*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
تلاش برای آزادی مریخ نورد روح

تلاش برای آزادی مریخ نورد روح
چهارشنبه 15 مهر 1388 - 01:30 | شاخه : | 3152 بازدید | 0 دیدگاه

منبع سایت سازمان فضایی ناسا

روح و یا همان Spirit  در مریخ گرفتار شده است و تلاش برای بیرون کشیدن آن از اردیبهشت سال 1388 تا به امروز نتیجه ای نداشته است. به گفته یک مقام ناسا: شاید این ربات هرگز آزاد نشود.

"ما بسیار با احتیاط اقدام و جستجو در همه گزینه های معقول را انجام داده ایم" این مطلب را جان کالاس ، مدیر پروژه ناسا برای روح و دوقلوی آن، یعنی فرصت گفت. او ادامه داد"به احتمال بسیار قوی ممکن است که روح نتواند از این مخمصه خارج شودو ما می خواهیم روح بهترین فرصت را داشته باشد".

کالاس و همکارانش در آزمایشگاه پیشرانش جت هستند و در تست ایده های دوقلوی روح و فرصت در مرکز خدمات کالیفرنیا، در یک گودال به منظور شبیه سازی سطح مریخ کار را دنبال می کنند. به دلیل تفاوت گرانش دو سیاره زمین وبهرام تفکر هوشمندانه ای لازم است. تیم کاوشگر نیز مدل کامپیوتری دقیق تحرک این دست ساخته بشر را همراه با نتایج تست و اندازه گیری از سیاره سرخ را نشان داد.

کالاس در بیانیه ای گفت :
"مدل سازی کامپیوتری برای اطلاع از نتایج آزمون در گرانش زمین با آنچه که از اثر گرانش سیاره سرخ بهرام بر مریخ نورد انتظار داریم را به ما اجازه خواهد داد. "

روح مطمئنا به انتظارات پاسخ می دهد. برای ماموریت روح و فرصت در مریخ از ابتدا قرار بود به مدت سه ماه کاوش در این سیاره ادامه یابد و این در حالی است که پنج سال این برنامه به درازا کشیده است. تیم کنترل کاوشگر در زمان توقف مریخ نورد روح، تلاش می کنند ارزیابی بهتری از چگونگی خلاصی آن از این وضعیت را داشته باشند.

مهندسین تلاش می کنند که چطور روح را به حرکت وادار کنند به نحوی که  از قرار دادن مرکز کاوشگر از برخورد و یا نزدیک شدن به یک سنگ در نزدیک آن اجتناب گردد. با استفاده از یک کاوشگر سبک وزن تر سایر آزمایشات اضافه می شوند واز روشهای مختلف تست استفاده می شود. تست استراتژی رهایی "آخرین تمرین نمایش" برای بهترین شانس موفقیت در آزمون اولیه قبل از دستورات تیم روح برای آغاز کنترل آن در JPL ناسابرنامه ریزی و در نظر گرفته شده است. این آزمایش و بررسی نتایج عواقب آن انتظار می رود که چند هفته طول بکشد.

بر اساس برنامه های جاری حرکت روح فعلاً امکان پذیر نیست.

توفان گرد و غبار که به خروجی الکتریکی از پانل های خورشیدی روح صدمه زده بود از اواخر ماه آگوست(اوایل شهریورماه امسال) توان الکتریکی آن را کاهش داده است. ناسا گفت: هنوز بعضی از اثرات مشکل ساز در آسمان بالای مریخ نورد روح  وجود دارد.

 

سرویس علمی انجمن

 



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون