***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
بزرگترین ماه کامل امسال در سایه زمین

بزرگترین ماه کامل امسال در سایه زمین
يكشنبه 5 مهر 1394 - 11:03 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 20321 بازدید | 0 دیدگاه
بزرگترین ماه کامل امسال در سایه زمین

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: در بامداد دوشنبه ششم مهرماه، بزرگترین ماه سال در سایه زمین فرو می رود و این بدان معناست که همزمان با ماه گرفتکی کامل، ماه در بزرگترین حالت خود قراردارد.

ابر ماه و یا همان بزرگترین ماه بدر، به علت قرار داشتن ماه شب چهارده (ماه کامل)در کمترین فاصله با زمین ایجاد می شود، که بمراتب درخشانتر و  14% بزرگتر از ماه بدر ماههای گذشته، قابل مشاهده خواهد بود.

مسعودعتیقی در خصوص ماه گرفتگی دوشنبه ششم مهرماه سال جاری به خبرنگار مهر گفت:بامداد دوشنبه ششم مهرماه سال 94 ماه گرفتکی کاملی از ساروس(دوره) 137 رخ می دهد.ساروس ها در دوره های هجده ساله تکرار می شوند و در هر سال بین صفر تا سه ماه گرفتگی می تواند رخ دهد.

وی با بیان اینکه این گرفت بیست و هشتمین گرفت از هشتاد و یک گرفت این ساروس خواهد بود، ادامه داد: شمال و جنوب ایالات متحده همچنین قاره های اروپا و افریقا و غرب آسیا شانس دیدن این پدیده را دارند.

وی افزود: آغاز گرفت جزیی در کشور ما 4:37 بامداد مورخ مذکور خواهد بود وگرفت کلی ماه در ساعت 5:41 دقیقه بامداد اغاز می شود. همچنین پایان گرفت کلی 6:53 دقیقه خواهد بود و نهایتا خسوف جزیی مرحله دوم ساعت 7:57 دقیقه به وقت کشورمان پایان می پذیرد.

عتیقی افزود: متاسفانه پس از کامل شدن خسوف، ماه در ایران غروب خواهد کرد؛ بدیهی است در  شرق ایران  قبل ازآغاز گرفت کامل، ماه در افق غرب، غروب خواهد کرد.

وی عنوان کرد: از آنجایی که ماه بدر یکشنبه شب، بزرگترین ماه بدر سال است ، این  گرفت از ویژگی خاصی برخوردارد است چرا که بزگترین ماه کامل، نزدیکترین فاصله را بازمین خواهد داشت و در نتیجه درخشان تر و14% بزرگتر به نظر می رسد، ضمن آنکه این بزرگترین ماه بدر است که با گرفت همراه شده است.

وی گفت: آخرین بار در سال 1360 یعنی 34 سال قبل،چنین ماه گرفتگی رخ داد که در آن زمان  نیز بزرگترین ماه بدر با این پدیده همراه شده بود.

وی گفت:علاقمندانیکه این ماهگرفتگی را از دست بدهند برای آنکه ماه گرفتگی دیگری را هنگام بزرگترین ماه بدر سال شاهد باشند می بایست تا هشتم اردیبهشت سال 1412 یعنی 18 سال دیگر منتظر بمانند.

وی افزود: ماه گرفتگی هنگامی رخ می دهد که زمین بین کره ماه و خورشید قرار گرفته و سایه زمین بر روی ماه بیافتد بدیهی است قبل از ورود ماه به سایه، خسوف غیر مرئی و یا حضورماه درنیمسایه زمین، رخ خواهد داد.

پس  از ماه گرفتگی امسال هیچ ماه گرفتگی کاملی تا زمستان 1396 خورشیدی  بر روی کره زمین قابل مشاهده نخواهد بود که البته  رخداد ماه گرفت سال 96، در کشورمان قابل مشاهده نیست و علاقمندان رویدادهای ستاره شناسی در کشورمان،  برای مشاهده ماه گرفتگی کامل تا تابستان 1397 باید منتظر بمانند.

در سال 94 دو ماه گرفتگی کامل پیش بینی شده بود که گرفت قبلی در ایران قابل مشاهده نبوده است و این گرفت در وضعیت خسوف جزیی مرحله اول تا دقایقی پس از آغاز گرفت کامل ماه در کشور قابل مشاهده است.

 

دنبال کردن این خبر در خبرگزاری ایرنا

پخش زنده مه گرفت بامداد دوشنبه 6 مهر 1394

مقاله ای به زبان انگلیسی در مورد نحوه عکاسی از گرفت ماه

منبع :خبرگزاری مهر

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون