***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
پاییز در نیمکره شمالی آغاز می شود

پاییز در نیمکره شمالی آغاز می شود
سه شنبه 31 شهریور 1394 - 15:30 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 14273 بازدید | 0 دیدگاه
پاییز در نیمکره شمالی آغاز می شود
مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ضمن تبریک آغاز بهاردانش به جامعه علمی کشور به خبرنگار مهر گفت:  در روز چهارشنبه اول مهرماه 1394 ساعت 11:51، قبل از ظهر، پاییز در نیمکره شمالی زمین آغاز می شود و این در شرایطی است که ساکنان نیمکره جنوبی زمستان سرد را پشت سر گذاشته و به فصل بهار وارد می شوند.

وی افزود:از نظر نجومی قرار گرفتن مرکز دایره خورشید « قرص خورشید» بر روی نقطه اعتدال پاییزی، این واقعه رخ می دهد و علی رغم اینکه چرخیدن  زمین به گرد خورشید موجب می شود تا چنین به نظر برسد که خورشید در زمینه صور فلکی آسمان  در طول یک سال خورشیدی، از غرب به شرق جابجا می شود.

وی ادامه داد: لازم به تاکید است که در طول یک روز به علت حرکت وضعی زمین به دور خود؛ چنین به نظر می رسد که خورشید از شرق طلوع و در غرب غروب می کند.

عتیقی اظهار داشت: نقاط اعتدال که یکی بهاری و دیگری پاییزی است از تقاطع دو دایره بزرگ استوای آسمان«از ادامه استوای زمین و انطباق آن بر آسمان به دست می آید» و دایره البروج که همان مسیر حرکت ظاهری خورشید بر کره آسمان است، حاصل می شود.

مدیر انجمن نجوم اماتوری ایران عنوان کرد: بدیهی است در روز اول بهار و اول پاییز در تمام کره زمین «نیمکره شمالی و جنوبی» طول روز و شب یکسان است. یعنی 12 ساعت روز و 12 ساعت شب را ساکنان کره زمین در این دو موقع از سال تجربه می کنند.

وی افزود: بدین ترتیب به مرور از روز اول مهر از طول روز کاسته و به طول شب افزوده می شود تا درشب یلدا طولانی ترین شب سال را ساکنان نیمکره شمالی تجربه کنند.

در روز اول مهر، خورشید به طور مستقیم بر  خط استوا می تابد و طول شب و روز با هم برابر خواهد بود.

اعتدال از کلمه لاتین aequinoctium به معنی "شب برابر"می آید ، -  و همانگونه که اشاره شد، روز و شب در همه جای کره زمین یکسان شده و  هر کدام 12 ساعت بدرازا می انجامد در این زمان خورشید دقیقا از افق شرق بالا می آید و  در افق غرب دقیقا غروب خواهد کرد.

منبع :خبرگزاری مهر

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون