***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
اگرآسمان این شبها را دنبال کنید...

اگرآسمان این شبها را دنبال کنید...
شنبه 14 شهریور 1394 - 12:24 | شاخه : | گردآورنده : گروه آموزش | 7766 بازدید | 0 دیدگاه
اگرآسمان این شبها را دنبال کنید...
شنبه 14 شهریور

•" W " الگوی گسترده ای از صورت ذات الکرسی است که بصورت کج در شمال شرق آسمان، پس از تاریکی هوا دیده می شود.


یکشنبه، 15 شهریور
• صورت فلکی کمان(قوس) و کهکشان راه شیری در آسمان تابستان، بسیارغنی با اجرام  اعماق آسمان، در بالاترین نقطه  نصف النهار محلی در جنوب آسمان قرار گرفته و پس از تاریکی هوا قابل مشاهده است.

 

دوشنبه 16 شهریور

• هر چند هنوز پاییز فرا نرسیده است، اما شما می توانید در حال حاضر به ستاره قدر 1 فُم الحوت خوش آمد بگویید! و آن را در جنوب آسمان، حدود نیمه شب و یا 01:00 بامداد بصورت ستاره ای درخشان بیابید.

ماه، ناهید و بهرام را در سحرگاهان جستجو کنید...

سه شنبه 17 شهریور
• سه شنبه شب و در حقیقت در بامداد روز چهارشنبه 18 شهریور؛ هنگام در سپیده دم، سیارات ناهید وبهرام زیر هلال روزهای پایانی ماه قمری در افق شرق جا خوش کرده اند.
• یک پیش نمایش از زمستان! را در آسمان پرستاره این شب، بصورت پانوراما مشاهده خواهید کرد. صورت فلکی شکارچی(جبار) در جنوب آسمان ایستاده و ستاره تیشتر و یا همان شباهنگ(سیریوس) به همراه صورت فلکی سگ بزرگ  در حال درخشش است  و صورت فلکی دو پیکر(جوزا) نیز، شرق  آسمان را اشغال کرده است.

چهارشنبه 18 شهریور
• و به عبارت صحیح تر،یک ساعت قبل از طلوع خورشید در روز پنجشنبه 19 شهریور، به بخش پایین افق شرق نگاه کنید. هلال زیبای  ماه را  بین سیاره درخشان ناهید و سیاره کم سوی بهرام خواهید دید.

 

پنجشنبه 19 شهریور
•  اگر آلودگی نوری ندارید، صورت فلکی ماکیان(دجاجه) را در بالای سر خود بیابید.

 

جمعه 20 شهریور
• پس از غروب آفتاب، می توانید مثلث بزرگ تابستانی را شناسایی کنید؟ پس از غروب خورشید، مثلث تابستانی بالای سر شما است. نسر واقع(وگا)، درخشانترین ستاره آن، مستقیم و نزدیک به بالای سر (برای تماشا گر آسمان در عرض های میانی شمالی) است. دنب(دم ماکیان) اولین ستاره روشن در شمال شرق وگا است.  نسر طائر(Altair ) در جنوب شرق با درخشش کمتری می درخشد.
• ماه نازک: سپیده دم روز شنبه نیز شانس خود را امتحان کنید چرا که رکوردی برای رویت ماه کهنه(هلال منفی)  محسوب می شود. فقط بالاتر از پایین افق شرق در هنگام سپیده دم طلوع می کند.  دوربین دوچشمی یا تلسکوپ برای تشخیص هلال ماه،  به  شما کمک می کند. زمان ماه نو: 11:11 صبح روز یکشنبه 22 شهریور خواهد بود.

شنبه 21 شهریور
• مربع بزرگ اسب بزرگ بالا در شرق پس از تاریکی هوا دیده خواهد شد.
از گوشه سمت چپ مربع بزرگ، خط بزرگی را  ادامه داده وبعد از سه ستاره، که علامت سر، ستون فقرات و پا صورت فلکی آندرومدا است را ببینید و کهکشان مشهورM31 را اگر آسمان تاریکی در اختیار دارید با چشم غیر مسلح، جستجو کنید.

سمت چپ و بالای  این خط، شما شکل W ذات الکرسی را بصورت مورب( کج) پیدا کنید.

در روز یکشنبه 22 شهریور، خورشید گرفتگی جزیی (غیر قابل رویت در ایران) رخ خواهد داد. جنوب افریقا وماداگاسکار از جمله مناطقی است که این کسوف را مساهده می کنند. این بار هم افریقا شانس مشاهده کسوف را دارد. ________________________________________
خلاصه وضعیت سیارات در این هفته
سیاره تیر (قدر +0.1) در حال غرق شدن در غرب  آسمان، بسیار پایین بعد از غروب آفتاب. شما می توانید هنوز با دوربین دوچشمی یا تلسکوپ میدان گسترده برای مشاهده این سیاره تلاش کنید. دقت کنید تا آن را با ستاره سماک اعزل را که بالا و سمت چپ  آن است، اشتباه نگیرید.
سیاره ناهید (قدر 4.7-) برای مشاهده واضح تر در شرق هر روز صبح صعود  میکند. در تلسکوپ آن را بصورت هلالی زیبایی مشاهده خواهید کرد. هلال آن به مرور ضخیم تر می شود.
سیاره سرخ بهرام، بیش از 300 بار کم نورتر و روشنایی آن از قدر 1.8 است. با  سیاره ناهید در سپیده دم - سمت چپ آن- در اوایل هفته و سمت چپ و پایین تر از آن در ادامه هفته می بینید. ( یک مشت بسته در راستای چشم و در طول یک بازوی کشیده حدود 10 درجه است)
برجیس هنوز پنهان در اعماق طلوع آفتاب.
سیاره حلقه بر گردن کیوان(زحل)، تنها سیاره درخشان شبانگاه در جنوب غرب آسمان است. کیوان (قدر 0.5+، در برج میزان) می درخشد در جنوب غربی آسمان در هنگام غروب، به سمت راست صورت کژدم(عقرب) و قدری بالا نگاه کنید. ستاره قرمز و شاید نارنجی دل کژدم(Antares)، کمتر روشن، به سمت چپ زحل تمایل دارد. بین آنها خط عمودی متشکل از سه ستاره کم نور، سر عقرب را نشان میدهد. (درخشانترین آنها، ستاره  وسط یا همان دلتا کژدم است.)
اورانوس (قدر 5.7 در برج ماهی) و نپتون (قدر 7.8 در برج آبریز یا سطل آب) در شرق  تا جنوب شرقآسمان قرار دارند.

باز هم ماه، ناهید و بهرام را در سحرگاهان جستجو کنید...

. . . و در صبح روز شنبه 21 شهریور، شما می توانید ماه را بصورت تارمویی بسیارنازک در سپیده دم و با روشن شدن هوا، شناسایی کنید. دوربین دوچشمی که  دامنه گسترده ای در زمینه میدان دید دارد را به کمک بگیرید.

سیاره ناهید(زهره) که از آسمان شامگاهی رخت بربسته است، صبحگاهی شده و به مرور قبل از طلوع آفتاب قابل رصد خواهد بود و طی روزهای آینده آنرا در کنار هلال نازک ماه  مشاهده خواهید نمود.


آسمان زیباست! اینطور نیست؟


نکته: دوستانی که تا کنون بازدید کننده این مطلب بوده اند، در  صورتی که به یک خطای عمدی قبلی(البته هم اکنون اصلاح شده) در این مطلب اشاره نمایند(با قرار دادن کامنت در زیر همین مطلب)، به قید قرعه جایزه ای از انجمن نجوم آماتوری ایران دریافت خواهند کرد. گروه آموزش

 

 

منبع :خبرنامه ارسالي از ماهنامه Sky & Telescope



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون