برای رویت این هلال در شامگاه سه شنبه به گونه ای است که هرچه به سمت جنوب و غرب کشور جابه جا شویم امکان رصد ساده تری از هلال زیبای شوال 1437 در اختیار خواهیم داشت.
رییس انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: با توجه به برنامه علمی و آموزشی که با نگاه به ترویج رویت هلال به صورت علمی در ابتدای رمضان امسال از سوی انجمن نجوم آماتوری ایران در خانه ستاره شناسی شهرداری تهران برگزار شد، این انجمن برنامه های این چنینی در پایان ماه مبارک رمضان نخواهد داشت .
عتیقی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل اینکه این هلال در شامگاه دوشنبه 14 تیر قطعا غیر قابل رویت و در شامگاه سه شنبه 15 تیر 1395 با چشم غیر مسلح در سراسر کشور امکان رصد آن فراهم است گروه ویژه رویت هلال این انجمن اقدام برای رصد به نقاط خارج از تهران نکرده و صرفا گروه بر روی کارهای پژوهشی جهت رویت در اطراف تهران متمرکز خواهد بود.

همچنین این خبر را می توانید در خبرگزاری میزان دنبال نمایید.

منبع :خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون