*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
نواختن ضربه ای به سطح ماه در جستجوی آب

نواختن ضربه ای به سطح ماه در جستجوی آب
چهارشنبه 15 مهر 1388 - 01:30 | شاخه : | 2981 بازدید | 0 دیدگاه

ضربه به ماه

منبع: سایت سازمان فضایی ناسا امریکا

قبلاً به شما با ارایه مطلبی خبر از برخورد اکتشافی دست ساخته سازمان فضایی امریکا (ناسا) به سطح کره ماه برای جستجو آب در همسایگی زمین داده بودیم. این اتفاق نزدیک و به ادامه خبر نظر شما را جلب می کنیم.  فضاپیمای LCROSS ناسا قنطورس راکت خود رابرای برخورد به  ماه آماده کرد. در صبح روز جمعه ، Oct. 9th برابر با 17 مهر ماه جاری، در حدود ساعت 11:3به وقت جهانی(ساعت 15 به وقت ایران) . دو ضربه تماشایی را در سطح این کره همسایه زمین ایجاد خواهد کرد. در ناسا پخش زنده تلویزیون به انجام می رسد. این رویداد برای بیرون کشیدن آب یخ زده و نهایتاً رسیدن به اثرات آب در ماه حادث می گردد. و برخورد برای بخش سرد و سایه دهانه Cabeus نزدیک قطب جنوب کره ماه طراحی شده است. آب در ماه بسیار ارزشمند است. قیمت آن در حدود  30،00دلار امریکا برای اعزام یک موشک جهت حمل یک لیتر آب از زمین به ماه خواهد بود. اگر ناسا بتواند در حال حاضر آب در سطح ماه پیدا کند، پول زیادی برای ساکنان آینده ماه ذخیره نموده تا آنها را از تشنگی نجات دهد. H2O همچنین می تواند برای تنفس به O2 و H2 برای سوخت راکت تقسیم شود.

مدارک وجود آب در دو بخش باقی مانده از موج و رگه های خروجی از دهانه Cabeus دنبال خواهد شد. تلسکوپ فضایی هابل، مدار گرد ماه متعلق به سازمان ناسا بنام  Reconnaisance ، و چند تلسکوپ بزرگ بر روی زمین این واقعه را رصد خواهند کرد. متخصصان معتقدند از روی زمین علاقمندان می توانند با استفاده از یک تلسکوپ 10  اینچ نیز برای مشاهده نشانه های طیفی از آب (H2O) و یا قطعات آب(OH) اقدام نمایند. ساکنان ایالات متحده و ناظران غرب رودخانه می سی سی پی با وجود تاریکی  نمایش خوبی از این برخورد با ماه را می توانند مشاهده کنند. لینک زیر انیمیشن شبیه سازی برخورد فضا پیما با ماه را نمایش می دهد:

 

http://science.nasa.gov/headlines/y2009/images/lcrossvg/preview.mov


 
 
 منظره ای از حوزه منطقه برخورد
                                                 سرویس خبری انجمن



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون