***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
دیدار تاریخی پلوتو از نزدیک!

دیدار تاریخی پلوتو از نزدیک!
سه شنبه 23 تیر 1394 - 08:20 | شاخه : | نويسنده : علی پزشکپور | 19718 بازدید | 0 دیدگاه
دیدار تاریخی پلوتو از نزدیک!

شمارش معکوس یرای دیدار پلوتو؛ دانش سیاره ای و علوم فضا

یی

در آستانه دیداری مهم و تاریخی

(ساعت 16:19:57 سه شنبه 23 تیرماه  1394،فضاپیمای افقهای نو به پلوتو رسید)





ابراز خرسندی تیم ناسا در هنگام مشاهده رسیدن افقهای نو به پلوتو

آخرین تصویر دریافتی از پلوتو
جدیدترین عکس از پلوتو در نمای نزدیک، تصویری زیبا برای اولین بار در چشم کلیه اخترشناسان و آماتورها اعم از پیشکوست و جوان


شادی تیم ناسا از دریافت سیگنالهای فضاپیمای افقهای نو، هنگام رسیدن به پلوتو


با این ماموریت بلند پروازانه سازمان فضایی ایالات متحده بیشتر آشنا شویم



*افق های نو: اولین ماموریت به مقصد پلوتو و کمربند کوییپر

فضاپیمای افق های نو (New Horizons) ناسا امروز 23 تیرماه 1394/14 ژوئیه 2015 در ساعت "57: '19: 16 با سرعت حدود 46600 کیلومتر بر ساعت به نزدیکترین فاصله اش از پلوتو (کمتر از 12400 کیلومتر) رسید و به انتظاری تقریبا 10 ساله پایان داد.

*پرتاب

در ساعت 10:30 دقیقه شب 29 دیماه 1384/ 19 ژانویه 2006  فضاپیمای افق های نو، سوار بر موشک اطلس 5 از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدای امریکا به فضا پرتاب شد. پرتاب پیش از آن 2 بار به علت های مختلف به تعویق افتاده بود تا سرانجام در سومین تلاش، پرتاب فضاپیما با موفقیت انجام شد.

*اهداف ماموریت

پلوتو پس از آنکه از در سال 2009 میلادی از سوی اتحادیه جهانی نجوم از گروه سیارات خارج شد، به کمربند کوییپر (ناحیه ای ورای نپتون و سیارات خانواده خورشید) پیوست و به همراه بزرگترین قمرش در گروه سومی به نام "کوتوله های یخی" قرار گرفت(کوتوله های یخی اجرامی هستند که سطحی سخت دارند ولی برخلاف سیارات سنگی بخش زیادی از جرمشان را یخ به وجود آورده است)؛ هر چند که با این تغییر در طبقه بندی سیارات مخالفتهای زیادی نیز انجام شد. یکی از اهداف اصلی ماموریت فضاپیمای افقهای نو بررسی پلوتو از فاصله ای بسیار نزدیک (برای اولین بار) و یافتن شباهت های این سیاره کوتوله با سیارات منظومه شمسی است. پس از آن این فضاپیما راهش را به عمق کمربند کوییپر ادامه می دهد تا چند جرم دیگر این ناحیه را نیز مورد بررسی قرار دهد. هدف نهایی افق های نو به دست آوردن اطلاعات دقیق و کاملی در مورد ساختار اجرام این کمربند و چگونگی به وجود آمدن آنها است. در ضمن دانشمندان امیدوارند داده های به دست آمده از این ماموریت بتواند به حل معمای چگونگی به وجود آمدن منظومه شمسی کمک کند.

یکی از رویدادهای قابل توجه در طول این ماموریت ملاقات این فضاپیما و سیاره برجیس(مشتری) بود که در بهمن و اسفند سال 1385 فضاپیمای افقهای نو از فاصله کمتر از 2.4 میلیون کیلومتری مشتری گذشت و تصاویری از نزدیکترین قمر مشتری یعنی " آیو" گرفت و تحقیقاتی را نیز انجام داد. علت اصلی این ملاقات استفاده از جاذبه مشتری برای سرعت گرفتن و حرکت به سمت پلوتو بود.(شتاب گرانشی)

سرانجام امروز فضاپیمای افق های نو با رسیدن به پلوتو به بخش ابتدایی و شاید اصلی ترین بخش سفرش خاتمه داد و پس از پایونیر 10، پایونیر 11، ویجر 1 و ویجر 2 تبدیل به پنجمین فضاپیمایی شد که به چنین فاصله دوری از زمین رسیده است (فاصله پلوتو تا زمین در حدود 5میلیارد کیلومتر است).


*تجهیزات افق های نو

Ralph: دستگاه تصویر برداری و طیف سنجی فروسرخ که نقشه های رنگی و حرارتی را تهیه می کند.

Alice: طیف سنج فرابنفش که ساختار و اجزای سازنده جو پلوتو را مطالعه می کند و همچنین به دنبال جو، چارون و سایر اجزای کمربند کوییپر را بررسی می کند.

REX: ابزاری که دما و نسبت اجزای سازنده جو را اندازه میگیرد.

LORRI: دوربین تلسکوپی که اطلاعات را از فاصله زیاد به دست می آورد و همچنین درکنار تهیه نقشه طرف دیگر پلوتو، برای به دست آوردن اطلاعات زمین شناختی با کیفیت بالا استفاده می شود.

SWAP: دستگاهی که بادهای خورشیدی را در نزدیکی پلوتو اندازه گیری خواهد کرد و همچنین واکنش جو پلوتو نسبت به این بادها را بررسی می کند.

PEPSSI: نسبت اجزای سازنده و چگالی یون های خارج شده از جو پلوتو را مطالعه می کند.

SDC: دستگاهی که توسط دانشجوها ساخته شده و میزان غبار فضایی را در اطراف فضا پیمای افقهای نو، در طول سفرش در منظومه خورشیدی اندازه میگیرد.

 

*جدیدترین یافته افق های نو درباره اندازه پلوتو


اگر پلوتو و شارون (بزرگترین قمر پلوتو) را بالای زمین قرار داده و از فاصله نسبتا دوری به آن نگاه کنیم، احتمالا چنین تصویری خواهیم دید.

جدیدترین اندازه گیری فضاپیمای افق های نو نشان میدهد که قطر پلوتو 2370 کیلومتر (18.5% قطر زمین) و قطر قمر آن، شارون 1208 کیلومتر (9.5% قطر زمین) است. این یافته ها درحالی انتشار میابند که تا پیش از این اندازه گیری ها قطر پلوتو را 2300 کیلومتر نشان داده بودند.

 

منبع: وبسایت ناسا

منبع :وبسایت سازمان فضایی ناسا

نويسنده : علی پزشکپور
عضو فعال انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون