پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
به نظر می رسد ماه تنها همدم کیهانی زمین نیست!

پنجشنبه 3 تیر 1395 - 16:36 | شاخه : | مترجم : نگار قاسمی | 55838 بازدید | 0 دیدگاه
به نظر می رسد ماه تنها همدم کیهانی زمین نیست!

دانشمندان می گویند، سیارک تازه کشف شده 2016 HO3 درگردش به دور خورشید و در مسافتی خیلی دور از زمین، یک "شبه ماهواره " برای سیاره ما به حساب می آید.

"پاول چاد" مدیر بخش اجرام نزدیک به زمین در لابراتوار پیشرانه جت ناسا می گوید: در گذشته نیز سیارک   2003 YN107برای 10 سال، مداری شبیه به سیارک HO3 2016  دارا بود اما به مرور از زمین دور شد. او ادامه می دهد: این سیارک جدید بیش از حد به ما نزدیک است و محاسباتمان نشان می دهد که برای حدود یک قرن این سیارک شبه قمر زمین باشد و چه بسا این شرایط را قرنها ادامه دهد.

این سیارک  چهارشنبه 8 اردیبهشت ماه امسال توسط دانشمندان و با کمک گرفتن از  تلسکوپ طرح "پن استارز1 " در هاوایی کشف گردیده است. ابعاد این جرم خیلی مشخص نیست اما قطر آن بین 40 تا 100 متر تخمین زده می شود.

سیارک تازه کشف شده، مداری بدور خورشید دارد که آنرا به عنوان جرم ثابت همراه زمین نگه می دارد.

مقامات ناسا می گویند، همزمان با چرخش این جرم صخره ای بدور خورشید، بدور زمین نیز در گردش است و به همین دلیل مدار آن گاهی بالاتر و گاهی پایین تر از مدار زمین است.

محققان  همچنین می گویند: سیارک مورد اشاره، در طول مسیر پیچ و تاب می خورد اما کشش گرانشی زمین آنرا در مدار خود نگه می دارد. این جرم از 14.5 میلیون کیلومتر به زمین نزدیکتر نشده و حداکثر فاصله آن از زمین 38.6 میلیون کیلومتر است.

چاد طی تعبیری گفت: این سیارک کوچک در رقص با زمین است. در این حال مقامات ناسا گفته اند، 2016 HO3 تهدیدی برای سیاره زمین به حساب نمی آید.

شما می توانید تصاویر شبیه سازی مدار این جرم را در لینک منبع مشاهده نمایید.

منبع :وبگاه Space.com