جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
تمرکز روی منطقه گذر، برای شکار بیگانگان هوشمند!

چهارشنبه 19 اسفند 1394 - 09:35 | شاخه : | مترجم : مسعود سمنانی | 40319 بازدید | 2 دیدگاه
تمرکز روی منطقه گذر، برای شکار بیگانگان هوشمند!

(توضیح عکس شماره 1: تصور هنرمند از یک سیاره خارج از منظومه شمسی که به دور یک ستاره کوتوله قرمز در حال گردش است.) عکس متعلق به ESO/L. Calcada

یک بررسی جدید پیشنهاد می دهد، دانشمندان در حال جستجو برای نشانه های زندگی هوشمند فرازمینی، بهتر است خود را درکفش بیگانگان قرار دهند.

محققان بسیاری از سیاره های قابل سکونت بیگانگان را از طریق روش گذر، شناسایی و مشخص کرده اند، که عنوان می کند چطور نور ستاره های مادر هنگام عبور سیاره ها از مقابلشان از منظر زمین تغییر می کند. (تلسکوپ فضایی کپلر ناسا، مشهورترین و نیرومندترین ابزار برای استفاده از این تکنیک است.)

دانشمندان گفته اند، بیگانگان هوشمند از لحاظ نظری می توانند از همین استراتژی برای کشف زمین استفاده کنند و تعیین کنند که این سیاره قابلیت داشتن حیات را داراست.

سردبیر این بررسی، Rene Heller از موسسه ماکس پلانک که برای تحقیقات منظومه شمسی در آلمان می باشد در یک بیانیه گفت: غیر ممکن است که پیش بینی کنیم آیا موجودات فرازمینی روشهای مشابهی که ما برای مشاهده استفاده می کنیم را به کار می گیرند یا خیر؟ اما آنها مجبور به سر و کار داشتن با همان اصول فیزیکی هستند که ما با آنها کار می کنیم و گذر خورشیدی زمین یک روش واضح برای یافتن ماست.

استدلال می شود، بیگانگان پیشرفته که یک چنین کشفی داشته اند ممکن است تلاش کنند پیامی به زمین بفرستند تا جوابی دریافت کنند.

اما هندسه کیهانی ایجاب می کند که گذر خورشیدی زمین در نوار محدودی از آسمان قابل مشاهده باشد.Heller و نویسنده همکارشRalf Padritz ، پروفسور فیزیک و نجوم دانشگاه مک مستر کانادا منطقه گذر را شرح داده اند.

Heller و Padritz در بررسی جدیدشان که در نشریه اختر زیست شناسی(Astrobiology) منتشر خواهد شد، نوشتند: جستجو برای هوش فرازمینی SETI (شامل پروژه هایی مانند آنچه اخیرا" شروع شد، مانند پیشرفت غیر منتظره ابتکار گوش دادن به صداهای اعماق فضا) باید بر این اساس روی منطقه گذر متمرکز شود.

منطقه گذر در حدود 100000 ستاره را شامل می شود، بر طبق تحقیقات، هیچ شئ پنهانی برای رادیو تلسکوپ های دانشمندان SETI وجود ندارد. (مشاهدات تلسکوپ کپلر و ابزارهای دیگر اظهار دارند که هر ستاره کهکشان راه شیری، بطور میانگین میزبان حداقل یک ستاره است و مدار بسیاری از این سیاره ها در کمربند حیات است.کمربند حیات فاصله ای از ستاره میزبان است که در آن فاصله آب می تواند بصورت مایع در سطح سیاره وجود داشته باشد.)

Heller و Padritz در بررسی جدید نوشته اند: اگر هر کدام از این سیاره ها میزبان ناظران هوشمند باشند، می توانند زمین را به عنوان یک مکان قابل سکونت شناسایی کنند، حتی به عنوان یک محل زندگی خیلی قدیمی، و امروز ما می توانیم در حال دریافت رسانه های آنها باشیم.

امروزه، محققین حدود 2000 سیاره خورشیدی تایید شده کشف کرده اند. تلسکوپ کپلر مسئول بیش از نیمی از این یافته هاست.

منبع :خبرنامه وبگاه Space.com

مترجم : مسعود سمنانی

مسعود سمنانی 24 ساله، در درهه هشتاد بصورت غیر آکادمیک نزد اساتید؛ به مطالعه، تحصیل و پژوهش در رشته ستاره شناسی و نجوم رصدی پرداخته و بعدها مطالعات خود را در زمینه کیهان شناسی و مکانیک کوانتوم افزایش داده اند. به دلیل علاقه به فناوری فضایی، تحقیقاتی در رابطه با این حوزه انجام داده که نتیجه آن اختراعی به نام ماشین فضایی بود ه است (وسیله ای برای صنعت حمل و نقل فضایی). پس از آن در سال 2009 به عضویت تیم ملی مخترعین درآمده و در مسابقات جهانی مسکو (نمایشگاه تکنوپل) مدال نقره و دیپلم افتخار کسب کرده اند. هم اکنون نیز عضو موسسه بین المللی نوآوران و نواندیشان برتر ایرانیان می باشند. به زبان انگلیسی مسلط هستند و تا حدودی آلمانی و ایتالیایی نیز می دانند. پیش از اینها برای استفاده شخصی مطالب اخترشناسی به زبان انگلیسی را برای بهره گیری شخصی ترجمه می کرده اند؛ اما مدتی است علاقه مند شده اند تا مطالبی که ترجمه می کنند در اختیار دوستداران این دانش کهن قرار گیرد. به این امید که جایگاه گذشته خود را در دانش آسمانی ستاره شناسی باز یابیم.
شغل اصلی ایشان آهنگسازی است و به گفته خودشان بیشتر فعالیتهایش در نجوم و کیهانشناسی، امور تحقیقاتی و همکاری با مراکز دانشگاهی نظیر گروه Seti @ Home خلاصه شده است. ایشان عضو افتخاری گروه تالیف و ترجمه انجمن نجوم آماتوری ایران می باشند.

زبیر بهروج
پنجشنبه 19 فروردین 1395 - 23:28

سلام
با توجه به اینکه پیشرفتهای ستاره شناسی تقریبا در صد سال اخیر روی داده است. و با توجه به فاصله مکانی بسیار زیاد، جهان فرضی هم باید از لحاظ تکنولوژی از ما خیلی جلوتر باشد چون ما به خاطر فاصله خیلی زیاد، گذشته آنها را خوایم دید که احتمالا در آن زمان هنوز به تکامل نرسیده اند و آنها هم گذشته خیلی دور ما را خواهند دید که احتمالا در آن زمان مراحل ابتدایی حیات را می گذرانیم مگر اینکه آنها تکنولوژی فرار از زمان را در اختیار داشته باشند
مسعود سمنانی
شنبه 21 فروردین 1395 - 18:18

نظر شما کاملا" صحیح است. علی الخصوص جمله آخر. البته فکر می کنم منظور شما این بود که اگر آنها می توانستند از سرعت نور پیشی بگیرند می توانند به امروز ما دستیابند. البته هنوز مشخص نیست که فرازمینی های هوشمند در چه فاصله ای از ما قرار گرفته اند. ولی حتی برای فواصل دور هم فیزیک کوانتوم راه حل هایی دارد که البته اینجا جای گفتنش نیست. در آینده نزدیک مقاله ای رو منتشر خواهم کرد که با هم به کند و کاو زمان و جزئیاتش بیشتر خواهیم پرداخت.