***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
نمایش کیهانی ناهید و برجیس در ماه رمضان

نمایش کیهانی ناهید و برجیس در ماه رمضان
جمعه 19 تیر 1394 - 16:20 | شاخه : | مترجم : ثمینه معین‌زاد | 15443 بازدید | 0 دیدگاه
نمایش کیهانی ناهید و برجیس در ماه رمضان
یک روبارویی نزدیک بین ناهید و مشتری، با نمای مسجد رسول الله در پیش زمینه. تهران، ایران عکاس: سعید جعفری

همزمان با برگزاری آیین ماه رمضان توسط مسلمانان سراسر دنیا، ناهید و برجیس نیز در حال به نمایش گذاری آرایشی کیهانی در این ماه می باشند.

هر دو سیارات ناهید و برجیس درست بعد از غروب در آسمان غربی با چشم غیر مسلح قابل دیدن هستند. آنها در طول ماه ژوئن و در حوالی اواخر ماه رمضان و عید سعید فطر یعنی 17 ژوئن (30 تیر- که بسته به مکان ناظر ممکن است یک روز تفاوت داشته باشد)، در حالت مقارنi با یکدیگر قرار داشته و به نزدیک فاصله از هم در آسمان خواهند رسید.

آقای سعید جعفری، دو عکس فوق العاده را از وضعیت این دو سیاره بر فراز مسجد رسول الله شهر تهران را به ثبت رسانیده است.

برجیس و ناهید در 30 ژوئن (9 تیر) پس از رسیدن به فاصله 20 دقیقه قوسی (0.33 درجه- دو سوم عرض ظاهری ماه کامل) اکنون به آرامی در حال فاصله گرفتن از هم در آسمان هستند. با جلو رفتن ماه ژوئیه دیدن آنها در آسمان سخت تر خواهد شد چرا که به خورشید نزدیک تر می شوند و در نتیجه آنها را می توان به هنگام غروب در آسمان شامگاه مشاهده کرد.

در یک تلسکوپ، این دو سیاره تقریبا با یک قطر ظاهری دیده می شوند (32 ثانیه قوسی یا 1 شستم قطر ماه کامل) . با این حال، ناهید بسیار درخشان تر دیده می شود. ابرهای سطح آن نور را به خوبی بازتاب کرده و علاوه بر آن این سیاره 7 بار نسبت به برجیس که بزرگ ترین سیاره منظومه شمسی است، به زمین نزدیک تر است.

ناهید از نظر تخصصی در 10 ژوئیه (19 تیر) از همیشه درخشات تر خواهد بود، ولی دیدن آن سخت است چرا که در آسمان شامگاه بسیار پایین و نزدیک به افق قرار دارد. در اواخر ماه ژوئیه، ناهید به هنگام روز غروب کرده و دیگر در آسمان شب قابل مشاهده نخواهد بود. برجیس نیز تا جایی محو خواهد شد که با دوربین دو چشمی نهایتا تا 26 ژوئیه (4 مرداد) می توان آن را رصد کرد.

سعید جعفری عکسی از رویارویی الهه آفرودیت با زئوس یا به عبارت دیگر مقارنه ناهید و برجیس را به space.com فرستاد. اعتبار عکس: سعید جعفری
سعید جعفری عکسی از رویارویی الهه آفرودیت با زئوس یا به عبارت دیگر مقارنه ناهید و برجیس را به space.com فرستاد. اعتبار عکس: سعید جعفری

مقارنه ها در آسمان کره زمین به این علت رخ می دهند که تمام سیارات در امتداد صفحه ای تقریبی به نام دایرة البروج سفر می کنند و از یک زمان تا زمانی دیگر، سیاراتی که در یک مدار کوچک تر به دور خورشید می گردند، نسبت به آنها که مداری بزرگ تر دارند در آسمان سریع تر حرکت کرده و گاها با یکدیگر در آسمان رویارویی دارند.

منبع: Space.com

مترجم : ثمینه معین‌زاد
دانشجوی کارشناسی مهندسی برق در دانشگاه خواجه نصیر و عضو انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون