*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | 14 شوال 1445 | 24 آوریل 2024
»
»
»
ابرهای رنگارنگ در نزدیکی رو مارافسای

ابرهای رنگارنگ در نزدیکی رو مارافسای
دوشنبه 15 تیر 1394 - 16:35 | شاخه : | مترجم : سوره صادقی | 9254 بازدید | 0 دیدگاه
ابرهای رنگارنگ در نزدیکی رو مارافسای
Colorful Clouds Near Rho Ophiuchi Image Credit & Copyright: Markus Noller (Deep-Sky-Images)
چرا آسمان در نزدیکی ستاره  قلب‌العقرب( دل کژدم) و  ستاره "رو" صورت فلکی  مارافسای چنین رنگارنگ است؟ رنگ‌ها از ترکیبی از اشیا و روندها نتیجه شده است. غباری رقیق که از جلو با نور ستارگان روشن شده، سحابی بازتابی آبی‌رنگی درست کرده. ابرهای گازی که نور فرابنفش ستارگان اتم‌های آن‌ها را برانگیخته، سحابی نشری سرخ‌رنگی ایجاد کرده. ابرهای غباری که نور از پشت به آن می‌تابد، جلوی نور ستارگان را می‌گیرد و در نتیجه تاریک به نظر می‌رسد. قلب‌العقرب، ستاره ابرغول و یکی از روشن‌ترین ستاره‌ها در آسمان شب، ابرهای زرد و سرخ را روشن می‌کند که در قسمت وسط رو به پایین در تصویر انتخابی امروز دیده می‌شوند. ستاره " رو " مارافسای در مرکز سحابی آبی در سمت چپ تصویر قرار دارد. خوشه کروی ام۴ در مرکز به سمت راست و بالای تصویر دیده می‌شود. این ابرهای ستاره‌ای حتی رنگارنگ‌تر از آنند که چشم ما بتواند ببیند و نورهایی در تمام پهنای طیف الکترومغناطیسی منتشر می‌کنند.
مترجم : سوره صادقی
سوره صادقی عضو انجمن نجوم آماتوری ایران و دانش‌آموخته حقوق مالکیت فکری و فن‌آوری اطلاعات است. وی علاوه بر ترجمه در زمینه‌های مورد علاقه، در وبلاگ تخصصی اثر اصیل: حقوقِ هنر نیز می‌نویسد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون