***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
بررسی علمی رویت هلال ماه رمضان 1437

بررسی علمی رویت هلال ماه رمضان 1437
دوشنبه 17 خرداد 1395 - 10:16 | شاخه : | منبع : خبرگزاری ایرنا | 19775 بازدید | 0 دیدگاه
بررسی علمی رویت هلال ماه رمضان 1437
تهران-ایرنا- رییس انجمن نجوم آماتوری ایران با اعلام این که هلال ماه مبارک رمضان دیروز- یکشنبه 16 خرداد- حتی با قویترین ابزارهای رصدی قابل رویت نبود، گفت: برخی کشورهای همسایه صرفا براساس مباحث فقهی خود و نه به صورت علمی امروز را روز اول ماه اعلام کرده اند.

مهندس مسعود عتیقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: هر چند لحظه مقارنه ساعت 7:29 دقیقه و 29 ثانیه صبح روز یکشنبه 16 خرداد بود و تا لحظه اولین غروب خورشید پس از مقارنه سن هلال نزدیک به 13 ساعت رسیده بود اما با توجه به این که در شامگاه 16 خرداد برابر با 29 شعبان 1437 هلال ماه مکث بسیار کوتاه 13 دقیقه ای در افق داشت، زمان امکان رویت بسیار کوتاه بود؛ ضمن اینکه طول کمان هلال 62 درجه و ناچیز بود و از سوی دیگر، ارتفاع هلال مذکور حدود 1.5 درجه از افق بود، بنابراین با قویترین ابزار نیز رویت این هلال در شامگاه یکشنبه 16 خرداد 95 امکان پذیر نبود.
وی تاکید کرد: از آنجا که دوره هلالی ماه 29.5 شبانه روز است، با کسر نیم شبانه روز به عدد 29 ، و با اضافه کردن نیم شبانه روز به آن، به عدد 30 می رسیم بنابراین ماه های قمری هیچگاه 28 یا 31 روزه نبوده و با توجه به این که هلال شامگاهی رمضان 1437 در غروب 29 شعبان امسال قابل مشاهده نبود این هلال قطعا در عصر 30 شعبان برابر با 17 خرداد 95 قابل مشاهده خواهد بود. 
به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، با توجه به سن هلال، طول کمان ماه و مدت مکثی که هلال در افق در شامگاه روز دوشنبه 17 خرداد دارد، چه بسا این اشتباه در اذهان عمومی پیش آید که این هلال متعلق به شب دوم ماه است در صورتی که عموما ویژگی هلال ماه های 30 روزه این مورد است.
عتیقی گفت: نظر به مباحثات دقیقی که از قبل توسط گروه ویژه رویت هلال انجمن نجوم آماتوری ایران انجام شده بود و با توجه به شبیه سازی های نرم افزاری، این اشراف کامل وجود داشت که رویت هلال در عصر یکشنبه 16 خرداد در سراسر پهنه ایران امکان پذیر نیست.
وی افزود: بدیهی است در شامگاه دوشنبه طول کمان 162 درجه و مدت مکث ماه در افق یک ساعت و 13 دقیقه است و با وجود به فاز بالای هلال، امکان رصد این هلال در شامگاه روز دوشنبه با چشم غیر مسلح حتی قبل از غروب خورشید وجود دارد .
عتیقی ادامه داد: امروز برنامه آموزشی ترویجی از سوی گروه ویژه رویت هلال انجمن نجوم آماتوری ایران در چارچوب همکاری با خانه ستاره شناسی شهرداری تهران در منطقه 9 جهت آشنا سازی عمومی با مقوله علمی رویت هلال و ظرایف محاسبات علمی آن از ساعت 7 عصر امروز دوشنبه در محل خانه ستاره شناسی واقع در خیابان آزادی انتهای بلوار استاد معین نبش خیابان شهید دستغیب مرکز آموزش های شهید حیدری به اجرا در می آید.
وی افزود: در این برنامه علمی ترویجی که برای عموم علاقمندان آزاد است، امکان رویت هلال با ابزارهای دقیق رصدی و همچنین چشم غیر مسلح برای حاضران فراهم می گردد.

منبع :خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون