***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
هرکجا هستم، باشم آسمان مال من است

هرکجا هستم، باشم آسمان مال من است
چهارشنبه 15 اردیبهشت 1395 - 15:37 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 17768 بازدید | 2 دیدگاه
هرکجا هستم، باشم آسمان مال من است
به گزارش گروه علمی ایرنا، روزجهانی نجوم فرصتی برای شعله ور کردن جرقه ‌های کنجکاوی علمی در ذهن افراد بسیار و درعین ‌حال الگویی مناسب برای سایر رشته ‌های علمی است تا با بررسی نقاط ضعف و قوت آن، برنامه ‌های مشابهی را برای توسعه علوم در ایران پایه گذاری کنند.

نقطه آغازین این رویداد به سال 1973 ( بهار 1352) برمی گردد که 'داگ برگر' در کالیفرنیا با بردن تلسکوپ به میان مردم سعی کرد آنها را با این دانش آسمانی بیش از پیش آشنا کند.از اهداف این مناسبت بین المللی این است که به جای اینکه مردم به رصدخانه ها بروند تلسکوپ ها به میان مردم بیایند و مردم بیش از پیش به جذابیت های آسمان آشنا شوند.
علاوه بر این حدود 35 سال قبل این ضرورت احساس شد که به جز روز جهانی ستاره شناسی هفته ای را نیز به این مهم اختصاص یابد و در سال 1980 میلادی ( 1359) کمیته ای به این منظور تشکیل و سال1981 (1360) برنامه هایی جهت هفته جهانی ستاره شناسی اختصاص پیدا کرد.

***برگزاری روز جهانی نجوم در ایران
رییس انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: در ایران از سال 1380 برنامه هایی به مناسبت روز جهانی نجوم به اجرا درآمد که نقطه آغازی برای پیوستن این کشور به این حرکت جهانی محسوب می شود.
مهندس مسعود عتیقی ادامه داد: انجمن نجوم آماتوری ایران در سال 1379پس از مکاتبه با لیگ جهانی برگزار کننده روز جهانی نجوم، برای اولین بار همزمان با این روز در کل جهان برنامه هایی را در فرهنگ سرای بهمن جهت عمومی سازی دانش ستاره شناسی برگزار کرد.
وی خاطر نشان کرد: لیگ جهانی به روز شنبه به عنوان روز رسمی تاکید دارد و همه ساله از میانه ماه آوریل (فروردین) تا میانه ماه مه (اردیبهشت) روز شنبه ای که به تربیع اول ماه نزدیک باشد را به عنوان روز جهانی ستاره شناسی انتخاب می نمایند و از دوشنبه قبل آن تا یکشنبه بعد از این روز هفته جهانی ستاره شناسی شناخته می شود.
عتیقی دلیل توجه این لیگ به کره ماه را اینگونه عنوان کرد که ماه همواره جرم دوست داشتنی زمینی ها محسوب می شود و با امکان مشاهده دهانه ها و ناهمواری های ماه جامعه بیشتری به این دانش روی آوری می آورند.
وی با اشاره به اینکه با این روش تعیین، روز جهانی نجوم هر سال در روز متفاوتی خواهد بود، گفت: یکی از آسیب هایی که در برخی کشورها از جمله ایران به این همراهی بین المللی جامعه نجومی کشور وارد می شود این است که در روزی متفاوت با روز رسمی بین المللی این اقدامات ترویجی صورت پذیرد و نتیجه آن شده است که طی سالیان اخیر در بعضی از شهرها روزهای جمعه ، پنجشنبه و یا حتی دیگر روزهای هفته در نزدیکی این مناسبت جهانی به بزرگداشت روز نجوم مبادرت می شود.
عتیقی ادامه داد: زیرا در گام اول با جامعه جهانی همراهی نشده و دوم آنکه مفهوم یک روز بین المللی آن است که تمام مردم دنیا در یک روز خاص شعار واحدی را سر دهند و اختصاص هفته جهانی ستاره شناسی این کمک را می کند تا در بازه زمانی بیشتری از جمله روز جمعه در هفته جهانی ستاره شناسی به ترویج این دانش بپردازیم .
وی افزود: انجمن نجوم آماتوری ایران همه ساله در این روز و هفته جهانی برنامه ها و ایده جدیدی را در حوزه دانش ستاره شناسی به اجرا درمی آورد که در سال 1395 نیز این برنامه ها اجرا خواهد شد.

***پیشنهاد تعیین روز ملی ستاره شناسی
عتیقی خاطر نشان کرد که انجمن نجوم آماتوری ایران در سال های اولیه دهه 90 با پیشنهاد تعیین روز ملی ستاره شناسی به جامعه علمی کشور، روز 13 شهریور را که مصادف با بزرگداشت ابوریحان بیرونی ستاره شناس نامدار ایرانی است ، برای این روز پیشنهاد داده است.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: از این رو در سال های اخیر در تهران و برخی شهرها برنامه های نجومی را به همین مناسبت در روز 13 شهریور برگزار می کنند.

*** برنامه های انجمن نجوم آماتوری ایران در هفته نجوم
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: از آنجاکه هفته جهانی ستاره شناسی در سال 95 با گذر سیاره تیر (عطارد) از مقابل خورشید آغاز می شود برنامه های این انجمن از روزهای قبل از آغاز این مناسبت بین المللی شروع می شود.
عتیقی افزود: در این راستا در روز شنبه 18 اردیبهشت 95 برنامه رصدی آموزشی در خانه ستاره شناسی شهرداری تهران جهت دانشجویان پسر دانشگاه علامه طباطبایی اجرا خواهد شد و در روز یکشنبه 19 اردیبهشت از ساعت 9 تا 12 صبح همایش علمی همراه با سخنرانی مهندس دالکی پدر نجوم آماتوری کشور در مورد ویژگی های علمی گذر و برخی ارائه مقالات انجام می شود و در ادامه کارگاه رصدی -عکاسی گذر سیاره تیر از مقابل خورشید با مباحث متنوع کاربردی در این روز برگزار می شود.
وی ادامه داد: شامگاه یکشنبه 19 اردیبهشت دختران دانشجوی دانشگاه علامه از برنامه رصدی آموزشی با همکاری خانه ستاره شناسی شهرداری منطقه 9 تهران بهره مند می شوند.
به گفته عتیقی، در روز دوشنبه 20 اردیبهشت همزمان با آغاز هفته جهانی ستاره شناسی از ساعت 15 کارگاه رصدی و تصویر برداری از گذر تیر از مقابل خورشید در مرکز غرب تهران و در خانه ستاره شناسی شهرداری منطقه 9 اجرا می شود.
وی افزود: روز چهارشنبه 22 اردیبهشت ویژه برنامه ترویجی با نگاهی به ایده نو امسال انجمن نجوم آماتوری ایران به اجرا در می آید.
رییس انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: پنجشنبه 23 اردیبهشت برنامه شب رصدی با نگاه به حذف آلاینده های نوری و دوری از آلودگی هوای پایتخت در سفر به روستای تاریخی ابیانه اجرا خواهد شد و همزمان در شامگاه این روز برنامه گسترده ای در دانشگاه علامه به اجرا درخواهد آمد.
عتیقی افزود: در روز جمعه 24 اردیبهشت ، انجمن نجوم آماتوری ایران به دعوت انجمن نجوم ایران در یکی از بوستان های پایتخت همراه با گروه های فعال کشور برنامه های ترویجی اجرا می کند و همزمان در همین روز برنامه های خاصی جهت ترویج ستاره شناسی در دانشگاه علامه اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: بالاخره کارشناسان انجمن نجوم آماتوری ایران در روز شنبه 25 اردیبهشت (برابر 14 ماه مه 2016 میلادی) همزمان با جامعه جهانی ستاره شناسی، تلسکوپ را به میان مردم برده و برنامه های ترویجی را در غرب تهران(خانه ستاره شناسی)  جهت عموم علاقمندان برگزار می شود.شرکت در تمامی این برنامه برای عموم مردم رایگان است.

 

منبع :خبرگزاری ایرنا

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

طاهره
(مهمان)
جمعه 17 اردیبهشت 1395 - 10:32

سلام,کاش توشهرستانهاهم بارصدخونه هاهمکاری لازم برای برگزاری روزنجوم میشد!بچه های رصدخونه ابن صلاح همدان کلی برنامه ریزی کردن امامتأسفانه شهرداری اعتبارنداده فعلا.اگرکسی پیشنهادی برای بهبوداین وضعیت داره حتمابگه
روابط عمومی
(مهمان)
يكشنبه 19 اردیبهشت 1395 - 17:31

با سلام، این مرکز کشوری از همه گروههای درخواست کننده مساعدت، حمایت می نماید. قطعا از رصدخانه مذکور تقاضای پشتیبانی واصل نشده است.
جهت مزید اطلاع شما و دوستداران ستاره شناسی در آن خطه عالم پرور اعلام می دارد که چندی قبل برای معرفی رصدخانه ابن صلاح که توسط واحد تجهیزات این انجمن در ابتدای دهه 80 طراحی و تجهیزات ان ارایه شد از طریق صدا وسیما اقدام شد اما همکاری مناسب از سوی کارشناسان رصدخانه صورت نگرفت و این معرفی انجام نشد! اما 13 مرکز دیگر در کشور در ویژه برنامه های اختصاصی به عنوان مراکز نجومی فعال ایران، معرفی شدند. با احترام

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون