سالروز رحلت پيام آور اخلاق و مهربانی حضرت محمد(ص)؛ شهادت سمبل بخشندگي و گذشت امام حسن مجتبي(ع) و شهادت امام رضا(ع) بر دوستداران و رهروان واقعي اين بزرگواران تسليت باد. روابط عمومي
 دوشنبه 29 آبان 1396 | 1 ربيع الاول 1439 | 20 نوامبر 2017
كشف آب در ماه

جمعه 10 مهر 1388 - 01:30 | شاخه : | 2144 بازدید | 0 دیدگاه

منبع: پايگاه اينترنتي سازمان فضايي ناسا

دانشمندان ناسا مولکول های آب را در مناطق قطبی ماه کشف نمودند. مدارك روی سه فضاپیمای مجزا، مولکول های آب را در مقداري بیشتر از اندازه پیش بینی شده نشان داد، اما هنوز هم اين مقدار نسبتاً کوچک است. همچنین هیدروکسیل، یک مولکول متشکل از یک اتم اکسیژن و یک اتم هیدروژن، در خاک کره ماه پیدا شد. یافته های در چاپ مجله ساينس منتشر شد.

مشاهدات توسط کانی شناس ماه سازمان ناسا، یا M3 ("M-cubed")، كه بر روي فضا پيماي چاندرايان 1 سازمان تحقيقات فضایی هند قرار دارد، انجام شده است. فضاپیماهای کاسینی ناسا و فضاپیمای Epoxi ناسا نيز اين موارد را تایید کرده اند.

بالا : يكي از دهانه هاي بسیار جوان از دید کانی شناسی ماه ناسا. در سمت راست ، توزیع آب غنی از مواد معدنی با رنگ کاذب آبی نشان داده شده است.

جیم گرین گفت : "یخ آب در ماه مدت بسیار طولانی است كه به چیزی همچون شراب مقدس براي دانشمندان ماه شناس تبديل شده است" گرين مدیر بخش علوم سیاره ای در مقر ناسا در واشنگتن مي باشد. "این یافته اعجاب انگيز از طریق قوه ابتکار، پشتكار و همکاری بین المللی میان ناساو سازمان تحقیقات فضایی هند بدست آمده است."

از زمان قرار گرفتن M3 در مدار کره ماه، طیف سنج هنرمند آن نور منعکس کردن سطح ماه را در طول موج مادون قرمز اندازه گیری كرد، تفکیک رنگ طیفی از سطح کره ماه به بیت هايي به اندازه کافی کوچک براي فاش کردن سطح جدیدی از جزئیات در ترکیب سطح كمك نمود. وقتی که تیم علمی تجزیه و تحلیل داده های M3 به تحليل داده ها پرداختند، آنها دريافتند كه طول موج نور جذب شده متناسب با الگوهايي برای جذب مولکول های آب و هیدروکسیل است.

چالرز پيترز مي گويد:"هنگامی که ما در ماه از آب ياد مي كنيم منظورمان دریاچه ها، اقیانوس ها و یا حتی گودال آب نيست" او محقق اصلی M3 از دانشگاه براونمي باشد. او ادامه مي دهد "آب در ماه به معنی مولکول های آب و هیدروکسیل است که با ارتباط برقرار کردن با سنگ و گرد و غبار در اندازه میلی متر بالای سطح ماه قرار گرفته است.

تیم M3 هیدروکسیل و مولکول های آب را در مناطق مختلف روشن(رو به خورشيد) سطح ماه پيدا كردند. اما آب در عرضهاي جغرافيايي بالاتر ماه قدرتمند تر ظاهر شد.  در پرواز با ارتفاع كم فضاپيماي کاسینی در سال 1999 ميلادي از سطح ماه مولکولهای آب و هیدروکسیل در داده هاي  قبلي مورد ظن وگمان بود، اما تا کنون یافته نشده بودند.

بالا : اطلاعات از کانی شناسی ماه ناسا. تصویر یاب در سمت چپ بازتاب و یا نور خورشید منعکس شده از سطح ماه را نشان می دهد. تصویر در سمت راست نشان می دهد که در آن نور مادون قرمز توسط مولکول های آب و هیدروکسیل جذب می شود. در عرضهاي بالا و نزدیک به قطب وجودآب قویتر مي نمايد. فلش آبی دهانه گلد اشميت، منطقه بزرگ غنی از فلدسپات با احتمال وجود آب و هیدروکسیل بالاتر رات نشان می دهد.

راجر کلارک مي گويد: "داده های حاصل از ابزار کاسینی( VIMS ) و M3 موافق با اين موضوع هستند" كلارك دانشمند سازمان زمین شناسی ایالات متحده در دنور و عضو تيم هر دو ابزار يعني VIMS و M3 است. كلارك در ادامه گفت: "ما آب و هیدروکسیل را در حالی که غنی شده نیستند دقیقا شناسايي كرديم ، تا آنجا که 1،00در هر میلیون قطعه از مولکول آب می تواند در خاک کره ماه باشد. اگر برداشت شما یک تن از لایه بالا سطح کره ماه است ، شما می توانید 32 اونس آب رادریافت كنيد. "

برای تایید بيشتر، دانشمندان ايستگاه Epoxi را بدين منظور زير نظر گرفتند. فضاپیما نه تنها یافته های VIMS و M3 را تأیید كرد، بلکه اين اطلاعات راگسترش نيز داد.

جسيكا سانشاين از دانشگاه مریلند مي گويد: "محدوده طیفی گسترده و دیدگاه بالاي قطب شمال ماه، ما را قادر به کشف توزیع آب و هیدروکسیل به عنوان یک تابع از دما ، عرض ، ترکیب ، و زمان در شبانه روز كرد". سانشاين همچنين معاون و محقق اصلی تیم M3 می باشد. او ادامه مي دهد: "تجزیه و تحلیل ما صراحتاً تایید حضور این مولکولها بر روی سطح ماه را نشان می دهد واينکه در سطح داخلي حداقل در برخی از بخشهاي روز ماه، هیدراته مي باشد."

کشف مولکول هیدروکسیل و آب، سؤالات تازه اي در مورد منشاء "آب ماه" و تاثیر آن بر کانی شناسی ماه مطرح مي كند. پاسخ به این سوالات مي تواند مورد مطالعه برای سالهاي پيش رو باشد.

سرويس علمي انجمن