***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
اوج بارش شهابی دو پیکری

اوج بارش شهابی دو پیکری
يكشنبه 22 آذر 1394 - 17:14 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 14432 بازدید | 0 دیدگاه
اوج بارش شهابی دو پیکری
تهران- ایرنا- رییس انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به این که تعدادی از شهاب های بارش شهابی دو پیکری (جوزایی) امشب در آسمان قابل مشاهده هستند، شبانگاه دوشنبه 23 آذر را زمان اوج این بارش ها اعلام کرد.

 

بارش شهابی دو پیکری و یا همان جوزایی از بارش های مشهور سالیانه است که عامل آن بر عکس سایر بارش ها، دنباله دارها نیستند بلکه بر اساس نتایج مطالعات سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در سال 2003 میلادی، عامل این بارش سیارک فیتون 3200 تعیین شده است.
مسعود عتیقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: از آنجا که کانون این بارش در صورت فلکی دوپیکر است، این بارش به نام بارش دوپیکری (جوزایی) مشهور شده است .
عتیقی با اشاره به ایجاد ماه نو در روز جمعه 20 آذر گفت: نبود نور ماه در این شب ها، آسمان تاریکی و مناسبی را در محیط های کوهستانی و به دور از شهرها برای رصد شهاب های این بارش فراهم کرده است.
وی خاطرنشان کرد: کانون این بارش نزدیک ستاره کاستور و یا همان ستاره آلفای این صورت فلکی است که در میان ستاره شناسان فارسی زبان به نام «سر پیکیر پیشین» معروف است.
رییس انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: اوج بارش شهابی دوپیکری امسال ساعت 21:30 دقیقه شبانگاه دوشنبه 23 آذر خواهد بود، هر چند امشب نیز رصدگران می توانند تعدادی از شهاب های این بارش را در آسمان مشاهده کنند.
به گفته عتیقی، کانون بارش در ابتدای شب و حدود ساعت 19 از افق شرقی طلوع خواهد کرد و تعداد بارش ساعتی پیش بینی شده برای این بارش 120 شهاب است .
وی به رصدگران توصیه کرد که در محیطی دور از آلودگی های نوری و هوایی در شهرها و در افق های باز به رصد این شهاب ها بپردازند.
به گفته عتیقی، شهاب ها ذرات میلیمتری و میکرومتری هستند که در برخورد با جو زمین درخشش آنها از فاصله 80 تا 150 کیلومتری به چشم انسان می رسد. وی افزود: برای رصد بارش های شهابی نیازی به تلسکوپ یا ابزارهای رصدی خاص نیست و عکسبرداری از این بارش ها به علاقمندان توصیه می شود.

منبع :خبرگزاری ایرنا

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون