*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
آخرین وضعیت ماموریت جستجوی آب در ماه

آخرین وضعیت ماموریت جستجوی آب در ماه
پنجشنبه 16 مهر 1388 - 01:30 | شاخه : | 3254 بازدید | 0 دیدگاه
منبع: Space Weather News
آخرین وضعیت فضاپیمای LCROSS: مدول مادر LCROSS با موفقیت از موشک قنطورس در ساعت 5:2صبح امروز(جمعه 17 مهرماه 88) جدا و پس از این جدایی، مدول مادر مانور 18درجه ای را که باید اجرا می کرد، با موفقیت انجام داد تا از دستگاه علمی خود برای تماشای موشک قنطورس در زمان برخورد استفاده نماید. بخش کنترل عملیات این ماموریت سپس فرمان جدایی فضاپیما را به اندازه 60کیلومتر از موشک قنطورس با قطع سوخت صادر می کنند. بنا به نظر تیم علمی این ماموریت، این مقدار کمترین فاصله مناسب برای مشاهده قنطورس در زمانی است که با ماه طی چند ساعت دیگر برخورد می کند.
برخورد با ماه : فضاپیمای LCROSS ناسا و راکت قنطورس برای برخورد با ماه در عصر جمعه(به وقت کشورمان)در مسیر قرار گرفتند. دهانه Cabeus نزدیک قطب جنوب ماه می باشد. قنطورس برای اولین بار در ساعت  19:31:11 به وقت جهانی  و ساعت 15:01:19 به وقت ایران برخورد را انجام می دهد سپس مدول مادر LCROSS در ساعت 45:35:11 (15:05:45 به وقت ایران) ضربه تماشایی دوم را خواهد زد این واقعه از شبکه تلویزیونی ناسا بصورت زنده پخش خواهد شد.
 

در صبح روز پنجشنبه ستاره شناس آماتور پیت لارنس از انگلستان یک عکس  از منطقه برخورد در ماه گرفت. نقطه قرمز محل برخورد می باشد.(عکس زیر)

LCROSS مخفف    Lunar Crater Observation and its Sensing Satellite است و با هزینه ای بالغ بر 79 میلیون دلار تکمیل و به فضا پرتاب شده است  و در این پروژه اکتشافی نابود خواهد شد.
ناسا امیدوار است آماتورهای زیادی موفق به مشاهده این رویداد بسیار جالب شوند. متاسفانه در کشور ما در لحظه برخورد وضعیت روز و عدم حضور ماه در آسمان را داریم.
سرویس خبری انجمن




اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون