***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
ماه آبی تابستان 94 !

ماه آبی تابستان 94 !
پنجشنبه 8 امرداد 1394 - 16:58 | شاخه : | مترجم : ثمینه معین‌زاد | 12725 بازدید | 2 دیدگاه
ماه آبی تابستان 94 !
وقتی کسی در زبان انگلیسی به شما بگوید: "روزی روزگاری وقتی که ماه آبی بود.." به معنای اتفاقی نادر، مضحک است.

ولی امسال به معنی "پایان یافتن ماه جولای" است.

برای دومین بار در طول ماه جاری میلادی قرار است تا ماه کامل باشد. ماه بدر یک بار در 2 ژوئیه (11 تیر) و بار دیگر در تاریخ 31 ام ژوئیه (9  امرداد) رؤیت می شود. طبق صحبت های محلی و عامه، وقتی در طول یک ماه میلادی دوبار ماه بدر مشاهده شود، ماه دوم با نام " ماه آبی" خواهد بود.

. ماه بدر دوم همین روزها در آستانه پدیدار شدن است و در گفتار عامه، نام آن
. ماه بدر دوم همین روزها در آستانه پدیدار شدن است و در گفتار عامه، نام آن

این تعریف اصطلاحی جدید محسوب می شود و در حوالی سالهای دهه 40 میلادی شکل گرفت. در آن روزها سالنامه هواشناسی کشاورزی تعریفی چنان پیچیده برای ماه آبی پیشنهاد داد که درک آن برای اهل نجوم در آن زمان مشکل بود.    این تعریف شامل فاکتورهایی مثل تاریخ عید پاک و ایام روزه تعیین شده توسط کلیسا، سالهای استوایی و زمان بندی فصل ها بر اساس میانگین دینامیکی خورشید می شد. در راستای توضیح دادن این تعریف به افراد غیر مذهبی، مجله "Sky & Telescope" در سال 1946 مقاله ای تحت عنوان "یک بار زمان ماه آبی" را به چاپ رسانید. نویسنده آن James Hugh Pruett (1886-1955) به سالنامه کشاورزی سال 1937 استناد کرده و و اظهار کرد که "ماه بدر دوم در یک ماه، با برداشت من، ماه آبی خوانده می شود."

این تعبیر درست نبود، ولی حداقل توسط مردم فهمیده می شد. و به این ترتیب اصطلاح ماه آبی به وجود آمد.

اکثر ماه های آبی خاکستری کمرنگ یا سفید هستند. درست مثل بقیه ماه هایی که در هر شب دیگری در آسمان می بینید. فشردن یک ماه کامل دیگر درون یک ماه میلادی، رنگ آن را تغییر نمی دهد.

ولی با این حال، ماه در مواقع خاصی می تواند به رنگ آبی تغییر رنگ دهد.  ماه آبی رنگ واقعی برای به وجود آمدن به فعالیت آتشفشانی نیاز دارد. آن زمان در سال 1883 (1212 ه.ش.) ،به طور مثال، هر شب بعد ازانفجار آتشفشان کراکاتوآ اندونزی با قدرت انفجار 100 مگاتن بمب اتمی، مردم ماه را آبی رنگ مشاهده می کردند. ابر خاکستر ناشی از آتشفشان تا بالاترین لایه های جو زمین بالا رفت و ماه،.. به رنگ آبی درآمد!

خاکستر های کراکاتوآ دلیل این پدیده بود. بعضی از دود ها حاوی ذراتی به پهنای 1 میکرون بودند، یعنی برابر با طول موج نور قرمز. ذراتی با این اندازه خاص نور قرمز را با شدت زیادی پراکنده می کنند، در حالی که به رنگ آبی اجازه عبور می دهند. ابرهای کراکاتوآ همانند یک فیلتر آبی عمل می کردند.

مردم هم چنان ماه های آبی رنگ را در سالهای 1983 بعد از فوران آتشفشان El Chichon مکزیک هم مشاهده کردند. و هم چنین گزارش هایی از مشاهده ماه های آبی ایجاد شده توسط کوه St. Helens  در 1980 و کوه Pinatubo در 1991 وجود دارد.

آتش سوزی های جنگلی نیز می توانند چنین اثری داشته باشند. مثال معروفی از این مورد، آتش بزرگ Muskeg در سپتامبر 1953 در آلبرتا کانادا بود. ابر های دود با ابعاد میکرونی که حاوی قطرات روغن بودند خورشید را به رنگ بنفش کمرنگ و ماه را آبی رنگ کردند. در این زمان از سال، آتش سوزی های سریع معمولا دود هایی با ذرات میکرونی تولید می کنند- ذراتی دقیقا با ابعادی که ماه را واقعا به رنگ آبی در بیاورند.

از طرفی دیگر، ممکن است که ماه به رنگ قرمز نیز در بیاید. معمولا، وقتی ماه در نزدیکی های افق قرار دارد، به همان علتی که غروب خورشید قرمز رنگ است، به رنگ قرمز در می آید. اتمسفر زمین سرشار از ذرات معلقی به مراتب کوچک تر از ذراتی که توسط آتشفشان ها تولید می شوند می باشد. این ذرات موجود در هوا نور آبی را پراکنده کرده و نور قرمز را کاملا از خود عبور می دهند.

به همین دلیل، ماه های آبی-قرمز معمول تر از ماه های کاملا آبی هستند.

به نظرتان خنده دار می آید؟ شاید بله.  در هر صورت هنگام غروب آفتاب 31 ژوئیه ( نهم امرداد94) از خانه بیرون آمده و به سمت شرق نگاه کنید. آنگاه با چشمان خودتان ماه بدر نمایان در آسمان را مشاهده کنید و از مشاهده آن لذت ببرید.

مترجم : ثمینه معین‌زاد
دانشجوی کارشناسی مهندسی برق در دانشگاه خواجه نصیر و عضو انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

آزیتا
(مهمان)
يكشنبه 11 امرداد 1394 - 13:51

چطور میشه در یک ماه میلادی، ماه دوباره کامل بشه مگه در هر ماه فقط یکبار کامل نیست؟
محسن شبانی
(دیدگاه‌ها: 68)
يكشنبه 11 امرداد 1394 - 16:11

ماه در یک ماه قمری فقط یکبار آن هم در روز چهاردهم کامل می‌شود.
تقویم میلادی همانند تقویم هجری شمسی مبنای خورشیدی دارد و ماه‌های آن ثابت است.
ممکن است روز اول یک ماه شمسی یا میلادی با روز چهاردهم ماه قمری مصادف باشد و بنابراین 29 روز بعد که روز آخر ماه شمسی یا میلادی است مصادف می‌شود با چهاردهمین روز ماه بعدی قمری.
اینگونه ممکن است که در یک ماه شمسی یا میلادی دو ماه کامل دیده می‌شود.

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون