***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
اولین همایش علمی، تخصصی ضوابط علمی استهلال در استان ایلام(به روز شد

اولین همایش علمی، تخصصی ضوابط علمی استهلال در استان ایلام(به روز شد
جمعه 10 مهر 1388 - 01:30 | شاخه : | 3803 بازدید | 0 دیدگاه

در این همایش یک روزه که به همت دانشگاه جامع پیام نور استان ایلام و کانون بصیرت در تاریخ چهارشنبه 25/6/1388 برگزار شد مهندس مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران به تشریح تاریخچه نجوم آماتوری ایران، ضوابط علمی استهلال هلال ماه­های قمری به ویژه ماه شوال 143برای شرکت کنندگان پرداختند. رئیس دانشگاه پیام نور استان ایلام نیز در ابتدای این مراسم به فلسفه خلقت و آفرینش آسمانها و ستارگان اشاره کرد و افزود: دانشجویان باید در قالب برگزاری کارگاه­ها و سمینارهای آموزشی و علمی با علم اختر شناسی و نجوم آشنا شوند.

آقای دکتر نورایی هدف از برگزاری این همایش را آشنایی دانشجویان با علم نجوم عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد این همایش­ها با تلاش­های مسئولین در سال­های آتی نیز برگزار گردد. آقای نیکجو مدیر گروه فیزیک دانشگاه پیام نور استان ایلام در ادامه مراسم از تلاشهای برادران سالکی و پیگیری­ها و تلاش­های آنها برای برگزاری این همایش علمی تقدیر کرده و افزودند با برگزاری این همایش دانشجویان با ضوابط علمی استهلال و رویت ماههای قمری آشنا می شوند.

حجت الاسلام ساجدی مسئول امور روحانیون سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام نیز در ادامه این مراسم گفت: قرآن کتابی آسمانی و جامع است که در بر گیرنده آیات و احادیث متعدد در خصوص آفرینش آسمان­ها و ستارگان است به طوری که سوره الرحمن این کتاب بیش از دیگر سور قرآنی حاوی این آیات است.

وی تعمق و تدبر در آیات قرآنی و رموز آفرینش را رسالت خطیر دانشجویان و مسئولین موسسات آموزش عالی عنوان کرد و خواستار توجه ویژه به برگزاری همایش­های علمی آشنایی به رموز آفرینش شد.

مدیر انجمن آماتوری ایران نیز در حاشیه این مراسم گفت گروه ویژه رویت هلال انجمن نجوم آماتوری در قالب طرح سراسری رویت هلال دفتر مقام معظم رهبری امسال در شهر تبریز مستقر خواهد شد. مهندس عتیقی با بیان اینکه گروه­های استهلال در کلیه مراکز استان­های کشور نیز در این روز فعال هستند، افزود نتایج علمی این گزارشات برای تایید نهایی به دفتر نهاد مقام معظم رهبری و کمیته استهلال ارجاع شده که نتایج آن از طریق رسانه های عمومی در اختیار مردم قرار می­گیرد.

وی افزود: امسال علیرغم برخی مشکلات موفق به اجرای برخی طرحهای سال نجوم نشدیم و در باقیمانده فرصت سال جهانی نجوم در پائیز  تلاش خواهیم کرد با سه کنفرانس بین المللی نجوم در تهران برگزار می شود که در این کنفرانس­ها با موضوعات رویت هلال، ساعت خورشیدی و کیهان شناسی شرکت کنندگان با نجوم آشنا می شوند. وی به راه اندازی رصد خانه ها اشاره کرد. وی ادامه داد هم اکنون تقریباً  10گروه نجومی در کشور فعال است.

اضافه می شود این همایش پس از برگزاری جلسات پرسش و پاسخ دانشجویی راس ساعت 13:3به پایان رسید.

در ادامه این همایش علمی تخصصی و در راستای رایزنی با هدف ترویج علم نجوم در ساعت 17 جلسه ای با حضور ریاست محترم دانشگاه پیام نور استان ایلام با مهندس عتیقی و جمعی از علاقمندان به نجوم در دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد. رئیس دانشگاه ضمن خوش آمد گویی مجدد به مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران و تقدیر از تلاشهای ایشان گفت: دانشگاه پیام نور استان ایلام با بیش از 13 هزار دانشجو زمینه ارتقاء علم نجوم و اختر شناسی را دارد و باید تلاش­های مسئولین برای جذب و گرایش این دانشجویان به علوم اختر شناسی فراهم شود. دکتر نورایی راه اندازی انجمن نجوم در دانشگاه پیام نور را از اولویت­های این دانشگاه عنوان کرد و افزود: برای راه اندازی این مرکز نیازمند حمایت­های مالی مسئولین وزارتی و استانی هستیم. مهندس عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران نیز در این جلسه گفت: برای راه­اندازی این مرکز و گرایش دانشجویان به سمت دانش نجومی باید مسئولین منطقه پیگیری های لازم را به عمل آورند. اضافه می شود در پایان این جلسه شرکت کنندگان موانع و راهکارهای راه اندازی اولین مرکز نجومی دانشگاههای استان را در دانشگاه پیام نور ایلام بررسی کرده و آمادگی خود را برای راه اندازی این مرکز اعلام داشتند. این جلسه نیز در ساعت 18:15 دقیقه به پایان رسید.
برنامه تلویزیونی یک ساعته میهمانی آسمانی به صورت زنده با حضور آقای مهندس عتیقی اجرا شد که بازتاب جالبی در بین هم استانی­های عزیز ایلامی داشت. 

هتل محل اقامت آقای عتیقی در فاصله­ای از شهر ایلام قرار داشت. شامگاه چهارشنبه به همراه مهندس عتیقی میزبانان به یک تفرج نجومی در اطراف هتل که در یک پارک جنگلی قرار داشت رفتند که لحظات خاطره­انگیزی را به همراه داشت.

 

میثم سالِکی- ایلام

 

 
 
 
 
 
 

 
 
 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون