***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
آسمان آبی در پلوتو!

آسمان آبی در پلوتو!
جمعه 17 مهر 1394 - 22:10 | شاخه : | مترجم : آرشام عابدی | 25778 بازدید | 1 دیدگاه
آسمان آبی در پلوتو!
تا کنون فکر می کردیم زمین تنها سیاره  با آسمان آبی است، اما پلوتو هم آسمان آبی دارد .  درتصاویر رنگی از جو پلوتون که توسط فضاپیمای افق های نو ناسا، هفته گذشته به زمین مخابره شد، آسمان پلوتو شبیه رمین به نظر می رسد .

افق های نو بعد از عبور از نزدیکی پلوتو در تاریخ 14 جولای، 2015( 23 تیر ماه 1394) این تصویر را توسط دوربین فضاپیما از بخش شب پلوتو (با نگاه به سمت نورخورشید)، بصورت حاشیه آبی رنگ در اطراف پلوتو نمایان کرده است.

آلن استرن محقق اصلی این ماموریت می گوید: " چه کسی می توانست انتظار یک آسمان آبی در کمربند کوییپر داشته باشد؟ "

کارلی هاوت از تیم علمی افق های نو این پدیده را چنین توضیح می دهد: "آسمان آبی اغلب از پراکندگی نور خورشید توسط ذرات بسیار کوچک ایجاد می شود. در زمین، این ذرات، مولکول های نیتروژن هستند. در پلوتو، این ذرات دوده مانند را ما تولینز( tholins ) می نامیم. "

اصطلاح "تولینز" توسط" کارل ساگان" و" بیشون خاره" برای توصیف مواد آلی که آنها در آزمایش "میلر-اوری" در مخلوط های گازی جو قمر تیتان سیاره کیوان(زحل)، به دست آورده بودند، ابداع شد.  تولینز در بخش بالای اتمسفر پلوتو، جایی که در آنجا نور UV خورشید، مولکول نیتروژن و متان را می شکند شکل می گیرد. قطعات دوباره به شکل ماکرو مولکولهای با ترکیب پیچیده شکل می گیرند. این ماکرومولکولها به ترکیب و رشد تا زمانی که تبدیل به' تولینز" شوند ادامه می دهند.

از قضا، خود "تولینز" آبی رنگ نیست. آنها صرفا نور آبی را پخش می کنند. هنگامی که" تولینز" بر روی سطح سقوط کند، رنگ واقعی خود را نشان می دهد. رنگ آنها خاکستری و یا قرمز است. حداقل تصور می شود بخشی از رنگ قرمز تکه تکه شده بر روی پلوتو ناشی از باران ملایم  این ذرات از اتمسفر این سیاره است.

منبع :Spaceweather.com



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

سیاره آبی
(مهمان)
دوشنبه 23 آذر 1394 - 08:22

سلام.ممنون.زیبا بود و همین طور جالب که چطور ما آسمون آبی داریم و این چطوری ایجاد میشه

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون