شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
رد شایعه شق‌القمر ۵ شهریور»آسمان ۲ ماه ندارد

چهارشنبه 4 شهریور 1394 - 12:55 | شاخه : | منبع : خبرگزاری مهر | 14651 بازدید | 3 دیدگاه
رد شایعه شق‌القمر ۵ شهریور»آسمان ۲ ماه ندارد
مسعود عتیقی در خصوص شایعه مبنی بر مشاهده دوماه در آسمان و رخ دادن شق القمر در پنجم شهریورماه به خبرنگار مهر گفت: چند سالی است با نشر اخبار غیر علمی و اشتباهی تحت عنوان مشاهده دو ماه در آسمان در فضای مجازی، تلاش می شود تا موجبات انرژی جامعه در حوزه فعالیت های علمی فراهم و چه بسا اینگونه القا شود که جامعه علمی ایران فاقد توان کافی در حوزه نشر اخبار صحیح است.

وی افزود: در سال های اولیه که متن این خبر کذب به زبان انگلیسی منتشر می شد می توانست نشانگر آن باشد که افکاری در خارج از ایران درصدد خرافه گرایی و غیر علمی نشان دادن مردم دانش دوست ایرانی هستند.

مدیر انجمن نجوم آماتور ایران عنوان کرد: متاسفانه فرهنگ غلط کپی برداری که این روز ها در جامعه بسیار شایع شده است، بدون دریافت مشاوره یا سوال از مراکز علمی و فعال در این زمینه همچون انجمن نجوم اماتوری ایران و دیگر مراکز کشور؛ این خبر در فضای مجازی به زبان فارسی منتشر شده است.

وی ادامه داد: این اتفاق از زمانی شروع شد که مقابله مطلوب سیاره سرخ بهرام (مریخ) در ششم شهریور ۱۳۸۳ رخ داد که در آن شرایط سیاره سرخ بهرام کمترین فاصله را با زمین داشت و نسبت به گذشته بزرگتر و علایم سطحی آن در تلسکوپ ها بهتر قابل بررسی  و مشاهده بود.

عتیقی اظهار داشت: اما هرگز، هیچگونه جرم آسمانی شبانگاهی حتی از درون قوی ترین تلسکوپ ها نمی تواند به اندازه ماه مشاهده شود چه برسد به آنکه در یک شب دو کره ماه  را در آسمان ببینیم.

وی با بیان اینکه مشاهده دو ماه در آسمان کاملا غیر منطقی است، اظهار داشت: هدف از انتشار اخبار اینچنینی نشان دادن خرافه گرا بودن مسلمانانی است که سرلوحه دینشان علم و علم اندوزی است.

عتیقی افزود: شق القمر پدیده ای است که  ۱۴۰۰ سال قبل به فرموده خالق آسمان ها و زمین رخ داده است و با انتشار این خبر کذب اینگونه القا می شود که شق القمر برای انسان قابل مشاهده خواهد بود چراکه از این رویداد به عنوان شق القمر یاد شده است.

به گفته وی، افراد می توانند در چنین مواردی با مراکز علمی همچون انجمن نجوم اماتور ایران از صحت و سقم اینگونه اخبار منتشر شده در فضای مجازی آگاهی پیدا کنند و در صورت تایید خبر، اقدام به انتشار آن کنند.

به گزارش مهر، وبگاه انجمن نجوم آماتوری ایرانIAAS.IR  است و می توان با شماره تلفن ۶۶۹۲۲۶۲۷ نسبت به پرسش سئوالات این چنینی اقدام کرد.

همچنین می توانید این خبر را در:

جام جم آنلاین

باشگاه خبرنگاران جوان

دنبال کنید.

لازم به ذکر است که در روز پنج شنبه  پنجم شهریور ماه جاری، ساعت 7 بعد از ظهر، در برنامه ای با عنوان" مردم چی میگن" که شامل دل گویه های مردمی است، در شبکه سوم  سیما، ضمن بررسی این موضوع؛ درباره فرق میان واقعیات علمی و  شبهه علم  بحث گردید.

منبع :خبرگزاری مهر