***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
گذر ماه از جلو کره‌ی زمین!

گذر ماه از جلو کره‌ی زمین!
پنجشنبه 15 امرداد 1394 - 22:19 | شاخه : | مترجم : حسین خلیلی صفا | 16730 بازدید | 1 دیدگاه
گذر ماه از جلو کره‌ی زمین!
تصاویر ثبت شده توسط ماهواره‌ی DSCOVR که در فاصله‌ی ۱.۶ میلیون کیلومتری زمین قرار دارد، نمایی زیبا و جالب را از گذر ماه از پشت کره‌ی زمین نشان می‌دهد.

آدام سابو، یکی از دانشمندانی که در پروژه‌ی DSCOVR مشغول به فعالیت است در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

اندازه‌ی کره‌ی زمین در برابر ماه و بزرگی آن بسیار جالب توجه به نظر می‌رسد. کره‌ی زمین در مقایسه با قمرش در فضای بیکران یک سیاره‌ی بسیار زیبا و متفاوت است.

تصاویر جدید منتشر شده از DSCOVR نشان دهنده‌ی گذر ماه روی کره‌‌ی زمین زمانی است که این قمر بر فراز بخش‌هایی از آمریکای شمالی و اقیانوس آرام را قرار گرفته است. این تصاویر در ساعت ۲۰ دقیقه بامداد ۱۶ جولای به وقت کشورمان به ثبت رسیده است.

ماهواره‌ی DSCOVR قادر است هر سال دوبار چنین تصاویری را به ثبت برساند. پیش از این نیز تصاویری توسط این ماهواره به ثبت رسیده که کرانه‌ی آبی و زیبای کره‌ی زمین را در پس زمینه‌ی تاریک و سیاه فضا به زیبایی نشان می دهد.

در تصاویر گذر ماه از روی کره‌ی زمین در واقع ما نمایی از نیمه‌ی تاریک ماه را مشاهده می‌کنیم که پشت به زمین قرار دارد.

این تصاویر با استفاده از دوربین EPIC متعلق به ناسا روی ماهواره‌ی DSCOVR به ثبت رسیده است. پروژه‌ی DSCOVR در واقع برنامه‌ای مشترک است که توسط آژانس فضایی آمریکا و سازمان ملی حفاظت از اقیانوس‌ها و اتمسفر با همراهی نیروی هوایی ارتش آمریکا انجام می‌شود.

تصویر عبور ماه از جلو زمین

پس از آنکه ماموریت این ماهواره از ماه آینده ی میلادی آغاز شد، دوربین EPIC تصاویری رنگی را از نیم کره‌‌ی زمین که رو به آفتاب است، ثبت خواهد کرد. این تصاویر ۱۲ تا ۳۶ ساعت پس از ثبت شدن از طریق وب‌سایت پروژه در اختیار علاقمندان قرار خواهند گرفت. این تصاویر آنگونه که تصور می‌شود زیبا نبوده و هدف از آن‌ها انتقال اطلاعاتی در مورد لایه‌ی ازون، میزان پوشش گیاهی، ارتفاع ابرها و سایر داده‌ها به دانشمندان است.پروژه‌ی DSCOVR با هدف نظارت بر کره‌ی زمین و اخطار به دانشمندان در زمان وقوع طوفان‌های خورشیدی یا تغییر ذرات ساطع شده از سوی خورشید که می‌تواند برای زمینی‌ها مضر باشد، راهی فضا شده است.

طوفان‌های خورشیدی چنان قدرتی دارند که می‌توانند ماهواره‌های در حال گردش به دور مدار زمین یا تجهیزات الکترونیکی مستقر روی کره‌ی خاکی را با مشکلاتی روبرو کنند، از این‌رو آگاهی از احتمال وقوع چنین مواردی می‌تواند در کاهش آثار مخرب بسیار یاری دهنده باشد.

Zoomit

 



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

مهدی
(مهمان)
چهارشنبه 21 امرداد 1394 - 00:08

خیلی تابلو فتوشاپه این تصویر

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون