***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
چهارشنبه 29 فروردین 1403 | 7 شوال 1445 | 17 آوریل 2024
»
»
»
شاید راز رنگارنگ بودن لکه سرخ بزرگ سیاره برجیس در آزمایشگاه فاش شود!

شاید راز رنگارنگ بودن لکه سرخ بزرگ سیاره برجیس در آزمایشگاه فاش شود!
سه شنبه 3 شهریور 1394 - 22:56 | شاخه : | مترجم : پدرام هدايتی | 14753 بازدید | 0 دیدگاه
شاید راز رنگارنگ بودن لکه سرخ بزرگ سیاره برجیس در آزمایشگاه فاش شود!
دانشمندان ناسا تلاش می کنند تا علت قرمز رنگ بودن لکه سرخ مشتری را  با شبیه سازی در محیط آزمایشگاه پیدا کنند.

با وجود بیش از ١٥٠ سال مطالعه، لکه سرخ رنگ بزرگ مشتری همچنان یک معما باقی مانده است. یک طوفان عظیم، دو برابر اندازه زمین و با سرعت بادهایی که به ٦٤٤ کیلومتر در ساعت می رسند، در سطح بزرگترین سیاره منظومه خورشیدی می چرخد. اما هنوز هم چیزی که باعث پیدایش این طوفان شده نامشخص است.

در تلاشی که برای یافتن راز این طوفان بزرگ انجام گرفته، مارک لوفلر و ریگی هودسون از مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در گرین بلت مریلند، برخی از  مواد و اجزای تشکیل دهنده جو مشتری را با اشعه تاباندند، با شبیه سازی اشعه های کیهانی، می توان مشخص کرد که آیا با دخالت اشعه در آنها، رنگ قرمز لکه مشتری پدیدار می شود؟.

مشاهده جو مشتری برای مشخص کردن منبع طوفان کار آسانی نیست. لایه های ابر سیاره، مشاهده لایه های زیرین ابری را مشکل می کند و باعث می شود که اطلاعات ما از لایه بالاتر فقط کمی بیشتر باشد. بر اساس مطالعات، پیش بینی می شود که لایه جو بالایی مشتری از ابرهایی از آمونیا، هیدروسولفاید آمونیوم و آب تشکیل شده، که دانشمندان حدس می زنند می تواند منبع تولید لکه سرخ رنگ باشند. اما دانشمندان نمی دانند، آیا این مواد شیمیایی، که فقط درصد کمی از جو را تشکیل داده اند، می توانند با هم ترکیب شوند تا طوفانی با این مشخصه به وجود آورند؟ اگر تمامی این اجزا با هم یکی شوند، احتمالا طوفان به مراتب کوچکتر خواهد بود.

امی سیمون کارشناس جو سیاره ای گودارد ناسا در اظهار نظری گفت:" ما در مورد چیزی که  تنها درصد بسیار کمی از جو سیاره را تشکیل می دهد سخن می گوییم. به همین علت است که پیدا کردن علت سرخ رنگی آن بسیار سخت است."

سیمون میگوید: " مشکل این است، آیا قرمز رنگ صحیح بازخورد است؟"

در حالی که سولفید آلومینیم میتواند یکی از دلایل باشد، ممکن است رنگها از عوامل بسیار زیاد دیگری که در جو مشتری درگیر هستند ناشی شده باشند.

سیمون می گوید:"در بهترین شرایط، چیزی که شما (برای شبیه سازی) خواهید خواست، ترکیبی مناسب از تمام اجزای تشکیل دهنده جو مشتری در دمای مناسب و تاباندن آنها در سطح مناسب است." جایگذاری کردن محیط و عناصر جوی مشتری بسیار مهم و کلیدی است. سیمون ادامه می دهد:" کاری که ماسعی می کنیم انجام دهیم این است که آزمایشمان را هر چه بیشتر شبیه جو مشتری انجام دهیم."

می دانیم طوفان بزرگ مشتری برای بیش از ۱۵۰ سال است که در حال مطالعه است. اما ممکن است این زمان بیشتر از این نیز باشد چون ستاره شناسانی در حدود سالهای ۱۶۰۰ میلادی پدیده مشابهی را روی سطح مشتری مشاهده کرده بودند. البته هنوز معلوم نیست آن لکه، لکه بزرگ مشتری بوده باشد. به هر روی، این لکه عظیم، بیشتر از هر طوفان دیگری در مقایسه با سطح زمین طول کشیده است.

بدون شباهت با زمین، مشتری یک سیاره گازی بزرگ است، با اقیانوسی از هیدروژن در اطراف هسته آن و جوی از هیدروژن و هلیم ساخته شده است. زمین سختی در سطح مشتری برای طوفان وجود ندارد تا سرعت آن را کمتر کند بنابراین لکه سرخ  می تواند برای بیشتر از یک قرن ادامه یابد.

سیمون اظهار داشت، مطالعه طوفان های طولانی مدت می تواند به دانشمندان برای بهتر شناختن سیستم جوی زمین کمک کند. با وجود تمام تفاوتها، سیستم جوی در هر دو سیاره تحت قوانین فیزیکی مشترکی عمل می کند. او همچنین خاطر نشان می کند مطالعه مشتری می تواند فهم ما را از دیگر سیارات خارج از منظومه خورشیدی نیز بیشتر کند.

سیمون می گوید:" اگر شما فقط به نور بازتابیده شده یک سیاره که خارج از منظومه خورشیدی است نگاه کنید، قادر نخواهید بود تا بگویید که آن سیاره از چه تشکیل شده است. مطالعه هر چه بیشتر نمونه های متفاوت در منظومه خورشیدی خودمان،  می تواند به ما اجازه نتیجه گیریهای علمی مشابه در مورد سا یر سیارات که خارج از منظومه خورشیدی هستند را بدهد."

منبع :Space.com



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون