***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
تصاویر یک روز کامل در پلوتو

تصاویر یک روز کامل در پلوتو
دوشنبه 2 آذر 1394 - 20:03 | شاخه : | مترجم : ميعاد بافراست | 33656 بازدید | 0 دیدگاه
تصاویر یک روز کامل در پلوتو
ناسا با انتشار تصاویری جدید از پلوتو یک روز کامل را در این سیاره کوتوله به نمایش گذاشته است. یک روز در پلوتو معادل ۶.۴ روز در زمین است.

آژانس فضایی ناسا ۱۰ عکس از زوایای مختلف پلوتو را منتشر کرده است که یک روز کامل بر روی این سیاره را نشان می‌دهد. هر روز در پلوتونن به اندازه‌ی ۶.۴ روز زمین طول دارد.

این تصاویر توسط فضاپیمای افق‌های نو که تیرماه گذشته از کنار پلوتو گذشته بود، به زمین مخابره شده است. پلوتو در این تصاویر فاصله‌ای بین ۶۴۰ هزار کیلومتر تا ۸ میلیون کیلومتر از لنز دوربین داشته است.

این تصاویر به دلیل به نمایش گذاشتن ناحیه‌ی قلب مانند پلوتو جذاب هستند. ناحیه‌ای که قلب کلاید تومبا نام دارد. این فرد در سال ۱۹۳۰ میلادی، پلوتو را کشف کرده است.

پلوتون یا پلوتو سیاره‌ی کوتوله‌ی کمربند کویپر در سامانه‌ی خورشیدی است که از دیدگاه حجمی بزرگ‌ترین سیارک شناخته شده‌ی این سامانه‌است که در هنگام کشف آن در سال ۱۹۳۰ سیاره‌ی سامانه‌ی خورشیدی به حساب می‌آمد. اما اکنون بنا بر تعریف نوین انجمن بین‌المللی اخترشناسی از سیاره، یک سیارهٔ کوتوله و همچنین به عنوان نخستین نمونه از رده‌ی جدید جرم فرانپتونی است. «پلوتو» گویش زبان انگلیسی است و در زبان فرانسه به آن «پلوتون» می‌گویند.

پلوتو در افسانه‌های روم باستان نام خدای زیرزمینی بوده و انگیزه این نام‌گذاری فاصله بسیار دور این جرم آسمانی از خورشید بوده‌است. پلوتو بزرگ‌ترین جسم فضایی در سامانه‌ی خورشیدی است که تا پیش از گذر کاوشگر فضایی نیوهورایزنز (افق‌های نو) از کنار آن در ۱۴ ژوئیهٔ ۲۰۱۵، ۱۱:۴۹ (UTC)، هیچ‌یک از ماموریت‌های فضایی از سوی زمین به آن نرسیده بودند.

پلوتو ساختاری از سنگ و یخ دارد و کره‌ای کوچک‌است که یک سوم ماه جرم آن است. قطر پلوتو ۲۳۷۰ کیلومتراست و این سیاره‌ی کوتوله می‌تواند گاهی از زمین تا فاصله‌ی ۷٫۵ میلیارد کیلومتری دور باشد. چهار لکه‌‌ی سیاه سطح پلوتو که به کمربند تیره‌ی دور استوای پلوتو متصل هستند و تقریباً به یک اندازه و به یک فاصله هستند توجه دانشمندان را به خود جلب کرده‌اند.Zoomit



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون