سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 | 13 شوال 1445 | 23 آوریل 2024
در آستانه رسیدن به پلوتو» تصاویر کاوشگر افق های نو

يكشنبه 21 تیر 1394 - 11:37 | شاخه : | مترجم : ثمینه معین‌زاد | 13232 بازدید | 0 دیدگاه
در آستانه رسیدن به پلوتو» تصاویر کاوشگر افق های نو

در 14 ژوئیه (23 تیر)، افق های نو به فاصله 7800 مایلی (12500 کیلومتری) پلوتو خواهد رسید و اولین تصاویر نمای نزدیک را از سطح مرموز این سیاره کوتوله به ثبت خواهد رساند.

ولی در حال حاضر نیز تصاویری به دست ما رسیده اند. در این مطلب ما برخی از بهترین تصاویر گرفته شده توسط افق های نو را بررسی کرده و شما را در جریان اکتشافات اخیر این ماموریت می گذاریم:

1 ژوئیه (10 تیر): نقاط تاریک مرموز روی پلوتو

در تاریخ 1 ژوئیه (10 تیر)، ناسا تصاویری را منتشر کرد که پلوتو و شارون در رنگ های واقعی خود ثبت شده بودند. این عکس ها  مجموعه ای از لکه های تیره رنگ را در سطح سیاره نشان می دادند که هر یک حدودا 300 مایل (480 کیلومتر) پهنا داشته و نزدیک استوا در یک طرف سیاره قرار گرفته بودند.

محققان پروژه هنوز دقیقا نمی دانند که علت وجود این لکه ها چیست.

Alan Stern، پژوهشگر اصلی افق های نو مرکز تحقیقاتی Southwest در بولدر کلرادو، می گوید: " این واقعا برای ما یکی معماست. ما نمی دانیم آن نقاط چه هستند و مشتاقانه منتظر فهمیدن این موضوع هستیم. نکته گیج کننده دیگر نیز تفاوت فاحش و چشمگیر در رنگ ظاهری پلوتو نسبت به شارون خاکستری رنگ است."

تصاویر رنگی جدید از فضاپیمای افق های نو ناسا که از دو چهره کاملا متفاوت پلوتو عکس برداری کرده است، در یکی از آنها مجموعه نقاطی تیره رنگ را مشاهده می کنید که در نزدیکی استوا پخش شده اند. اعتبار عکس: NASA/JHU-APL/SwRI
SwRI

3 ژوئیه (12 تیر): مشخص شدن جزئیات سطح پلوتو و شارون

عکس هایی که بین 23 تا 29 ژوئن (2 تا 8ام تیر) و هنگامی که فضاپیما بین 15 تا 11 میلیون مایل (24 تا 18 میلیون کیلومتر) از پلوتو فاصله داشت گرفته شده اند برخی از خصوصیات سطح این سیاره کوتوله  بژ و ماه بزرگ و خاکستری رنگ آن را نشان می دهند.

William McKinnon، یکی از پژوهشگران افق های نو از دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس، در بیانیه ای گفت: "کمی عجیب است که از چنین فاصله ای بتوانیم تا این حد خصوصیات سطح را مشاهده کنیم. موضوعی که خصوصا قابل توجه می باشد میزان جزئیات در هر دو کره است. اشتیاق ما برای رویداد های پیش رو بسیار زیاد است."

تصویر پایین از یک فیلم 6 فریمه ناسا گرفته شده که در تاریخ 3 ژوئیه (12 تیر) منتشر شده است

این تصویر رنگی از پلوتو و شارون در تاریخ 1 ژوئیه (10 تیر) توسط فضاپیمای افق های نو به ثبت رسیده است. تصویر از یک فیلم 6 فریمه متشکل از عکس های گرفته شده افق های نو بین 23 تا 29 ژوئن 2015 (2 تا 8 تیرماه 94) اقتباس شده است. اعتبار عکس:  NASA/Johns Hopkins APL/Southwest Research Institute
Southwest Research Institute

و تصاویر به ثبت رسیده از فاصله 10 میلیون مایلی (16 میلیون کیلومتری) در 1 ژوئیه (10 تیر) حتی بیشتر فریبنده هستند. آنها نمایانگر تکه های مختلف تاریک و روشن بر سطح سیاره می باشند. ناسا اعلام کرده است که در تصویر زیر، مشخصاتی به پهنای تنها 100 مایل (160 کیلومتر) نیز قابل مشاهده هستند.

پلوتو و بزرگ ترین قمر آن شارون، ثبت شده در تاریخ 1 ژوئیه (10 تیر) با استفاده از تجهیزات LORRI و RALPH کاوشگر، خصوصیاتی به کوچکی پهنای 100 مایل (160 کیلومتر) نیز بر سطح سیاره قابل مشاهده هستند. اعتبار عکس: NASA/JHUAPL/SWRI
SWRI

اولین نقشه افق های نو از پلوتو با استفاده از تجهیزات LORRI و RALPH تهیه شده و نشانگر این موضوع هستند که سیاره کوتوله رنگ قهوه ای مایل به قرمز تا حدودی مشابه به سیاره مریخ دارد.

یکی از اعضای تیم ماموریت اظهار داشت که بر خلاف رنگ قرمز مریخ که از اکسید آهن (زنگ آهن) ناشی می شود، رنگ خفیف قرمزی که در پلوتو مشاهده می کنیم به خاطر هیدروکربن هایی است که بر اثر تعامل تابش های خورشیدی و پرتو های کیهانی با متان موجود روی سطح و اتمسفر ایجاد شده است.

Alan Stern می گوید:" رنگ قرمز مانند پلوتو دهه هاست که شناخته شده، ولی افق های نو اکنون به ما این اجازه را می دهد که ارتباط رنگ نقاط مختلف را با خصوصیات زمین شناسی آن مکان به زودی با ترکیبات آن ناحیه ها تطبیق دهیم و به ما این امکان را می دهد که مدل های کامپیوتری پیچیده ای برای درک تکامل پلوتو تا کنون بسازیم."

اولین نقشه از پلوتو که با استفاده از داده های LORRI (چپ) و RALPH (راست) تشکیل شده و نشان می دهد که سیاره رنگی قهوه ای-قرمز دارد. اعتبار عکس:  NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute
Southwest Research Institute

6 ژوئیه (15 تیر): نمایی خوب از نقاط عجیب و تاریک پلوتو

تصاویر گرفته شده در 1 و 3 ژوئیه مناطقی تاریک را در نزدیکی استوای سیاره برای دانشمندان آشکار کردند و مشخص کردند که این سیاره کوتوله جهانی پیچیده و متغیر است.

این تصویر پلوتو رنگی را نشان می دهد که افق های نو آن را در 3 ژوئیه به ثبت رسانده و از داده های رنگی که پیش تر جمع آوری کرده بود استفاده کرده است. اعتبار عکس: NASA/JHUAPL/SWRI
SWRI

ناسا در توضیح تصویری که ۶ ژوئیه منتشر کرد نوشته است: "جزئیات جذابی در نقاط روشنی که در شمال ناحیه تیره قرار دارند دیده می شود. به ویژه یک سری از تکه های تاریک و روشن که درست زیر مرکز دیسک در وسط تصویر سمت راستی دیده می شود (تصویر پایین).

نماهای رزولوشن بالا از پلوتو گرفته شده توسط فضاپیمای افق های نو ناسا و منتشر شده در 1 و 3 ژوئیه 2015. اعتبار عکس: NASA/JHUAPL/SWRI

8 ژوئیه (17 تیر): قلب و نهنگ در پلوتو

یکی از تصاویری که هفتم ژوئیه (16 تیر) گرفته شده بود منطقه ای با 1200 مایل (2000 کیلومتر) گستره را نشان می داد که شکلی شبیه به قلب دارد. هم چنین یک ناحیه 1860 مایلی (3000 کیلومتری) نیز در تصویر مشاهده می شود که در همین مدت کوتاه به "نهنگ" معروف شده است.

افق های نو این تصویر را در 7 ژوئیه 2015 از فاصله تنها 5 میلیون مایلی (8 میلیون کیلومتری) پلوتو به ثبت رسانده است. منطقه بزرگ قلب شکل و درخشان را می توانید در سمت راست تصویر مشاهده کنید. اعتبار عکس: NASA-JHUAPL-SWRI

نهنگ همچنین در نقشه رنگی ای که تیم افق های نو بر اساس تصاویر به دست آمده از کاوشگر بین 27 ژوئن (6 تیر) تا 3 ژوئیه (12 تیر) تهیه کرده اند خود را نشان می دهد. این نما هم چنین دم نهنگ را نشان می دهد که منطقه ای دونات شکل و به گستره 200 مایل (320 کیلومتر) که می تواند یک حفره یا دهانه آتشفشانی باشد را کاملا در بر می گیرد.

این نقشه از پلوتو با استفاده از تصاویر گرفته شده بین 27 ژوئن تا 3 ژوئیه توسط