***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
باز هم افقهای جدیدی از پلوتو

باز هم افقهای جدیدی از پلوتو
جمعه 25 دی 1394 - 10:02 | شاخه : | مترجم : مسعود سمنانی | 86312 بازدید | 0 دیدگاه
باز هم افقهای جدیدی از پلوتو

"از زمان کشف ، پلوتو ثابت کرده است که همواره مزاحم نظریه پردازان است." –  سر پتریک مور، کتاب ناظر نجوم (1971)

هر چند 45 سال پیش این کلمات نوشته شده است؛  اما امروز این کلمات مناسب تر از آنی هستند که مور می توانست تصور بکند. با درود، من دکتر اُرکان اومرهان هستم. یکی از دانشمندان تیم بررسی زمین شناسی و ژئوفیزیک افقهای جدید (GGI).

زمین شناسی سطح پلوتو به تنهایی، { از زمینهای تیغه دار Tartarus Dorsa تا تپه های تاریک اسرار آمیز Macula (فقط برای ذکر چند ویژگی، با عنوان های غیر رسمی به همراه زمین شناسی های گیج کننده) } ریشه همه ما را در تیم بررسی زمین شناسی و ژئوفیزیک افقهای جدید ادامه می دهد.

در طول ماه گذشته، من در حال بررسی تعداد زیادی از سوالات نظری و مدل سازی بوده ام، به جهت تلاش برای توضیح فرآیندهای کار روی دشت های یخ زده پلوتو که با عنوان اسپاتنیک پلینم شناخته شده اند(SP) . جدا از این، به موازات آن، همچنین در حال مطالعه ماهیت جریانهای خنک روی SP از مرز ارتفاعات خط ساحلی شرقی آن هستم. در این نوشته، من در مورد مشکل جریان خنک صحبت خواهم کرد.

در ابتدا، بیایید نگاهی به چند عکس از جریان خنک روی دشت یخ زده پلوتو بیندازیم.

(یک نمای مستقیم بالا-پایین از دشت یخی پلوتو- نمایش خطوط تیره یادآور مورین{رسوبات برآمده یخچالهای طبیعی }  است.عکس متعلق به: NASA/JHUAPL/SwRI)


(این زاویه مایل نشان می دهد که الگوی جریان، از پایین و سمت راست تصویر، به مرکز اسپاتنیک پلینم گسترش می یابد.عکس متعلق به: NASA/JHUAPL/SwRI)


اینها دو نما از یک منطقه از سمت شرقی SP هستند. یکی از آنها مستقیما" عکس لحظه ای، از زاویه بالاست. در صورتی که دیگری یک تصویر با زاویه خیلی مایل می باشد که بطور چشمگیری برآمدگی های چشم انداز را نمایش می دهد. در عکس از زاویه بالا، می توانید رگه های تاریک را ببینید که از ابتدای سمت راست آغاز شده، روی سطح آزاد، یک الگوی مرکب از چند قطعه را دنبال می کند. (مانند موم داغ در حال حرکت در یک سطح شیب دار). مواد تاریک یادآور مورین یخ بسته دیده شده بر روی زمین هستند. اما چون این پلوتو هست، ما هیچ تصوری نداریم که این مواد تاریک چه هستند واینکه آیا الگوهایی که ما می بینیم در واقع همان مورین ها درمفهوم سنتی زمینی هستند یا نه؟

با این حال، آنچه را که همکاران ما در تیم ترکیب افقهای جدید به ما می گویند، می دانیم:

آنها بسیار محکم اند( خوب ! ) مشخص است که مواد سطح، در رو و در مجاورت مناطق نزدیک به SP عمدتا" از نیتروژن، کربن مونو اکسید و یخ متان است. اگرچه نسبت نسبی آنها هنوز مشخص نشده است.

در ملاحظات اولیه، من فرض کردم مواد سیال بیشتر از نیتروژن به همراه مقداری کربن مونو اکسید ساخته شده اند، که هر دو دارای ساختار پیوستگی مولکولی مشابه اند. بر اساس کارهای آزمایشگاهی کمی که روی خواص آنها تحت مشخصه دماهای پایین سطح پلوتو (منفی 390 درجه کلوین یا 38 درجه فارنهایت) انجام شده است، این مواد فرّار باید آهسته تر از اسباب بازی سیلی پاتی(Silly Putty) جریان پیدا کنند، اما بسیار سریعتر از یخ آب خنک روی زمین.

بازه های زمانی پاسخ مناسب برای این مواد فرار، با مقیاس و برجستگی های کوهستانهای دیده شده اطراف مناطق اسپاتنیک پلینم، ما را به سمت بینش ژئوفیزیکی هدایت می کند، که ساختار این برجستگی های بلند ( کوههای یخی) احتمالا" از هیچکدام از یخ های  این مواد خالص فرّار ساخته نشده اند. چون آنها می بایست مدتها قبل مسطح می شدند. در عوض، ما بر این باوریم که ارتفاعات به احتمال زیاد از یک ساختار بسیار قوی یخ آب سفت و محکم، تحت پوشش یک لایه نازک از نیتروژن و/یا یخ کربن مونو اکسید ساخته شده است.

اینجا جایی است که من وارد می شوم: من همه این اطلاعات آزمایشگاهی در مورد یخ های فرّار را نگه می دارم. همچنین بینشهای مختلف ژئوفیزیکی در یک پلت فرم شبیه ساز عددی که یک سال پیش آنرا ساختنم تا جریان خنک را شبیه سازی کند. این ابزار برای آزمودن نطریه های گوناگون علمی از جانب من و دیگر اعضای تیم زمین شناسی مورد استفاده قرار گرفته است.

 

(نمودار متعلق به پاول شنک، راس بیر و ارکان اومرهان )

 

برای مثال، یک ابزار برای آزمودن سناریوهای احتمالی است که می تواند توضیح دهد چگونه الگوی مرکب از چند قطعه مشاهده شده (موم داغ را در نظر بگیرید) شکل می گیرد و آیا مدل نیتروژن خنک می تواند چیزی را که می بینیم توضیح دهد یا خیر؟ برای انجام این کار، من با یک مدل برآمدگی دیجیتالی که در بالا مشاهده می شود شروع می کنم. با استفاده از تصویربرداری استریویی از سطح پلوتو با برجستگی های عمودی در دستور 0.6 مایل ( 1 کیلومتر ). من از این مدل به عنوان سطح سنگ بسترم استفاده می کنم.  بعد یخ نیتروژن را اضافه و پاسخ را مطالعه می کنم.

 

نمودار متعلق به: ارکان اومرهان


برای نشان دادن یک مثال از نوع پاسخی که مدل می تواند نمایش دهد، شکل بالا را در نظر بگیرید ، جایی که من این سنگ بستر سطح را می گیرم و یخ نیتروژن خنک را اضافه می کنم، با بیضی قرمز در شکل سمت چپ نشان داده شده است، به این مدل همچنین خصوصیاتی را اضافه کردم که انباشتگی یکنواخت یخ نیتروژن قرار داده شده را بیان می کند، در حدود مقدار یک یارد ( یک متر ) در هر سال. چگونگی به بیرون جاری شدن در قطعه سمت راست نشان داده شده است. در این مدل ساختگی، من آنرا در حدود فاصله 400 یاردی ( 400 متری ) از یخ داخل منطقه دایره قرمز قرار داده ام. چگونگی جریان نهایی ( از جمله لوب (قسمت) پیشانی).  در اینجا می شود 20 سال زمینی. سریعه!  شما همچنین می توانید تجمع یخ نیتروژن را در داخل چاله ها ببینید. این به این دلیل است که رسوب پیاپی یخ نیز دامنه شیب دار را دنبال می کند و در داخل آن جمع می شود.

در درک پلوتو پیچیده، پیشرفت کند است، اما داریم پیشرفت می کنیم. منتظر بخش بعدی نوشته من باشید. تا حدود یک ماه دیگر، زمانی که من نتایج  بیشتری خواهم داشت!

 

نویسنده: اُرکان اومرهان

تاریخ انتشار این مطلب: 8 ژانویه 2016
منبع :وبگاه Nasa.gov

مترجم : مسعود سمنانی

مسعود سمنانی 24 ساله، در درهه هشتاد بصورت غیر آکادمیک نزد اساتید؛ به مطالعه، تحصیل و پژوهش در رشته ستاره شناسی و نجوم رصدی پرداخته و بعدها مطالعات خود را در زمینه کیهان شناسی و مکانیک کوانتوم افزایش داده اند. به دلیل علاقه به فناوری فضایی، تحقیقاتی در رابطه با این حوزه انجام داده که نتیجه آن اختراعی به نام ماشین فضایی بود ه است (وسیله ای برای صنعت حمل و نقل فضایی). پس از آن در سال 2009 به عضویت تیم ملی مخترعین درآمده و در مسابقات جهانی مسکو (نمایشگاه تکنوپل) مدال نقره و دیپلم افتخار کسب کرده اند. هم اکنون نیز عضو موسسه بین المللی نوآوران و نواندیشان برتر ایرانیان می باشند. به زبان انگلیسی مسلط هستند و تا حدودی آلمانی و ایتالیایی نیز می دانند. پیش از اینها برای استفاده شخصی مطالب اخترشناسی به زبان انگلیسی را برای بهره گیری شخصی ترجمه می کرده اند؛ اما مدتی است علاقه مند شده اند تا مطالبی که ترجمه می کنند در اختیار دوستداران این دانش کهن قرار گیرد. به این امید که جایگاه گذشته خود را در دانش آسمانی ستاره شناسی باز یابیم.
شغل اصلی ایشان آهنگسازی است و به گفته خودشان بیشتر فعالیتهایش در نجوم و کیهانشناسی، امور تحقیقاتی و همکاری با مراکز دانشگاهی نظیر گروه Seti @ Home خلاصه شده است. ایشان عضو افتخاری گروه تالیف و ترجمه انجمن نجوم آماتوری ایران می باشند.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون