***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
چگونه به مرزهای منظومه‌ی شمسی رسیدیم؟!

چگونه به مرزهای منظومه‌ی شمسی رسیدیم؟!
يكشنبه 28 تیر 1394 - 10:44 | شاخه : | مترجم : وحید خامسی | 18260 بازدید | 0 دیدگاه
چگونه به مرزهای منظومه‌ی شمسی رسیدیم؟!

فضاپیمای (New Horizons) یا افق‌های نو اکنون به فاصله‌ی ۱۲٫۵۰۰ کیلومتری سطح پلوتو رسیده است تا با کیفیت‌ترین تصاویر در طول عمر انسان را از این بیگانه‌ی دور دست ارسال کند. ماموریت ۷۲۳ میلیون دلاری افق‌های نو در ژانویه‌ی سال ۲۰۰۶ برای جمع آوری اطلاعات از آخرین سیاره‌ی منظومه‌ی شمسی شروع شد. این فضاپیما با استفاده از هفت ابزار مختلف و طی عملیاتی کاملاً پیش‌بینی شده اطلاعاتی را از میلیاردها کیلومتر فاصله به زمین ارسال می‌کند.

فریم اول تصویر بالا مربوط به زمان کشف این سیاره است و سپس تصاویر به دست آمده از تلسکوپ فضایی هابل در دهه‌ی نود و تصاویر به دست آمده از فضاپیمای افق‌های نو در سال ۲۰۱۵ را مشاهده می‌کنید.
فریم اول تصویر بالا مربوط به زمان کشف این سیاره است و سپس تصاویر به دست آمده از تلسکوپ فضایی هابل در دهه‌ی نود و تصاویر به دست آمده از فضاپیمای افق‌های نو در سال ۲۰۱۵ را مشاهده می‌کنید.


*کشف پلوتو

در دهه‌های آغازین قرن بیستم مشاهده‌ی ناهماهنگی‌هایی در مدار نپتون باعث شد بسیاری از ستاره شناسان تصور کنند که سیاره‌ی نهمی هم ممکن است در لایه‌ی خارجی منظومه‌ی وجود داشته باشد. در حالی که خود نپتون نیز از طریق ناهماهنگی‌هایی که در مدار اورانوس به وجود می‌آورد کشف شده بود.

ستاره شناس جوان Clyde W. Tombaugh این سیاره را با تغییر مکانی که پس از یک هفته در تصاویر به دست آورده بود، کشف کرد. Venetia Burney یازده ساله پس از شنیدن این کشف پیشنهاد کرد که نام پلوتو بر روی این سیاره گذاشته شود، در اساطیر رمی خدای دنیاهای زیرین پلوتو نامیده می‌شود.

پلوتو و بزرگترین ماه این سیاره شارون سیستم دوقلویی را تشکیل داده و در مرکز ثقلی در یک هشتم فاصله‌ی آن‌ها از یکدیگر به دور هم می‌چرخند، این پدیده به علت وزن هشت برابری پلوتو نسبت به شارون رخ داده است.


*رنگ پلوتو

برای اولین بار رنگ سطح پلوتو از تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی هابل مشخص می‌شود. این بیشترین چیزی است که از این فاصله توانسته‌ایم از سطح پلوتو مشاهده کنیم.


*چهار منطقه در منظومه‌ی شمسی

ستاره شناسان چهار منطقه را برای منظومه‌ی شمسی در نظر می‌گیرند. منطقه‌ی درونی منظومه‌ی شمسی که شامل سیارات تیر، ناهید، زمین و مریخ است و منظومه‌ی شمسی بیرونی که شامل مشتری، زحل، اورانوس و نپتون می‌شود؛ اما پلوتو همراه کمربند کوییپر در منطقه‌ی سوم یا منطقه‌ی فرانپتونی قرار گرفته است. این جهان یخ زده به حدی دور افتاده است که برای رسیدن امواج رادیویی که با سرعت نور حرکت می‌کنند به زمین بیشتر از چهار ساعت و بیست دقیقه زمان لازم است.

و پس از منطقه‌ی سوم، ابرهای دورافتاده در چهارمین ناحیه‌ی منظومه‌ی شمسی قرار گرفته‌اند. این منطقه‌ی دست‌نیافتنی تا یک سال نوری از خورشید فاصله دارد.


*ناسا و فضاپیمای افق‌های نو

افق‌های نو اولین فضاپیمایی است که از کنار پلوتو می‌گذرد. در ابتدا تصور میشد که پلوتو سیاره‌ای در اندازه‌ی زمین باشد اما بعدها مشخص شد که این دنیای یخی فقط دو سوم ماه زمین قطر دارد. افق‌های نو در پلوتو متوقف نخواهد شد و به سمت لایه‌ی خارجی منظومه‌ی شمسی یا کمربند کوییپر حرکت خواهد کرد، جایی که گمان می‌رود جسمی ناشناخته به نام PT1 (نقطه‌ی احتمالی یک) وجود داشته باشد. افق‌های نو در ژانویه‌ی سال ۲۰۱۹ به این هدف خواهد رسید.

این فضاپیما از هفت قسمت مجزا تشکیل شده است، سه دوربین، دو دستگاه پلاسما، یک سنسور غبار و یک دریافت و ارسال کننده‌ی امواج رادیویی، هرکدام از این قسمت‌ها بین دو تا ده وات انرژی مصرف می‌کنند، چیزی کمتر از یک لامپ کوچک.

  • PEPSSI: طیف سنج ذرات باردار پلوتو ترکیب و چگالی یون‌های خارج شده از جو پلوتو را بررسی می‌کند.
  • REX: آزمایش‌های علمی رادیویی از آنتن حساس رادیویی به عنوان تشعشع سنج غیر فعال برای مشخص کردن ترکیبات و دمای اتمسفر پلوتو استفاده می‌کند.
  • RTG: ژنراتور حرارتی رادیوایزوتوپ.
  • SWAP: بادهای خورشید در اطراف پلوتو میزان فرار این پدیده را از جو پلوتو تعیین می‌کند.
  • Alice: به وسیله‌ی طیف سنجی امواج مادون بنفش جو پلوتو را بررسی می‌کند.

    • Ralph: دوربین نور مرئی و مادون قرمز افق‌های نو است.
    • LORRI: تصویر ساز برد دور، دوربین تلسکوپی است که تصاویر با وضوح بالا و اطلاعات مکانی را به دست می‌آورد.
    • VENITIA: سنسور سنجش غباری است که به دست دانشجویان ساخته شده است. این سنسور میزان غبار فضایی را در جریان ماموریت افق‌های نو محاسبه می‌کند.

    حدود یک چهارم از افراد درگیر در پروژه‌ی افق‌های نو در قسمت‌های مختلف را زنان تشکیل می‌دهند.


    *هدف افق‌های نو

    در سال ۲۰۰۶ و پس از پرتاب، این اولین تصویری است که دوربین شناسایی دوربرد LORRI افق‌های نو از هدف خود به زمین میفرستد. از اینجا سفری ۴.۷ میلیارد کیلومتری شروع می‌شود که تا به امروز بیشتر از ۹ سال طول کشیده است.


    *منبع انرژی

    سیستمی در اندازه‌ی یک پیانوی کوچک وظیفه‌ی تأمین انرژی افق‌های نو را بر عهده دارد، این فضاپیما به وسیله‌ی ژنراتور حرارتی رادیوایزوتوپ (RTG) تغذیه می‌شود. باتری اتمی ۲۰۰ وات با استفاده از انرژی حرارتی که از تجزیه‌ی یازده کیلوگرم پلوتویم حاصل می‌شود نیروی مورد نیاز افق‌های نو را تأمین می‌کند. شبیه این تکنولوژی سال‌ها قبل در فضاپیمای ویجر و ماموریت‌های سفر به ماه آپولو نیز استفاده شده بود. در تصویر سمت راست ایزوتوپ پلوتونیم ۲۳۸ را مشاهده می‌کنید که بر اثر تجزیه‌ی اتمی گداخته شده است.


    *ماه‌های پلوتو

    تنها دو سال از کشف تمام ماه‌های پلوتو می‌گذرد ، در ۲ ژوئیه ۲۰۱۳ اتحادیه‌ی بین‌المللی نجوم به طور رسمی وجود دو قمر Kerberos و Styxld برای پلوتو را تأیید کرد.


    *افق‌هایی نو در دانش انسان

    تصاویر گرفته شده به وسیله‌ی (Long Range Reconnaissance mager - LORRI) با استفاده از روشی به نامDeconvolution تیزتر می‌شود تا جزئیات این تصاویر با کیفیت بهتری مشخص شود. گاهی این کار می‌تواند جزئیات نادرستی از تصویر به وجود بیاورد بنابراین تصاویری از فاصله‌ی نزدیک‌تر برای تأیید درستی جزئیات باید به دست بیاید.

    در این تصویر غیر واقعی میزان روشنایی و اندازه‌ی پنج ماه پلوتو  Nix ، Hydra ، Kerberos و Styx با Charon مقایسه شده‌اند.

    این تصویر غیر واقعی چگونگی تغییر شکل Nix یکی از ماه‌های پلوتو را هنگام گذر از بین دو گرانش پلوتو و شارون پیش‌بینی می‌کند.

    این تصویر از ترکیب ۴۸ تصویر ۱۰ ثانیه‌ای که با دوربین دوربرد LORRI در ۲۶ ژوئن ۲۰۱۵ از فاصله‌ی ۲۱.۵ میلیون کیلومتری پلوتو گرفته شده، ساخته شده است.

    اطلاعات به دست آمده قطر پلوتو را ۲٫۳۷۰ کیلومتر نشان می‌دهد، در تصویر سمت چپ بزرگترین ماه پلوتو شارون را می‌بینید.

    در این تصویر گرافیکی اندازه‌ی پلوتو و شارون با زمین مقایسه شده است. اطلاعات دریافتی از افق‌های نو اندازه‌ی این سیاره را ۱۸.۵ درصد زمین و اندازه‌ی ماه آن شارون را ۹.۵ درصد زمین نشان می‌دهد.

    پس از گذشت بیشتر از ۹ سال این فضاپیما اطلاعات مهمی را از دورترین سیاره‌ی شناخته شده‌ی منظومه‌ی شمسی به زمین مخابره می‌کند. در تصویر بالا Ralph با استفاده از طیف سنج LEISA توزیع گاز متان در پلوتو را تشخیص داده است.

    در ۱۳ جولای ۲۰۱۵ و از فاصله‌ای ۷۶۸ هزار کیلومتری فضاپیمای افق‌های نو این تصویر را از سطح پلوتو به زمین ارسال می‌کند. تصویر سیاه و سفید پلوتو با استفاده از تصاویر نور مرئی دریافتی از Ralph که وضوح پایین‌تری دارند ترکیب و رنگ‌آمیزی شده است. ناحیه‌ی شبیه به قلب به افتخار کاشف این سیاره Tombaugh Regio نام گذاری شده است.

    و افق‌های نو تصاویری با جزئیات خیره کننده از ماه پلوتو، شارون به زمین ارسال می‌کند.


    در ۱۵ جولای ۲۰۱۵ در کنفرانس دانشگاه جان هاپکینز آمریکا، ناسا اعلام کرد که موفق شده واضح‌ترین عکس‌ها را از سطح پلوتو به دست بیاورد. در این تصاویر کوه‌های یخی جوانی دیده می‌شوند که تا ۳۵۰۰ متر ارتفاع دارند. کوه‌های یخی ۳٫۵ کیلومتری و دره‌هایی با عمق ۱۰ کیلومتر نشان می‌دهند که در گذشته‌های نه چندان دور در این دنیاهای یخ زده فعالیت‌های زمین شناسی وجود داشته است.

    و در آخرین تصاویر فضاپیمای افق‌های نو بر روی ماه بزرگ پلوتو کوهی عجیب مشاهده می‌شود که دور آن را خندقی فرا گرفته، این تصاویر شارون را برای دانشمندان جذاب و جذاب‌تر می‌کند. این کوه‌ها یکی از پدیده‌هایی است که زمین شناسان را شگفت زده کرده است، تصویر بالا از فاصله‌ی ۷۹٫۰۰۰ کیلومتری گرفته شده است.

    و آخرین تصویری که تا این لحظه(انتشار مقاله) توسط ناسا از پلوتو و شارون منتشر شده است.

    هنوز منتظر رسیدن تصاویر با جزئیات بالاتر از سطح پلوتو هستیم، در آینده شاید از PT1 .

    Zoomit, Space.com



    اشتراک گذاری در:

    بیان دیدگاه

    - لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
    - سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
    - دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
    - دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
    نام:(اجباری)
    رایانامه:(اجباری)
    دیدگاه:

    کد امنیتی:
    (از چپ به راست)
    https://www.instagram.com/iranastronomy/
    هم اکنون