***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
دست خدا ! تعبیری از تصویر تلسکوپ ناسا

دست خدا ! تعبیری از تصویر تلسکوپ ناسا
دوشنبه 23 فروردین 1395 - 19:03 | شاخه : | مترجم : مسعود سمنانی | 80657 بازدید | 2 دیدگاه
دست خدا !  تعبیری از تصویر تلسکوپ ناسا

توضیح عکس: عکس این دست ممکن است شبیه یک عکس اشعه ایکس در مطب دکتر به نظر برسد، اما در واقع ابری از مواد به بیرون پرتاب شده ناشی از یک انفجار ستاره ای است. فضاپیمای NuSTAR  ناسا این ساختار را در سطح انرژی بالای اشعه ایکس، که با رنگ آبی نشان داده شده است، برای اولین بار به تصویر کشیده است. تابش کم انرژی تر اشعه ایکس، که با رنگ سبز و قرمز نشان داده شده است، قبلا" توسط رصدخانه اشعه ایکس چاندرا ناسا کشف شده بود. عکس متعلق به: NASA/JPL-Caltech/McGill


برخی مذاهب و ستاره شناسی با هم نقطه اشتراکی ندارند، اما عکس جدید اشعه ایکس ناسا تصویر یک شئ آسمانی را گرفته است که شبیه به دست است.

تصویر کیهانی موسوم به دست خدا، زمانی بوجود آمد که یک ستاره منفجر شد و ابر بزرگی از مواد را به بیرون پرتاب کرد که ردیف تلسکوپ طیف سنجی هسته ای ناسا، یا NuSTAR  آنرا به سرعت، در انرژی بالای اشعه ایکس که با رنگ آبی در تصویر نشان داده شده است، دید. رصدخانه اشعه ایکس چاندرا ناسا قسمت های قرمز و سبز را قبلا" با استفاده از اشعه ایکس کم انرژی ، تصویر برداری کرده بود.

فیونا هریسون محقق اصلی تلسکوپ NuSTAR  از موسسه تکنولوژی پاسادنا در کالیفرنیا در یک بیانیه گفت: دید منحصر به فرد NuSTAR  در رصد اشعه ایکس در بالاترین سطح انرژی به ما نشان می دهد اشیاء و مناطق در طیف تابشهای جدید به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است.

عکس جدید، سحابی ناشی از بادهای یک تپ اختر را به تصویر می کشد که بوسیله باقی مانده های متراکم ستاره ای که در اثر یک اَبَر نو اختر منفجر شده است، بوجود آمده. چیزی که بعد از آن به جا مانده تپ اختری است به نام PSR B1509-58(به اختصار B1509) که 7 بار در ثانیه به دور خود می چرخد و در طول تلاطم های مرگ ستاره، بادی از ذرات را به طرف مواد به بیرون پرتاب شده می دمد.

همانطور که این ذرات با میدان مغناطیسی نزدیکشان فعل و انفعال دارند، تابش اشعه ایکسی شبیه به شکل دست تولید می کنند (ناسا: پالسار، نزدیک نقطه سفید روشن در تصویر قرار گرفته است، اما دیده نمی شود.).

دانشمندان مطمئن نیستند آیا مواد پرتاب شده به فرض ما شبیه به دست هستند یا فعل و انفعالشان با ذرات تپ اختر آنها را دقیقا" به آن صورت درآورده است.

هونگ جون آن از دانشگاه مک گیل مونترال در یک بیانیه اعلام کرد: ما نمی دانیم آیا شکل دست یک خطای چشم است یا نه. در تصویر NuSTAR  دست بیشتر شبیه به یک مشت است که سر نخ هایی را به ما می دهد.

ابر قرمزی که در نوک انگشتان ظاهر شده، ساختاری جداگانه دارد که RCW89 نامیده می شود. ستاره شناسان بر این باورند که باد تپ اختر ممکن است در حال گرم کردن ابر باشد که منجر به تابش اشعه ایکس کم انرژی می شود.

انرژی های اشعه ایکس رصد شده توسط NuSTAR در محدوده 7 تا 25 کیلو الکترون ولت یا کِو قرار دارند، در حالیکه انرژی های رصد شده توسط کاندرا در محدوده 0.5 تا 2 کِو قرار دارند.

تصویر موسوم به دست خدا نمونه ای از پاریدولیا می باشد، پاریدولیا پدیده ای روانشناسی ناشی از درک اشکال آشنا در تصاویر تصادفی و مبهم است. دیگر گونه های متداول پاریدولیا شامل دیدن حیوانات و چهره ها در ابرها می شود، یا مردی در ماه. تصویر مذکور با وجود ظاهر غیر طبیعی اش، بوسیله پدیده های اخترفیزیکی طبیعی تولید شده است.

 

منبع :space.com

مترجم : مسعود سمنانی

مسعود سمنانی 24 ساله، در درهه هشتاد بصورت غیر آکادمیک نزد اساتید؛ به مطالعه، تحصیل و پژوهش در رشته ستاره شناسی و نجوم رصدی پرداخته و بعدها مطالعات خود را در زمینه کیهان شناسی و مکانیک کوانتوم افزایش داده اند. به دلیل علاقه به فناوری فضایی، تحقیقاتی در رابطه با این حوزه انجام داده که نتیجه آن اختراعی به نام ماشین فضایی بود ه است (وسیله ای برای صنعت حمل و نقل فضایی). پس از آن در سال 2009 به عضویت تیم ملی مخترعین درآمده و در مسابقات جهانی مسکو (نمایشگاه تکنوپل) مدال نقره و دیپلم افتخار کسب کرده اند. هم اکنون نیز عضو موسسه بین المللی نوآوران و نواندیشان برتر ایرانیان می باشند. به زبان انگلیسی مسلط هستند و تا حدودی آلمانی و ایتالیایی نیز می دانند. پیش از اینها برای استفاده شخصی مطالب اخترشناسی به زبان انگلیسی را برای بهره گیری شخصی ترجمه می کرده اند؛ اما مدتی است علاقه مند شده اند تا مطالبی که ترجمه می کنند در اختیار دوستداران این دانش کهن قرار گیرد. به این امید که جایگاه گذشته خود را در دانش آسمانی ستاره شناسی باز یابیم.
شغل اصلی ایشان آهنگسازی است و به گفته خودشان بیشتر فعالیتهایش در نجوم و کیهانشناسی، امور تحقیقاتی و همکاری با مراکز دانشگاهی نظیر گروه Seti @ Home خلاصه شده است. ایشان عضو افتخاری گروه تالیف و ترجمه انجمن نجوم آماتوری ایران می باشند.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

امیر
(مهمان)
سه شنبه 25 خرداد 1395 - 19:24

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم.
تعابیری مثل دست خدا، چهره خدا و... که توسط ناسا و مترجمین استفاده می شود درست نیست. ما می دانیم که خداوند دارای دست و صورت و پا و غیره نیست، و از اجزا تشکیل نشده است و هیچ شباهتی به مخلوقاتش ندارد؛ زیرا اگر دارای اجزا و صورت و دست و ... بود، به اجزای خود نیازمند می شد!! و خدایی که نیازمند باشد، خدا نیست.
خواهش می کنم به خاطر خدا این تعابیر رو اصلاح فرمایید.
گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران
(مهمان)
سه شنبه 25 خرداد 1395 - 22:51

با سلام

دوست گرامی، هر چند در منبع اصلی این خبر نیز از این اصطلاح استفاده شده بود، اما بخاطر همین دغدغه جنابعالی که مد نظر مدیریت و کارشناسان انجمن نیز بوده است، در ترجمه از واِژه "تعبیر" استفاده شده است که خود بار معنایی لازم را برای عدم اطلاق چنین نامهایی به ذات اقدس ربوبیت در بر دارد. با احترام

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون