***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
12واقعه جذاب سال 2016 را از دست ندهید

12واقعه جذاب سال 2016 را از دست ندهید
دوشنبه 28 دی 1394 - 17:46 | شاخه : | گردآورنده : مسعود عتیقی | 65849 بازدید | 23 دیدگاه
12واقعه جذاب سال 2016 را از دست ندهید
سال دیگری با وقایع ستاره شناسی پیش روی ما است. خورشید گرفتگی کامل، بارشهای شهابی  و... از این جمله اند.

بامداد  شنبه 19 دیماه: ملکه آسمان صبحگاهی همنشین سیاره حلقه بر گردن کیوان بود و با جدایی 0.3 درجه این دو جرم می درخشیدند که در روزهای بعد با فاصله بیشتر آنها را می توانید مشاهده نمایید.

سه شنبه 29 دیماه: ماه حدود ساعت 3 بامداد کمتر از 2 درجه با ستاره نارنجی چشم گاو(دبران) جدایی دارد و ساعاتی بعد از پشت کوژ ماه  افزاینده عبور می کند که البته این اختفا در ایالت متحده وکانادا قابل مشاهده است.

سه شنبه و چهارشنبه 18 و 19 اسفند ماه 94: خورگرفت کامل رخ خواهد داد که در جنوب شرق آسیا، اقیانوس آرام و مجمع الجزایر اندونزی بصورت کامل و در سایر مناطق اطراف از جمله آلاسکا و جزاریر هاوایی این گرفت بصورت جزیی قابل مشاهده خواهد بود. بیشترین زمان گرفت کامل خورشید 4 دقیقه و 10 ثانیه  ودر میان اقیانوس خواهد بود.

چهارشنبه 4 فروردین 94: دو هفته پس از خور گرفت 94 که ماه بین زمین و خورشید قرار داشت، این بار زمین بین ماه و مهر تابان قرار دارد و با عبور ماه از شمال سایه کره زمین، اولین واقعه نجومی نوروز 1395 خورشیدی یعنی ماه گرفتگی نیمسایه(خسوف غیر مرئی) رخ خواهد داد که  متاسفانه این نوع گرفت ماه با چشم انسان قابل تشخیص نمی باشد. اما چه بسا بخش پایینی ماه قدری تیره تر به نظر آید. سواحل غربی شمال امریکا در هنگام غروب ماه این پدیده را ملاحظه خواهند نمود.

شنبه اول خرداد  1395: ماه بدر(مشهور به ماه آبی) همنشین سیاره سرخ بهرام خواهد شد. در غرب اگر دو ماه بدر در یک ماه میلادی دیده شوند، به ماه بدر دوم، ماه آبی می گویند. ضمن آنکه تعبیر دیگری از این قانون اصلی وجود داردکه اگر در طول یک فصل نیز بجای 3 ماه بدر، چهار ماه بدر قابل دیدن باشد، سومین ماه بدر را در آن فصل ماه آبی می نامند. در این تاریخ سیاره سرخ بهرام که در نزدیکی وضعیت مقابله قرار دارد، در پایین ماه بدر دیده خواهد شد.

اواخر بهار95 یک ظهور بسیار ماسب از سیاره سرخ بهرام در آسمان: بعد از هفته جهانی ستاره شناسی95؛ از چهارشنبه 29 اردیبهشت تا جمعه 14 خرداد این سیاره را بصورت ستاره بسیار پور نوری به رنگ زرد – نارنجی خواهید دید که این شرایط را در سال جدید کماکان حفظ می کند.

شنبه دوم خرداد 1395: سیاره سرخ به وضعیت مقابله می رسد. مقابله شرایطی در سیارات است که مهر تابان، زمین و یک سیاره(در اینجا مریخ) در یک راستا قرار می گیرند، بطوری که زمین بین خورشید  و  آن سیاره است. هشت روز بعد یعنی دوشنبه 10 خرداد این سیاره مقارن با غروب آفتاب، طلوع می کند و در نیمه شب در میانه آسمان (سمت جنوب کره آسمان) دیده می شود. در سال نو قدر روشنایی این سیاره 2.1- و یا به عبارتی دو برابر سیاره پر نور آسمان ستاره تیشتر(شعرای یمانی) و یا همان شباهنگ خواهد بود. ساعت 2:05 بامداد سه شنبه 11 خرداد، سیاره سرخ بهرام به کمترین فاصله با زمین می رسد و در این لحظه 75.3 میلیون کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. سیاره بهرام در شهریور1382 خورشیدی به کمترین فاصله یعنی 55.7 میلیون کیلومتری زمین رسید و نزدیکی امسال نیز می تواند بسیار قابل توجه باشد. در هفته ها و ماههای پس از مقابله(اوایل خرداد95 به بعد)، سیاره سرخ جرم آسمانی ثابت شبانگاهی برای رصدگران خواهد بود. با عقب افتادن این سیاره از زمین، به مرور شدت درخشش سیاره سرخ پایین می آید.

جمعه 8 امرداد 95: یک اختفای دیگر از ستاره چشم گاو(دبران) را رصدگران غرب کانادا و ایالات متحده در گرگ و میش سپیده دم این تاریخ می توانند شاهد باشند، این اختفا را ایشان در پایین آسمان شمال شرقی خود نظاره گر خواهند بود. در این تاریخ، از دی رصدگران کشورمان، ماه کمترین فاصله را با ستاره دبران خواهد داشت.

پنجشنبه 21 و بامداد جمعه 22 امرداد95: برای بارش شهابی پرساووشی که برخی با حذف "پ" در زبان فارسی! از آن با نام "برساووشی" یاد می کنند!؟ شرایط خوبی درسال نو میلادی پیش بینی می شود، به نحوی که انتظار می رود 90 شهاب در ساعت مشاهده شود. امکان انفجار یکی از شهابها و ایجاد نور خیره کننده آن، در این بارش شهابی مشهور سالیانه وجود دارد. با وجود ماه در تربیع اول، به نسبت آسمان از آلودگی نوری کمی برخوردار است، ضمن آنکه ماه بعد از نیمه شب غروب می کند و آسمان تاریک برای مشاهده این شهابها در اختیار رصدگران مشتاق است.

یکشنبه 7 شهریور95: دو سیاره درخشان ناهید و برجیس در آسمان شامگاهی خود نمایی می کنند . این اجرام در غرب- جنوبغرب آسمان در این تاریخ بعد از غروب مهر عالم تاب، قابل مشاهده هستند. این دو جرم در زمان مذکور بسیار به هم نزدیک هستند و حدود 5 دقیقه کمان(یک ششم قطر ماه بدر) از هم جدایی دارند، به نحوی که تشخیص آنها به عنوان دو جرم آسمانی، با چشم غیر مسلح مشکل است!

چهارشنبه 28 مهر95: باز هم اختفا، آنهم اختفای مجدد ستاره چشم گاو(دبران) در این تاریخ رخ خواهد داد.  ستاره مزبور از پشت کوژ ماه کاهنده محرم 1438 قمری این عبور را تجربه می نماید. شرق کانادا و بیشتر ایالات متحده این اختفا(پنهان شدن جرم آسمانی کوچک دوردست، در پشت جرم آسمانی بزرگ نزدیک به زمین). در ایران قبل از آغاز اختفا، هوا روشن و ماه نیز به مرور غروب می کند.

دوشنبه 24 آبان 95 ابرماه سال: ماه کاملی که در این تاریخ مشاهده می شود، به کمترین فاصله با زمین نزدیک است و ساعت 17:22 عصر این روز به وضعیت بدر(ماه کامل) خواهد رسید. 2.4 ساعت بعد از لحظه بد، ماه به کمترین فاصله با کره خاکی زمین رسیده وتنها 356536 کیلومتر با ما فاصله دارد. آخرین بار که ماه این مقدار به زمین نزدیک شده بود، دوشنبه پنجم بهمن 1326 خورشیدی بوده است! انتظار می رود طی این چند روز، دامنه جزر و مد اقیانوس در این زمان بسیار بالا برود.(جزر به پایین ترین سطح و مدّی با بالاترین سطح). میانگین فاصله ماه از زمین،  384470 کیلومتر است.

سه شنبه 23 آذر95: بارش شهابی سالیانه دوپیکری(جوزایی) در این زمان از راه می رسد. جالب است که در این شب باز هم ستاره چشم گاو(دبران) از پشت مهتاب عبور می کند، هر چند که در کشورمان هنگامی که ماه  و دبران به هم خیلی نزدیک می شوند، این دو جرم در افق غرب غروب می نمایند!  تعداد بالای ZHR این بارش، آنرا در راس بارشهای سال 95 خورشیدی قرار داده است. پش بینی می شود در زمان اوج این بارش، 120 شهاب در ساعت با جو زمین برخورد داشته باشند. این بدان معنا است که اگر خوش شانس باشید، در هر دقیقه دو شهاب را می توانید مشاهده نمایید اما متاسفانه نور زیاد ماه مزاحم رصد شهابهای این بارش است! البته  اختفا ستاره چشم گاو پشت ماه، این فرصت را ایجاد می کند که حداقل در این شب، رویداد نجومی دیگری را ساکنان ایالات متحده مشاهده نمایند.

آسمانتان صاف

شما می توانید این خبر را در خبرگزاری ایرنا دنبال نمایید

 

منبع :خبرنامه ارسالی از Space.com

گردآورنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

مهیار
(مهمان)
سه شنبه 29 دی 1394 - 20:24

سلام . ولی یکی از مهم ترین رویداد ها رو نگفتید . گذر عطار در 20 اردیبهشت 95 از جلوی خورشید که من واقعا منتظر این روز هستم که البته فقط با تلسکوب باید دیده بشه
مسعود عتیقی
(دیدگاه‌ها: 25)
چهارشنبه 30 دی 1394 - 01:12

سلام دوست آسمانی

با شما کاملا موافقم. واقعه عصرگاهی که وقتی به نیمه می رسد، با غروب مهر تابان در شامگاه روز دوشنبه 20 اردیبهشت 95 همراه خواهد بود؛ جالب است بدانید با روز اول هفته جهانی ستاره شناسی در سال آینده تقارن دارد. رویدادی که برای شما و سایر رصدگران، جذاب و خاطره انگیز است؛ بوبژه از آنجا که هرگز ساکنان فعلی زمین گذر دیگری از سیاره ناهید را تجربه نخواهند کرد، گذرسیاره تیر شاید وشاید جایگزینی هر چند متفاوت برای یادآوری آن رویداد تاریخی باشد، اهمیت واقعه 20 اردیبهشت 95 بیش از پیش نمایان می شود.
در هر حال در پاسخ شما باید عرض کنم که مطلب پیش رو(12 رویداد جذاب 2016) همانگونه در ذکر منبع بدان اشاره شده، صرفا ترجمه ای برای رویدادهای نجومی بیشتر قابل رویت در غرب و مرتبط با سال 2016 بود. قدر مسلم آنکه در رویدادهای علمی ستاره شناسی سال 95 که همه ساله منتشر می کنیم، به واقعه گذر سیاره تیر که از سال 1382 تا کنون تکرار آن برایمان قابل مشاهده نبوده! خواهیم پرداخت. آسمانتان صاف
سارا احدی
(مهمان)
پنجشنبه 1 بهمن 1394 - 09:05

ممنون از شما.عالی بود.
وحیده
(مهمان)
جمعه 21 اسفند 1394 - 22:55

سلام میشه بگید اولین رویداد مقارنه ماه و مشتری پیشروی( تا پایان سال 94 و سال 95 ) چه زمانی اتفاق می افته ؟
گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران
(مهمان)
شنبه 22 اسفند 1394 - 09:17

سلام دوست آسمانی؛ در هر ماه کمترین فاصله بین مه و برجیس را می توانید شاهد باشید.
وقایع نجومی هر ماه در وبگاه انجمن وخبرگزاری ایرنا وهمچنین بصورت نوشتاری در اولین یکشنبه ویا سه شنبه هر ماه در روزنامه قدس منتشر می شود. موفق باشید
وحیده
(مهمان)
شنبه 22 اسفند 1394 - 16:15

بسیار سپاسگذارم از پاسخ شما
بهاره
(مهمان)
شنبه 21 فروردین 1395 - 08:55

سلام و خسته نباشیدباتشکر از اینکه به سوالات پاسخ می دهید. در مورد رویداد مقارنه ماه و مشتری با توجه به پاسخهایی که دادید اینطور متوجه شدم که هرماه اتفاق میفته درسته؟آیا زمان دقیق آن مشخص است؟در کدام قسمت وبگاه انجمن و خبرگزاری ایرنا منتشر میشه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
گروه آموزش كاربردی
(مهمان)
شنبه 21 فروردین 1395 - 09:24

سلام دوست آسمانی؛ بله،در هر ماه کمترین فاصله بین مه و سياره برجیس را می توانید شاهد باشید.
اين اخبار هر ماه در وبگاه انجمن(رخدادهای نجومی ماهيانه آسمان) و سرويس علمی خبرگزاری ایرنا(با همين نام) قابل جستجو بوده و همچنین بصورت نوشتاری، هر ماه در اولین یکشنبه و یا سه شنبه، در روزنامه قدس منتشر می شود. موفق باشید
مریم بانو
(مهمان)
شنبه 19 تیر 1395 - 11:36

سلام، ببخشید من شنیدم میگن در روزی ک ماه یا خورشید گرفتگی میشه اگه زن باردار دست ب شکمش بزنه جای دست مادر روی بچه میمونه، میخواستم بدونم در سال 95 این رویدادها رو داریم؟!! و رویدادهایی ک در مرداد 95 رخ میده ایا تاثیری بر روی جنین داره؟؟!! با تشکر!
گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران
(مهمان)
يكشنبه 20 تیر 1395 - 12:14

با سلام

دوست عزیز، این شنیده جنابعالی جنبه علمی ندارد و صحیح نیست.
برای آگاهی از رویدادهای آسمان، از جمله گرفتهای خورشید و ماه؛ مقاله کامل رویدادهای نجومی سال 95 و یا اخبار آسمان ماه را می توانید در این وبگاه دنبال نمایید.

با احترام
نصراصفهانی
(مهمان)
پنجشنبه 31 تیر 1395 - 01:51

سلام ممنون از اطلاعات خوب تون
از شما خواهش کنم اخبار طلوع سیاره ها را به ایمیل من بفرستید یا بهم بگید چه طور می توانم زمان دقیق طلوع سیاره ها را بدست بیاورم من میخام طلوع سیاره عطارد راببینم دقیقا چه وقتی می تونم ببینم
ممنونم
گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران
(مهمان)
جمعه 1 امرداد 1395 - 14:01

با سلام

ضمن تشکر از این ارتباط، شماضروری است عضو خبرنامه وبگاه انجمن نجوم آماتوری ایران و کانال تلگرام انجمن شوید(موارد قرار گرفته در بالا سمت چپ سایت) و در ضمن اخبار نجومی ماه را در همین وبگاه دنبال نمایید و حتی پیش از این در خبرگزاری ایرنا و بصورت نوشتاری در روزنامه قدس می توانستید دنبال نمایید.

موفق باشید
مونا
(مهمان)
جمعه 1 امرداد 1395 - 12:11

سلام بر شما
ببخشیر امسال(1395)مقارنه ماه و مشتری چه زمانی هست؟
گروه آموزش کاربردی انجمن نجوم آماتوری ایران
(مهمان)
جمعه 1 امرداد 1395 - 14:03

با سلام

همانگونه که اشاره شد، لطفا این اخبار را در رویدادهای آسمانی هر ماه در این وبگاه و با عضویت در کانال تلگرام انجمن(برای عموم علاقمندان ضروری است) دنبال فرمایید.

با احترام
مونا
(مهمان)
جمعه 1 امرداد 1395 - 18:30

دوستان عزیزم در انجمن نجوم من عضو تلگرام شما هستم ولی پاسخ این سئوال که مقارنه ماه و مشتری در سال 1395 چه زمانی بوده و یا در آینده هست رو پیدا نکردم؟اگه امکانپذیره راهنمایی کنید.کمال تشکر
گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران
(مهمان)
جمعه 1 امرداد 1395 - 23:08

دوست نازنین آسمانی

متاسفانه مقاله و مطلبی در زمینه موضوع مورد نیاز شما در اختیارمان نیست تا تقدیم نماییم.
منظور ما از پیشنهاد این عضویت ها، دریافت اطلاعات مورد علاقه شما در طول سال است که از جمله پاسخگویی به سوال مورد نظر شما می باشد.

با احترام
مهکامه
(مهمان)
جمعه 8 امرداد 1395 - 13:32

سلام
وقتتون بخیر
خیلی مشتاقم رصد بارش شهابی برساوشی رو از نزدیک ببینم ولی اطلاعی از تورهایی که بار علمی خوبی همراهشون داشته باشن ندارم
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
گروه آموزش کاربردی انجمن نجوم آماتوری ایران
(مهمان)
يكشنبه 10 امرداد 1395 - 12:45

با سلام

لطفا از طریق این وبگاه، عضویت در کانال تلگرام انجمن و یا تماس با دفتر این مرکز کشوری، از برنامه ها آگاه و بهره مند شوید.
با ما همراه باشید: 02166922627
یکی
(مهمان)
شنبه 6 شهریور 1395 - 23:43

آخه چرا روز و تاریخ مقارنه ناهید و مشتری رو اشتباه نوشتید؟؟؟؟؟؟؟
گروه آموزش کاربردی انجمن نجوم آماتوری ایران
(مهمان)
دوشنبه 15 شهریور 1395 - 12:20

دوست آسمانی
اول سلام

و اما بعد؛ مدتهای مدیدی است(بیش از 15 سال) که از طریق این مرکز کشوری اعم از وبگاه ویا در رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری؛ بدون کسب درآمد و یا نگاه اقتصادی؛ به رایگان نسبت به انتشار اخبار وقایع آسمانی اقدام می گردد و این در شرایطی است عموما این اطلاعات دقیق منعکس می شود و انتظار داریم بازخورد آن شامل گزارشهای رصدی و عکاسی از رویدادها را از سوی شما و سایر علاقمندان شاهد باشیم که در کشورمان متاسفانه گامهای عملی علاقمندان بسیار کمرنگ است!؟
اما در مورد خاص شما باید عرض نماییم:
1- این پیش خبر(که در تعریف ژورنالیستی، با خبر اصلی تفاوتهایی دارد) هر چند در دیماه سال گذشته منتشر شده اما صحیح درج شده و کمترین فاصله این اجرام به وقت کشورمان در بامداد یکشنبه بوده است و هر چند در آن زمان این اجرام در آسمان نبوده اند. اما به هر حال کمترین جدایی را در بامداد یکشنبه 7 شهریو ر داشته اند.
2- در بخشهای مختلف دیگر این خبر که از وبگاه انجمن، خبرگزاری ایرنا و همچنین کانال تلگرام انجمن منتظر شده، بر شامگاه روز شنبه 6 شهریور به عنوان واقعه قابل رصد از کشورمان تاکید شده و اطلاع رسانی کافی در زمان خبر صورت گرفته است.
از جمله در لینکهای زیر:
http://iaas.ir/comment.php?comment.news.2857

http://iaas.ir/news/2892/950606/%D8%A7%D9%85%D8%B4%D8%A8-%D9%86%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D9%87%D9%85-%D9%86%D8%B4%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AC%DB%8C%D8%B3-%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%AF

3- متن مورد اشاره شما، ترجمه بوده و وفاداری به متن می بایست در ترجمه رعایت می شد، ضمن آنکه 12 وافعه جذاب سال 2016، اساسا الزامی به ارتباط با قابل رصد بودن تنها در ایران ندارد و جهانی دیده می شود.(مثل کسوفی که در بسیاری از نقاط قابل مشاهده نیست اما در این خبر اعلام شده است)

امیدواریم شما و سایر دوستان که با چنین مواردی مواجه می شوند، از این توضیحات بهره مند گردید. منتظر گزارشها و عکسهای زیبای وقایع نجومی توسط شما دوستان آسمانی هستیم.

موفق باشید
Nafas
(مهمان)
جمعه 21 آبان 1395 - 20:31

سلام خسته نباشید ایا در ابان ماه 95 ماه گرفتگی رخ میدهد؟با تشکر
گروه آموزش کاربردی
(مهمان)
شنبه 22 آبان 1395 - 13:18

خیر وجود ندارد.
شما می توانید رویدادهای آسمان را از طریق وبگاه این مرکز کشوری بطور دقیق ومستند دنبال نمایید.

موفق باشید
منصوره
(مهمان)
پنجشنبه 27 آبان 1395 - 02:14

سلام من حدود ساعت یازده همین امشب یعنی ۲۶ آبان داشتم آسمونو نگاه میکردم که یه خط تقریبا درخشان رو دیدم که انگار چیزی شبیه به خطی از غبار بود و از وسط ماه رد شده بود و لحظه به لحظه پایین تر میومد و کم کم محو شد، خواستم بدونم کسی میدونه چیزی که دیدم چی بوده؟ اصلا پدیده نجومی بوده؟

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون