***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
شهاب‌سنگی در ایران سقوط نکرده است!

شهاب‌سنگی در ایران سقوط نکرده است!
شنبه 10 امرداد 1394 - 11:49 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 7523 بازدید | 2 دیدگاه
شهاب‌سنگی در ایران سقوط نکرده است!

هیچ شهاب سنگی به زمین برخورد نکرده است واتفاق شامگاه پنجشنبه هشتم امرداد یک پدیده جذاب نجومی است که تحت عنوان بارش شهابی "پرساووشی" پنجشنبه شب ۲۲ امردادماه به اوج خود می‌رسد.

در شرایطی که گاها از کنار اخبار مهم علمی از جمله در حوزه دانش آسمانی ستاره شناسی، رسانه های کشور به سادگی عبور می کنند! گاهی اوقات اخباری در سطح جامعه شایع می‌شود که متاسفانه به دلیل عدم روی آوری به کارشناسان صاحبنظر، موضوع با دیدگاه غیرتخصصی و علمی توسط مردم پررنگ می‌شود؛ به نحوی که بخش‌های زیادی از حوادث اجتماعی را بی‌جهت به خود مشغول می‌کند.

در اتفاقی که در شبانگاه پنجشنبه (هشتم امرداد ماه) افتاد، مردم مناطقی از استان‌های البرز، قزوین، همدان و زنجان که همجوار هم هستند، گزارشی را بر اساس رویت شیء نورانی و سقوط آن بر زمین دادند و بدون آنکه مسئولان محلی و امدادی با کارشناسان علمی کشور مشورتی کنند، در رسانه ها به آن دامن زدند ، از جمله اینکه بدون آنکه بررسی‌های لازم را انجام دهند، به جستجوهای غیر لازم در منطقه پرداختند که از دیدگاه‌های غیرکارشناسانه و غیرعلمی عوام مردم ناشی می شد و چه خوب است مسئولان محترم با اطلاع رسانی و اقدام به موقع، مواجهه مناسبی با حوادث در کشور داشته باشند.

بنابراین باتوجه به اینکه در بازه زمانی رخ دادن بارش شهابی پرساووشی که از خصیصه‌های آن پدیدار شدن «آذرگوی یا آتش‌گوی‌های درخشان» است، هستیم، به احتمال قریب به یقین شی دیده شده توسط مردم آن منطقه همان بارش شهابی مذکور است.

ذرات بسیار ریز میلی متری و میکرو متری در فاصله ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتری سطح زمین به دنبال برخورد اتم‌های جو و برانگیخته شدن آنها، نور فلورسان با درخشش بسیاری ایجاد کرده که به آنها شهاب گفته می‌شود. از نظر ماهیت، شهاب‌ها دارای وزن و جرم قابل توجهی نیستند، شهاب‌ سنگ‌ها دارای جرم و حجم به نسبت قابل توجهی بوده و  می‌توانند به زمین برخورد کنند، از این رو شهاب با شهاب سنگ متفاوت است. شهاب‌ها برای انسان و زمین هیچ‌گونه تهدیدی محسوب نمی‌شود، ارتفاع پایین درخشش نور شهاب‌ها باعث می‌شود که در دیگر نقاط کشور این نور مشاهده نشود.

به دلیل کروی بودن زمین و جو اطراف آن، حرکت هر جرم در آسمان و افق دوردست اینگونه به نظر می رسد که اجرام نورانی به سمت زمین در حرکتند. در مورد اخیر هم به همین دلیل در اکثر گزارش‌های مردمی برخورد جرم آسمانی به زمین ادعا شد.

مورد مثال اینکه، زمانی که هواپیما در فصول سرد در آسمان حرکت می‌کند، این‌گونه مشاهده می‌شود که بخارهایی در ادامه حرکت هواپیما بر جای باقی می‌ماند و گویی این بخار در نقطه‌ای به زمین برخورد می‌کند. این برداشت مردم از بخار هواپیماست.

متاسفانه امروزه آلودگی شهرهای بزرگ و آلودگی‌های نوری ناشی از نورپردازی ناصحیح در معابر و پارک‌ها باعث شده که مردم با بسیاری از پدیده آسمانی ناآشنا باشند، به طوری که عوام مردم برخورد آذرگوی با درخشش بالا به جو  زمین را شهاب‌سنگ فرض کرده و مدعی برخورد آن با زمین می‌شوند!

از سوی دیگر در برخی از گزارش‌ها، طول این جرم یا نور آسمانی ۲۰۰ متر و  حتی بالاتر! ادعا شده است که می‌تواند هواپیما یا شیء پرنده باشد، این در حالی است که صدای برخورد و انفجار هر شیء پروازی به ویژه در شب تا کیلومترها به گوش می‌رسد و آنچه که شاهدان از شنیدن صدای ناشی از شیء نورانی در آسمان ادعا کرده اند  پدیده‌ای است که ناشی از شکافته شدن جو  زمین  توسط این ذرات بی مقدار  می تواند باشد.

همچنین برخورد یک جرم آسمانی ۲۰۰ متری با زمین می‌تواند حادثه غیرقابل تصوری در منطقه‌ای به وسعت صدها کیلومتر و یا بیشتر ایجاد کند که از جمله به لرزش زمین، تخریب سطح زمین با ایجاد گودال بزرگ،  تخریب بنا و درختان و یا حتی صدمه افراد در محل وقوع حادثه  منتهی می شود. و حادثه برخورد شهاب سنگ حتی در بایابان، نمی تواند بدون ایجاد آثار حداقلی بر روی زمین(ایجاد گودال و...) به وقوع بپیوندد.

آنچه که می‌توان بر اساس اطلاعات علمی موجود نتیجه گرفت، این است که در منطقه مورد گزارش، سقوط هیچ شهاب‌سنگی با زمین صورت نگرفته و این اتفاق صرفا یک پدیده جذاب نجومی است که در پنجشنبه شب ۲۲ امرداد ۹۴ به اوج خود می‌رسد.

انجمن نجوم آماتور ایران جهت آموزش علاقه‌مندان برای استفاده از این پدیده جذاب خلقت، برنامه ویژه علمی رصدی را در تاریخ ۲۲ امرداد در منطقه تاریخی الموت قزوین به اجرا در خواهد آورد.


همچنین می توانید  این خبر را در:

خبرگزاری ایرنا

دنبال نمایید.

منبع :خبرگزاری مهر

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

جواد
(مهمان)
شنبه 10 امرداد 1394 - 13:20

سلام و خسته نباشید خدمت شما دوستان عزیز
این پدیده زیبا داخل شهرستان تکاب ، در استان اذربایجان غربی هم دیده شد
ولی همونطور که شما گفتید شهاب سنگ نبوده و به زمین برخورد نکرد !
این پدیده زیبا دارای رنگ های ابی و سبز و صورتی بود که هنگام ورود به آسمان صدایی از خود بوجود اورد .
+ گفته های شما کاملا صحت داشت ، ولی متاسفانه به دلیل اطلاعات کم مردم شایعه برخورد شهاب سنگ رو به جود آوردن .
++ با تشکر از سایت خوب و مطالب مفیدتون
علیرضا خردمند
(مهمان)
پنجشنبه 5 شهریور 1394 - 21:53

من خودم دیدم من فکر کردم اول موشک بالستیک از خارج جو داره وارد میشه دیگه فرق اینکه کروی بودن زمین حرکت شهاب ها را به سمت پایین نشان میدهد می‌فهمیم یک این شی نورانی از جو عبور کرده بود زیرا رنگ ابی آسمان بخوبی مشخص بود دوم هوا روشن بود و ابی آسمان در تاریکی شب مهو نشده، بود و اگر منظور از شهاب سنگ های بزرگ و سیاه فیلم ارماگدون است نه نبود اما اگر یک قلوه سنگ اندازه یک اجر است چرا خلاصه اینکه دقیق بگویید در حدود 99/9 درصد همین سنگ کوچیک ها میاد سنگ بزرگ حفره انفجار ما ندیده‌ایم

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون