***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
فرصت تعیین دقیق قبله را ازدست ندهید

فرصت تعیین دقیق قبله را ازدست ندهید
چهارشنبه 5 خرداد 1395 - 09:12 | شاخه : | نويسنده : خبرگزاری ایرنا | 10832 بازدید | 0 دیدگاه
فرصت تعیین دقیق قبله را ازدست ندهید

تهران-ایرنا-مدیرانجمن نجوم آماتوری ایران گفت: روز جمعه (7خرداد) فرصتی است تا جهت دقیق قبله برای نمازخانه ها، مساجد یا حتی منازل توسط مردم تعیین شود.

مهندس مسعود عتیقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: از آنجاکه خورشید بین مثبت و منفی 23.5 درجه جنوب و شمال استوای آسمان قرار می گیرد، بدیهی است در روزهایی از سال میل خورشید با عرض جغرافیای کعبه که برابر با 21 درجه و 26 دقیقه کمان است، منطبق می شود. میل خورشید زاویه قرارگیری خورشید نسبت به استوای آسمان است.
وی افزود:هفتم خرداد و 25 تیر هر سال فرصتی ایجاد می کند تا جهت دقیق قبله برای نمازخانه ها، مساجد و یا حتی منازل توسط مردم تعیین شود.
عتیقی خاطر نشان کرد: ذکر این نکته ضروری است که مراقبت از چشمان در هنگام انجام این اقدام مهم بوده و هرگز نباید به خورشید به صورت مستقیم نگاه کرد.
وی در رابطه با نحوه تعیین قبله گفت: با قرار دادن شاخصی عمود بر زمین یا برای بالارفتن دقت، آویزبودن شاقولی در ساعت 13:48 دقیقه روز جمعه هفتم خرداد ، جهت سایه علامت گذاری و خلاف جهت سایه به سمت خورشید در ساعت مذکور که مقارن با اذان ظهر در مکه مکرمه است، جهت دقیق قبله را نشان می دهد.
عتیقی افزود: در حقیقت در لحظه اذان ظهر در روزهای 7 خرداد و 25 تیر خورشید درست بالای خانه کعبه بوده و خانه خدا هیچگونه سایه ای نخواهد داشت.
منبع :خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون