***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | 14 شوال 1445 | 24 آوریل 2024
»
»
»
طولانی ترین گذر سیاره تیر از مقابل مهر تابان

طولانی ترین گذر سیاره تیر از مقابل مهر تابان
چهارشنبه 15 اردیبهشت 1395 - 15:23 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 8894 بازدید | 0 دیدگاه
طولانی ترین گذر سیاره تیر از مقابل مهر تابان
مهندس مسعود عتیقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: سیاره های تیر و ناهید که نسبت به زمین فاصله کمتری با خورشید دارند، در برخی زمان ها از جلوی دایره خورشید عبور می کنند.

وی با اشاره به اینکه سیاره تیر، هر قرن 13 بار از مقابل خورشید عبور می کند، گفت: در سال 1382 که گذر قبلی این جرم از مقابل خورشید روی داد اولین پخش زنده رویدادهای نجومی در همکاری با شبکه بین المللی خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران از سوی این مرکز به اجرا درآمد و امسال همزمان با هفته جهانی ستاره شناسی به استقبال رویداد دیگری از این گذر با همایش و برنامه های رصدی می رویم .
عتیقی خاطر نشان کرد: در روز دوشنبه 20 اردیبهشت 1395 درصورتیکه وضعیت جوی اجازه دهد پدیده گذر تیر را آمریکا، کانادا، اروپا ، آفریقا و بیشتر قاره آسیا و همچنین جزایر اقیانوس های اطلس، آرام ، هند و شمالگان شاهد خواهند بود.
رییس انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: این گذر طولانی ترین عبور تیر در ابتدای قرن 21 خواهد بود و هفت و نیم ساعت طول می کشد. طولانی ترین گذر قرن بیستم در سال 1970 رخ داد و طولانی ترین گذر بعدی سال 2095 رخ خواهد داد.
عتیقی با اشاره به اینکه زمان آغاز و پایان گذر برای نقاط مختلف جهان فقط چند دقیقه با یکدیگر اختلاف دارند، گفت: آغاز گذر در تهران ساعت 15:40 دقیقه 25 ثانیه خواهد بود و ساعت 19:27 دقیقه 25 ثانیه به وقت ایران در حالیکه سیاره تیر به مرکز دایره خورشید نزدیک شده است، این گذر به میانه خواهد رسید و دقیقا ساعت 19:57 دقیقه در تهران خورشید غروب خواهد کرد.
وی خاطر نشان کرد که زمان سنجی ، تصویربرداری ، تهیه گزارش از این واقعه بسیار اهمیت داشته و به برترین های این مهم جوایزی اعطا خواهد شد.
رییس انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: گذر بعدی تیر از مقابل خورشید سه سال دیگر و در سال 2019 رخ خواهد داد که متاسفانه مراحل آن کامل در ایران قابل رصد نیست.
عتیقی همچنین توصیه کرد: از آنجاکه عبور سیاره تیر از مقابل خورشید رخ خواهد داد رصد این پدیده باید با فیلترهای مخصوص رصد خورشید انجام و برای این رصد از تلسکوپ استفاده شود زیرا قطر سیاره نزدیک به پنج هزار کیلومتر است و ده ها میلیون کیلومتر با زمین در هنگام عبور فاصله دارد.
وی یادآوری کرد که انجمن نجوم آماتوری ایران در روز دوشنبه 20 اردیبهشت همزمان با آغاز هفته جهانی ستاره شناسی از ساعت 15 کارگاه رصدی و تصویر برداری از گذر تیر از مقابل خورشید را در دو پایگاه مرکز غرب تهران در خانه ستاره شناسی شهرداری منطقه 9 و دیگری در شرق پایتخت در عمارت مسعودیه برگزار می کند.

منبع :خبرگزاری ایرنا

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون