***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
رویدادهای نجومی سال 1395 خورشیدی

رویدادهای نجومی سال 1395 خورشیدی
جمعه 20 فروردین 1395 - 10:07 | شاخه : | منبع : خبرگزاری ایرنا | 21338 بازدید | 7 دیدگاه
رویدادهای نجومی سال 1395 خورشیدی

تهران- ایرنا- مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: دو خورشید گرفتگی حلقوی و سه ماه گرفتگی نیم سایه( خسوف غیر مرئی) از مهمترین رخدادهای آسمانی سال 95 هستند، هر چند ایران جزء مناطق قابل مشاهده گرفت های مذکور نیست.

 

مهندس مسعود عتیقی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: دوشنبه 20 اردیبهشت 95، یک گذر نادر از سیاره تیزپای تیر از مقابل خورشید واقع می شود.
وی با اشاره به این که در این زمان سیاره تیر، مستقیما بین زمین و خورشید در فضا جابجا می شود، گفت: لازم است رصدگران با تلسکوپ های مجهز به فیلتر مخصوص رصد خورشید برای مشاهده این پدیده اقدام کنند.
عتیقی ادامه داد: با توجه به تکرار نشدن واقعه گذر سیاره تیر تا سال 1496 خورشیدی، بهتر است شیفتگان آسمان این فرصت را از دست ندهند؛ رصد ابتدای این رخداد در کشور ما امکان پذیر است و ادامه این پدیده با غروب خورشید در ایران همراه خواهد بود.

***انقلاب تابستانی
وی ادامه داد: 3:4 دقیقه بامداد روز اول تابستان، خورشید در وضعیت انقلاب تابستانی قرار می گیرد. در این زمان در حالی که تابستان در نیمکره شمالی آغاز می شود، ساکنان نیمکره جنوبی در ابتدای فصل سرد زمستان قرار می گیرند.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: پنج شنبه 21 مرداد بارش شهابی پرساووشی روی می دهد و این بهترین بارش سالیانه است که رخ می دهد.
عتیقی بهترین شرایط زمانی برای رصد را در این تاریخ عنوان کرد و گفت: انتظار می رود بین 60 تا 90 شهاب در این ساعت مشاهده شود.
وی ادامه داد : شنبه ششم شهریور 95 ساعت 2:30 دقیقه بامداد ملکه آسمان سیاره ناهید در نیمه شب جدایی به اندازه 4 دقیقه کمان با سیاره برجیس خواهد داشت و این کمترین فاصله زاویه بین دوسیاره و قابل مشاهده با چشم غیر مسلح است.
به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، انتظار می رود در شامگاه 6 شهریور این دو جرم را به اندازه ای به هم نزدیک ببینیم که برای تفکیک و عکسبرداری از آنها به دوربین دو چشمی نجومی یا تلسکوپ نیاز داشته باشیم.
عتیقی خاطرنشان کرد: در روز پنج شنبه 11 مرداد خورشید گرفتگی حلقوی در انتظار ساکنان شرق سواحل افریقای مرکزی، گابن، کنگو، تانزانیا و ماداگاسکار است و این خورشید گرفتگی در اقیانوس هند پایان می یابد.
وی افزود: این گرفت ساعت 8:9 دقیقه صبح آغاز می شود ولی در ایران قابل مشاهده نیست.
به گفته وی، در روز جمعه 26 شهریور باز هم خسوف غیرمرئی یا همان ماه گرفتگی نیمسایه در ساعت 18:55 دقیقه به وقت جهانی رخ خواهد داد.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: در روز پنجشنبه اول مهر ساعت 17:51 دقیقه، پاییز در نیمکره شمالی آغاز و همزمان فصل شکوفه بهار در نیکره جنوبی از راه می رسد.
عتیقی گفت: در این موقع از سال، مرکز خورشید به نقط اعتدال پاییزی منطبق می شود و خورشید بر استوا به طور کامل عمود می تابد و طول شب و روز در کره زمین با هم برابر است.
وی ادامه داد: پنج شنبه 22 مهر، یکی از وقایع جذاب 95 در ساعت 21:34 دقیقه به وقت کشور رخ می دهد.
به گفته عتیقی، در این واقعه سیارک' آدورا 268'، ستاره پرنور دل شیر (قلب الاسد) را که با چشم غیر مسلح در آسمان اکثر نقاط، حتی شهرهای بزرگ قابل مشاهده است در پشت خود مخفی می کند و یک اختفای جذاب از یک ستاره پرنور در پشت یک سیارک مشاهده می شود. امکان عکسبرداری و کارهای پژوهشی از این واقعه وجود دارد.
عتیقی ادامه داد: در روز دوشنبه 24 آبان پدیده ابرماه را خواهیم داشت؛ در این تاریخ ساعت 17:22 دقیقه ماه به وضعیت بدر می رسد و حدود دو و نیم ساعت بعد به کمترین فاصله با زمین رسیده و تنها 356 هزار و 536 کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت.
وی افزود: زمانی که ماه این مقدار به زمین نزدیک شود، انتطار می رود دامنه جزر و مد اقیانوس ها در این زمان بالا رود.
به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، در روز چهارشنبه اول دیماه ساعت 14:14 دقیقه زمستان در نیمکره شمالی از راه می رسد .
عتیقی ادامه داد: در این روز خورشید به نیمکره شمالی مایل می تابد و به دلیل کمان کوچکی که در طول روز در آسمان جنوبی طی می کند، مدت زمان گرم شدن نیمکره شمالی کوتاه و در نتیجه فصل سرما از راه می رسد.

**سال 95، سال گرفت های نیمسایه ماه
وی با اشاره به این که سال 95 را باید سال ماه گرفتگی های نیمسایه (خسوف غیر قابل مشاهده) نامید، گفت: ماه گرفتگی و باز هم از نوع نیمسایه در اول دیماه به وقوع می پیوندد. این گرفت ساعت 18:55 دقیقه و در مناطق جنوب شرق آمریکا، اقیانوس اطلس، اروپا و غرب آسیا رخ خواهد داد.
عتیقی ادامه داد : در روز یکشنبه 8 اسفند خورشید گرفتگی حلقوی رخ می دهد. ساکنان جنوب کشورهای شیلی و آرژانتین و جنوب اقیانوس اطلس در قاره امریکا و کشورهای آنگولا و کنگو درقاره افریقا این پدیده را مشاهده خواهند کرد. 
وی افزود: این گرفت زمانی حاصل می شود که ماه در اوج زمینی قرار دارد و نمی تواند خورشید را به طور کامل بپوشاند. جنوب کشور آمریکا و جنوب غرب آفریقا این گرفت را به صورت جزئی مشاهده خواهند کرد. این گرفت در ایران قابل مشاهده نیست.

 

همچنین ضمن مشاهده اخبار این رویدادها در رادیو ایران(برنامه رهاورد) می توانید آنرا بشنوید.

منبع :خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

سید سلیمان مدنی
(مهمان)
چهارشنبه 3 شهریور 1395 - 02:39

با سلام افسوس که در این گزارش به قران زحل و مریخ اشاره نشده است. چقدر کارها در ایران سطحی و ناقص است.
گروه آموزش کاربردی انجمن نجوم آماتوری ایران
(مهمان)
شنبه 6 شهریور 1395 - 20:08

با سلام

دوست گرامی، زود قضاوت نکنید! اگر خبر قران با مفهوم واقعی آن(جدایی دو جرم اگر کمتر از 1 درجه کمان باشد) در سال 95 وجود ندارد، به سطحی بودن و کیفیت اخبار منتشره در این وبگاه با سابقه، ربط پیدا نمی کند.
در ضمن چون این سایت، یک پایگاه علمی است از انتشار مقالات مرتبط با نجوم احکامی(اختربینی) معذوریم.

موفق باشید
علیرضا
(مهمان)
جمعه 20 امرداد 1396 - 11:25

سلام
میخواستم ببینم میشه بگید در 10 سال گذشته چندتا خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی در کشور داشتیم؟؟
چون میخوام نماز آیات های غدایی که دارم رو بطور دقیق بخونم.
اگه میشه با تفکیک سال بگید.
پیشاپیش از این راهنمایی بزرگتون کمال تشکر را دارم.
علیرضا
(مهمان)
دوشنبه 20 شهریور 1396 - 11:17

سلام
تقریبا یک ماهیی میشه که سوالم رو پرسیدم،کسی نیست تو این سایت که من رو راهنمایی کنه ؟!
گروه آموزش
(مهمان)
پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 12:54

با سلام
با وجود نیاز به صرف وقت زیاد این برای این درخواست اما بد نیست اعلام کنیم، از اینگونه محاسبات درخواستی قبلا نیز انجام شده اما به علت عدم اعلام ایمیل صحیح و عدم پیگیری فرد سئوال کننده! انرژی تخصیصی کارشناسان انجمن کمتر مفید واقع شده است.
در صورت تماس و پیگیری جنابعالی از طریق دفتر انجمن و انجام این مهم، اطلاعات درخواستی در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

با احترام
علیرضا
(مهمان)
جمعه 31 شهریور 1396 - 12:08

سلام
ممنون که حداقل جواب دادید،با شماره تلفنی که داده شده تماس بگیرم یا از طریق ایمیل سوالم رو بپرسم ؟؟؟
روابط عمومی
(مهمان)
جمعه 31 شهریور 1396 - 15:30

سلام مجدد

از 9 صبح تا 4 عصر(بجز پنجشنبه ها) در روزهای کاری هفته لطفا با تلفن اعلام شده تماس و در صورت وجود وقت کارشناسان، محاسبات انجام و از طریق ایمیل برایتان ارسال خواهد شد.

موفق باشید

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون