»
»
»
وضعیت رویت پذیری هلال شامگاهی شوال 1436

وضعیت رویت پذیری هلال شامگاهی شوال 1436
چهارشنبه 24 تیر 1394 - 12:23 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 18875 بازدید | 2 دیدگاه
وضعیت رویت پذیری هلال شامگاهی شوال 1436

در شامگاه پنجشنبه 25 تیرماه 1394 برابر با 29 رمضان 1436، لحظه غروب خورشید در تهران 20:20 دقیقه و لحظه غروب ماه 20:21 دقیقه خواهد بود؛ به این معنی که هلال در تهران تنها یک دقیقه مکث دارد! و هلال پس از خورشید، غروب می کند همین موضوع باعث می شود که امیدی به رویت هلال ماه شوال در این شامگاه وجود نداشته باشد.

در این شامگاه در شرق، شمال شرق، شمال غرب کشور، ماه حتی زودتر از خورشید غروب می کند و با وجود اینکه سن ماه بیش از 14 ساعت است و با یک هلال بسیار جوان روبرو هستیم اما جدایی زاویه ماه از خورشید 8 درجه و 13 دقیقه کمان است که باعث می شود رویت در روز نیز برای این هلال در عصر پنجشنبه 25 تیر برابر محتمل نباشد، زیرا جدایی زوایه ای کم و طول کمان هلال نیز بسیار کم است.

از آنجاکه دوره هلالی ماه 29 روز است و طول یک ماه قمری هرگز 31 روزه نخواهد بود (29 و یا 30 روزه است) به همین دلیل پس از لحظه مقارنه یعنی ساعت 05:54 بامداد پنجشنبه 25 تیر 94 به وقت کشورمان، به اولین غروب پس از مقارنه توجه می نماییم و بر این اساس این هلال در شامگاه پنجشنبه 25 تیر ماه با چشم غیر مسلح و یا حتی ابزارهای توانمند رصدی در هیچ نقطه ای از کشور قابل مشاهده نخواهد بود و یا احتمال آن دور از نظر می رسد؛ بنابراین روز جمعه 26 تیر 94 برابر با 30 رمضان 1436 هلالی با طول کمان بالا، در ارتفاع 7 درجه و 11 دقیقه از افق در لحظه غروب خورشید که ساعت 20:19:34 است در سمت 280 درجه و 22 دقیقه و 38 ثانیه با چشم غیر مسلح در تهران و سراسر کشور قابل مشاهده خواهد بود.

از آنجاییکه با یک هلال 30 روزه که طبیعتا از حیث سن، طول کمان و فاز (روشنایی) بالا مواجه هستیم ، این گمان به اذهان خطور می کند که چه بسا در شب قبل نیز هلال قابل رویت بوده است در حالیکه چنین نیست و این شرایط برای هلال های 30 روزه عموما رخ می دهد.

با توجه به ارتقاع هلال، حتی برای رویت پذیر بودن این هلال در شامگاه جمعه 26 تیر 94 علاقمندان به منطقه ای عاری از غبار و آلودگی در افق با ارتفاع مناسب بدون وجود مانع و یا عوارض طبیعی و مصنوعی در غرب و شمالغرب افق خود نیاز دارند.

سمت غروب خورشید 297 درجه و 3 دقیقه و 57 ثانیه کمان است که این موقعیت امکان مناسبی برای یافتن سمت هلال ماه ایجاد می کند تا رصدگران مکان هلال را در سمت و ارتفاع مورد نظر آسانتر بیابند.
هلال شوال 1436 برای گروه های تخصصی و فعال کشور، موضوع خوبی برای مطالعه هلال در روز در طول روز جمعه 26 تیر 94 با رعایت نکات ایمنی جهت رصد خورشید است.

علاقمندان توجه داشته باشند هرگز نباید با چشم غیر مسلح مستقیما به خورشید نگاه کنند زیرا نور خورشید حتی در شرابط عصرگاهی و لحظه غروب برای چشم انسان زیان آور است.

رویت هلال ماه که یکی از موضوعات جذاب علمی برای رصدگران آماتور است و در جهان از جمله کشور ایران رکورد داران بزرگ رویت هلال وجود دارد که با تاکیدات دین مبین اسلام بر روزه داری، حج، و سایر اعمال دینی به یک موضوع مهم اجتماعی تبدیل شده است.

رصد گران آماتور در هر ماه با به خطر انداختن جان خود و مخاطرات بسیار سعی در بررسی علمی و رصدی هلال ماه دارند، برای انجام این مهم ابتدا پیش گزارش علمی رصدی را برای هر رویت محاسبه و تنظیم و سپس بر اساس آن با استفاده از تجارب فروان و تجهیزات پیشرفته اقدام به رویت هلال ماه می کنند و گزارشات خود را به مراکز ذیربط جهت بررسی و نتیجه گیری و اعلام به موقع ارسال می کنند.
در ماه های رمضان و شوال گروه های بسیاری در سراسر این مرز اقدام به رصد کمان ابروی آسمانی در ارتفاعات مناسب منطقه محل سکونت خود می نمایند و گزارشات خود را به ستاد استهلال جهت بررسی و نتیجه گیری و اعلام بموقع ارسال می نمایند.

گروه ویژه رویت هلال انجمن نجوم آماتوری ایران همچون بیش از یک دهه گذشته اقدام به رویت و بررسی هلال زیبای شوال 1436 می نماید.

دنبال کردن این خبر در:

خبرگزاری ایرنا

 

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

نقشه بردار
(مهمان)
پنجشنبه 25 تیر 1394 - 09:10

با سلام و تشکر از مطالب مفید سایت
فکر می کنم ساعت غروب خورشید در روز جمعه بایستی اصلاح شود و به 20:20:34 تغییر کند
با تشکر
مسعود عتیقی
(دیدگاه‌ها: 25)
جمعه 26 تیر 1394 - 09:40

دوست عزيز، ضمن تشكر از مطالعه اين مطلب؛ در پاسخ شما بايد عرض كنيم كه غروب آفتاب در روز جمعه 26 تيرماه94،يك دقيقه كمتر از روز قبل و همان 20:19 صحيح است. با احترام

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون