***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
کشف حلقه غول پیکر ناشناخته در اطراف سیاره کیوان

کشف حلقه غول پیکر ناشناخته در اطراف سیاره کیوان
چهارشنبه 15 مهر 1388 - 01:30 | شاخه : | 3278 بازدید | 0 دیدگاه
منبع: سرویس خبری سازمان فضایی ناسا امریکا
در حالی که همگی فکر می کنیم تمامی آنچه در منظومه خورشیدی است کشف شده تلقی می شود اما ناسا در تازه ترین خبر اعلام کرد ، تلسکوپ فضایی اسپیتزر حلقه مادون قرمز بسیار بزرگی را  در اطراف سیاره کیوان(زحل) کشف کرد که تا بحال ناشناخته بوده است.

Anne Verbiscer می گوید:"این یکی حلقه فوق العاده بزرگ است ،"  Anne ستاره شناس دانشگاه ویرجینیا است او ادامه می دهد: "اگر شما می توانستید حلقه تازه کشف شده را در آسمان شب ببینید، آنرا به اندازه قطر دو ماه کامل مشاهده می کردید."

Verbiscer نویسنده مقاله ای در مورد این کشف برای چاپ در مجله Nature است که امروز منتشر می شود. نویسندگان دیگر داگلاس هامیلتون از دانشگاه مریلند و Skrutskie مایکل از دانشگاه ویرجینیا هستند.
 

بالا : دید یک هنرمند از حلقه مادون قرمز تازه کشف در اطراف زحل.

کمربند جدید در میان سیستم قمری سیاره کیوان قرار گرفته است ، و با مدار حلقه های اصلی 27 درجه انحراف محوری دارد. قسمت عمده مواد آن از حدود شش میلیون کیلومتر (3.7 میلیون مایل) نسبت به خود سیاره شروع می شود و تقریبا 12 میلیون کیلومتر (7.4 میلیون مایل)گسترش می یابد. حدود یک میلیارد کره زمین در کنار هم برای پر کردن این حلقه حجیم لازم است. یکی از دورترین اقمار زحل ، قمر فوبه درون حلقه تازه کشف شده است ، و به احتمال زیاد منبع مواد آن می باشد.

حلقه بسیار رقیق می باشد که متشکل از ذرات پراکنده و به طور گسترده ای از یخ و گرد و غبار تشکیل شده است. چشمان مادون قرمز اسپیتزر قادر بودند قرمزی این حلقه  گرد و غبار که دارای درجه حرارت تنها در حدود 8کلوین (منهای 193 درجه سانتیگراد) را ببینند.

این کشف ممکن است کمک به حل معما قدیمی نمایند که سن یکی از اقمار زحل بنام یاپتوس (Iapetus) که به ظاهر عجیب و  یک سوی آن روشن و از سوی دیگر واقعاً تاریک است را تعیین کنند که همچون الگوی یین یانگ است. ستاره شناس معروف ایتالیایی جیووانی کاسینی اولین بار این ماه خال دار را در سال 1671 میلادی، و سال بعد متوجه شد سمت تاریکی هم دارد، در حال حاضر به افتخار او به نام Cassini Regio  معروف است.

حلقه غول پیکر جدید سیاره حلقه بر گردن زحل می تواند توضیح دهد که چرا Cassini Regio تیره می باشد. حلقه در مسیر همان قمر فوبه است، در حالی که Iapetus و دیگر حلقه ها و بیشترین اقمار کیوان، همه در جهت مخالف طی مسیر می کنند.

سرویس علمی انجمن
قمر یاپتوس


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون