***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
روز تعیین دقیق قبله در سال 94

روز تعیین دقیق قبله در سال 94
سه شنبه 23 تیر 1394 - 13:43 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 13514 بازدید | 0 دیدگاه
روز تعیین دقیق قبله در سال 94

یکی از موضوعاتی که برای مردم و مکان های مقدس اسلامی مطرح بوده «قبله» است و یکی از روش هایی که بسیار عموم پسند بوده و تمام مردم می توانند ازآن استفاده کنند، تعیین قبله با روش شاخص خورشیدی با استفاده ازخورشید است. با این روش دانش ستاره شناسی در خدمت موضوعات دینی و اجتماعی عموم مردم قرار دارد.

خورشید با وجود اینکه در کره آسمان جایگاه ثابتی دارد، اما با وجود اینکه زمین به گرد خورشید  می چرخد، ظاهرا احساس می شود که خورشید بر روی کره آسمان جابه جا می شود و با توجه به اینکه مدارگردش زمین به دور خورشید با استوای آسمان زاویه 23و نیم درجه درست می کند، در نیمی از سال، زمین بالاتر از  استوای آسمان و در نیم دیگر سال، پایین تر از استوای آسمان قرارمی گیرد، که از آن  به عنوان مدار راس السرطان  ومدار راس الجدی از آن یاد می شود.

عرض جغرافیایی خانه خدا 21درجه و26دقیقه کمان می باشد، آنچه مسلم است، اینکه خورشید وقتی قراراست از اول تیرماه، از 23 ونیم درجه به سمت درجات پایین تر حرکت کند، دوباره باید به 21درجه و26 دقیقه برسد، ساعت 13 و 57 دقیقه روز پنجشنبه 25 تیرماه 94 که زمان اذان ظهر بوقت مکه مکرمه است، خورشید دقیقا عمود بر خانه خدا می تابد به نحوی که خانه کعبه سایه نخواهد داشت! اگر در این لحظه در هر کجای زمین که خورشید در آسمان است، به سمت خورشید بایستید، دقیقا به سمت قبله قرار دارید.

برای تعیین دقیق تر جهت قبله کافی است یک شاخص را در زمین دقیقا عمود کرده ویا شاقولی را به زمین عمود نموده و امتداد سایه را علامتگذاری کنید. امتداد این خط به سمت خورشید، سمت دقیق قبله در مکان مورد نظر شما تعیین شده است.

دو بار در سال یکی 7 خرداد و دیگری 25 تیرماه، هنگامی که خورشید در اول تابستان به میل 23.5 درجه رفته و باز به سمت استوای آسمان باز می گردد، زمانیکه میل خورشید 21 درجه و 25 دقیقه کمان و منطبق با عرض جغرافیایی خانه کعبه است، از طریق محاسبه مکان خورشید و زمان ظهر مکه که خورشید به نصف النهار محلی ناظر  در خانه خدا و به سمت الراس (سرسو) می رسد، می توان جهت دقیق قبله را مشخص کرد. به همین دلیل همه مردم می توانند از طریق خورشید این کار را انجام بدهند و برای هیچکس انجام این کار سخت نیست تا از طریق یک شاخص، جهت قبله تعیین کند.

در برخی از مساجد و منازل یا پارک ها و اماکن عمومی که به درستی قبله آنها مشخص نیست و یا نسبت به آن شک وجود دارد، از قبل یک شاقول و یا یک نخ نازک را بر زمین عمود کنند، به اینصورت که یک خط کش بر روی دسته صندلی قرار داده و به آن نخی آویزان کنند وبرای ثابت ماندن نخ یک وزنه سنگین به آن وصل نمایند، روی سایه ایجاد شده برروی زمین در ساعت اعلام شده(ساعت 13:57 روز پنجشنبه 25 تیر94) با یک رنگ خط سایه را مشخص کنند تا برای همیشه از آن بتوان استفاده کرد. بدیهی است هر چه خط نازکتر باشد دقت در ترسیم سایه  و نهایتا تعیین قبله بالاتر است.

البته در روزهای قبل و بعد از این تاریخ هم می توان با دقت کمتر و تقریب نسبتا خوبی جهت قبله را تعیین کرد. با توجه به مخاطرات جدی نگاه کردن به تابش مستقیم خورشید، از هموطنان گرامی درخواست می شود، در جریان تعیین جهت قبله هرگز به خورشید مستقیماً نگاه نکنند.

این خبر در:
خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا )

خبرگزاری

جمهور

ی

اسلامی

(ایرنا)



خبرگزاری مهر
نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون