***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
هلال ماه رمضان امروز در خاورمیانه قابل رویت نیست/ ویژگی های هلال ماه رمضان

هلال ماه رمضان امروز در خاورمیانه قابل رویت نیست/ ویژگی های هلال ماه رمضان
يكشنبه 16 خرداد 1395 - 19:45 | شاخه : | منبع : خبرگزاری میزان | 13832 بازدید | 0 دیدگاه
هلال ماه رمضان امروز در خاورمیانه قابل رویت نیست/ ویژگی های هلال ماه رمضان

در گفت و گو با میزان اعلام شد

خبرگزاری میزان- رئیس انجمن نجوم آماتور ایران گفت: هلال ماه رمضان امروز در هیچ کجای خاورمیانه قابل رویت نیست و اگر کشوری فردا را اول رمضان اعلام کند براساس مباحث فقهی خودش این موضوع را اعلام می کند.

مسعود عتیقی در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان درمورد رصد هلال ماه رمضان اظهار داشت: با توجه به اینکه شامگاه 29 شعبان(امروز) هلال مکث کوتاه 13 دقیقه ای در افق دارد، امکان رویت بسیار کوتاه است. ضمن اینکه طول کمان ماه 62 درجه و بسیار ناچیز است. ارتفاع ماه امروز بسیار پایین است و با توجه به 1.5 درجه اختلاف با سطح افق با قوی‌ترین ابزار نیز رویت هلال ماه امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه در هیچ کدام از کشورهای خاورمیانه هلال ماه رویت نمی شود، گفت: اگر کشورهای همسایه فردا را اول رمضان اعلام کنند این به معنای دقت رویت هلال ماه نیست و بر اساس مباحث فقهی خود این موضوع را بیان می کنند. به صورت علمی به هیچ وجه هلال ماه رمضان در روز 16 خرداد قابل مشاهده نیست.

رئیس انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه دوره های هلالی ماه قمری 29.5 شبانه روز است، گفت: با کسر نیم شبانه روز به عدد 29 و با اضافه کردن آن به 30 روز می رسیم. ماه های قمری هیچگاه 28 یا 31 روزه نبوده و با توجه به اینکه هلال شامگاهی رمضان در غروب 29 شعبان قابل مشاهده نیست،‌این هلال در عصر 17 خرداد قابل رصد خواهد بود.

به گفته عتیقی با توجه به سن هلال، طول کمان ماه و مدت مکثی که هلال ماه در افق در شامگاه روز دوشنبه دارد چه بسا این اشتباه در اذهان عمومی متبادر شود که ماه،هلال شب دوم است در صورتی که هلال عصر دوشنبه عموما ویژه ماه های 30 روزه قمری است و از این حیث محاسبات دقیق بیانگر عدم رویت هلال در عصر یکشنبه است.

وی افزود: شامگاه دوشنبه امکان رصد هلال با چشم غیر مسلح وجود دارد اما برای اطمینان عصر امروز نیز گروه های رصدی اقدام به رصد هلال می کنند و گزارشات آن از طریق منابع رسمی اعلام می شود.


همچنین می توانید این خبر را در وبگاه مازندمجلس دنبال نمایید.

منبع :خبرگزاری میزان



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون