***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
بهترین فرصت رصد سیاره سرخ ؛امشب

بهترین فرصت رصد سیاره سرخ ؛امشب
دوشنبه 10 خرداد 1395 - 13:32 | شاخه : | نويسنده : خبرگزاری صدا وسیما | 10919 بازدید | 0 دیدگاه
 بهترین فرصت رصد سیاره سرخ ؛امشب

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: امشب زمین با مریخ در کمترین فاصله رویارویی با یکدیگر قراردارند که می توان با چشم غیر مسلح در آسمان این سیاره زیبا را رصد کرد.
مهندس مسعود عتیقی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: تقریبا هر26 ماه فاصله زمین و مریخ به کمترین میزان خود می رسد که در سال 82 این فاصله به 57 میلیون و700 هزار کیلومتر و امشب به75 میلیون و 300 هزار کیلومتر می رسد.
عتیقی افزود: این سیاره ها(زمین و مریخ ) به طور دوره‌ای هر 26 ماه یکبار به نزدیکترین فاصله به یکدیگر می‌ رسند به علت شکل مداری سیاره سرخ بهرام (مریخ) نسبت به مدار زمین هر بار در هنگام مقابله این فاصله متفاوت است.
وی با بیان اینکه امشب مریخ مقارن با غروب آفتاب، طلوع می کند و در نیمه شب در میانه آسمان (سمت جنوب کره آسمان) دیده می شود گفت: امسال میزان روشنایی این سیاره، دو برابر ستاره پر نور آسمان و  یا همان شباهنگ خواهد بود.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: ساعت 2 و 5 دقیقه بامداد سه شنبه 11 خرداد، مریخ به کمترین فاصله با زمین می رسد و در هفته ها و ماه های پس از مقابله (اوایل خرداد95 به بعد)، سیاره سرخ درخشانترین جرم آسمانی است که حتی با چشم غیر مسلح قابل دیدن است.
وی گفت: امسال سال دو سیاره بهرام (مریخ )و کیوان ( زحل) است چرا که این دو جرم در خرداد به کمترین فاصله با زمین رسیده و بهترین شرایط را امسال برای مشاهده در درخشانترین حالت دارا هستند .
عتیقی افزود: با عقب افتادن(حرکت رجعی) این سیاره از زمین، به مرور شدت درخشش سیاره سرخ پایین می آید،ضمن اینکه با توجه به تفاوت سرعت مداری زمین و مریخ مدتی پس از مقابله شاهد حرکت بازگشتی مریخ در زمینه ستارگان آسمان خواهیم بود.

'گفتگو در زمینه این خبر در اخبار ساعت 20 دوشنبه 10 خرداد95 - شبکه چهار سیما



این خبر را می توانید در خبرگزاری ایرنا نیز دنبال نمایید.

همچنین ادامه بررسی این خبر  در خبرگزاری صدا وسیما(جدید)
منبع :خبرگزاری صدا وسیما



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون